21.02.2020 Jana Čiháková
Lákavé napěněné peřinky, které se vytvoří při zalití instantní kávy z televizní reklamy, patrně znáte. Zajímalo nás, jak je to ve skutečnosti, a proto jsme podrobili redakčnímu testování šest vzorků, které božskou „krému“ slibují už v názvu. Plně spokojeni jsme ale byli jen u dvou káv.
Když si dáváte v kavárně skutečně dobré espresso, má načechranou vrstvu, která se vytvoří při spojení jemně namletých zrn s vodou a vzduchem. Pro skutečného labužníka a kávového znalce je právě tato „kréma“ důkazem, že jsou kávová zrna kvalitní a barista zvolil správně teplotu vody i tlak. Výrobci instantních káv se snažili přenést tento prožitek i do domácího prostředí, a tak se před pár lety začala objevovat na trhu, vedle klasických instantních zrn, i tzv. caffe créma, která dokáží stejně efektní pěnu vytvořit. Tedy, alespoň podle názvu. My jsme při testování v redakci zjistili, že některé obrázky z obalů jsou až příliš optimistické a za zázračnou „krémou“ z televize mnohdy stojí jen šikovný trikař.
Kávy „kréma“ fungují na jednoduchém principu. Čím jemněji mletý prášek je, tím menší vzduchové bublinky se vytvoří při zalití. Že se jedná o caffe crema a ne o klasickou instantní granulovanou kávu, poznáte už při prvním pohledu na skleněnou dózu. Uvnitř je skutečně velmi jemný písek. Druhým poznávacím znamením je pak to, že kávy se svými schopnostmi samozřejmě netají ani v názvu.
Už při nákupu nás zaujalo, že jsou poměrně hojně zastoupeny. Svou „krému“ má každá velká značka, která kávu léta vyrábí. Jacobs, Nescafé, Jihlavanka i Tchibo. Dokonce nás překvapila i káva Bellarom, kterou koupíte pouze v prodejních řetězcích Lidl. Tyto značky se staly základem pro naše senzorické testování. Docela milým faktem je, že crema nebývá dražší než její granulovaná sestra, přestože z našeho pohledu poskytuje konzumentovi přidanou hodnotu. Za balení kávy zaplatíte okolo 139 korun. Výjimku tvoří káva Bellarom, kterou pořídíte s polovinou peněz v kapse, ale zde jde cena dolů úměrně s kvalitou.
Musíme uznat, že docela podařené jsou vizuály káv. Všechna balení (dokonce i ta nejlevnější) mají vkusné etikety, kterým často dominuje luxusně vyhlížející zlatá barva. U všech káv je velmi dobře zvládnutá velikost i barva písma a kladně hodnotíme i přehlednost informací. Pokaždé se jednalo o hezké praktické sklenice, ze kterých lze kávu velmi pohodlně nabrat.
Co ale musíme vyzdvihnout, je praktičnost některých ochranných obalů, které uvidíme po odšroubování víčka. Nescafé Gold Crema totiž myslela i na odstraňování této folie a připravila zákazníkovi speciální „úchytku“, jejíž pomocí lehce odstraníme celou alu folii, zatímco do ostatních káv se musíme propracovat několika vpichy lžičkou. Malou výtku k obalům ale přeci jen máme. Konkrétně ke kávě Tchibo, kde se nám trochu hůře samotná dóza držela v ruce. Její oblý tvar může vykluzovat z ruky, což by se u hranaté dózičky stávat nemělo.
„Teplota vody je to, co určuje, jestli si na kávě skutečně pochutnáte, či nikoli,“ říká baristka Helena Šmídová. „Zatímco turka si připravíte z vody, kterou necháte projít varem, instantní káva se vařit nesmí. Ideální teplota je 85 až 90 stupňů,“ dodává. Pokud vodu necháte převařit, káva se spálí a zhořkne. Nutno podotknout, že tato informace byla pro většinu porotců nová, a proto oceňujeme značky Jihlavanka, Tchibo a Nescafé, že uvádějí na své etiketě návod na přípravu.
Všechny kávy jsme připravovali striktně dle tohoto klíče, ale jen u některých jsme se potkali s očekávaným výsledkem.
Musíme uznat, že po senzorické stránce nemůžeme vyhodnotit žádnou kávu za výrazně nedobrou. Všechny vzorky dostály slibované kávové chuti a nechaly se vypít.
Nejvíce nám chutnala Nescafé Gold Crema, která voněla velmi silně a pěna vydržela i míchání lžičkou. To se ale nedalo říct u ostatních vzorků. Tam, kde se avizovaná pěna objevila, neměla dlouhého trvání. Stačilo pár tahů a byla tatam. Výrazný rozdíl vidíme mezi prvními třemi místy, které bychom doporučit mohli, a dalšími třemi, u nichž se jednohlasně na doporučení neshodneme. U kávy Bellarom jsme zase nepochopili, co je na ní „kréma“, protože se „chovala“, jako průměrná granulovaná instantní káva. Naopak nás nezklamal brand Nescafé, který obsadil vedoucí pozice. Proč? To vám konkrétněji shrnujeme v tabulkách.
22.09.2023 | Konkurence, rivalita a z toho vyplývající snaha být co nejlepší a nejúspěšnější na trhu, se nevyhýbá ani pekařům. Objektivní srovnání kvality chleba se tak stalo výzvou pro Svaz pekařů a cukrářů v ČR, který pravidelně pořádá národní soutěž Chléb roku. Do ní se může přihlásit každá pekárna, bez ohledu na to, jestli je členem cechu nebo nikoliv, zda jde o průmyslovou nebo řemeslnou pekárnu. Novinkou letošního ročníku je účast obchodních řetězců, jejichž provozy splňují definici pekárny (Albert, Globus, Tesco). A jak dopadlo klání nejlepších z nejlepších?
06.09.2024 | Letošní 77. ročník Pálavského vinobraní začal odpoledne na náměstí v Mikulově na Břeclavsku. Pořadatelé očekávají o víkendu až 50 000 návštěvníků, mikulovská akce je druhá největší v podzimní sezoně. Ještě vyšší návštěvnost mívá druhý velký vinařský festival, Znojemské historické vinobraní, který se letos po dvou letech souběhu koná až o dalším víkendu.
19.04.2024 | Jogurty patří mezi potraviny, které jsou ceněné pro svůj nutriční přínos. Obsahují cen- né bílkoviny a vápník a mají i významný vliv na střevní sys- tém a zažívání díky přítom- nosti zdraví prospěšné mik- Nroflóry. Platí to ale u všech?
Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.