Prošlé maso, neoznačené jogurty, plesnivý sýr: Víte, jak postupovat při zjištění nedostatku v obchodě?

Prošlé maso, neoznačené jogurty, plesnivý sýr: Víte, jak postupovat při zjištění nedostatku v obchodě?

07.04.2020 Jana Čiháková

Pokud spotřebitel zjistí v obchodní síti nedostatek např. výrobek zdravotně závadný, třeba plesnivý, či výrobek s prošlou dobou použitelnosti, častokrát kontaktuje inspektory s žádostí o přezkoumání vzorku. Státní zemědělská a potravinářská inspekce ale upozorňuje, že daný výrobek pak plní pouze funkci orientační a jeho rozbor lze provést pouze za finanční úhradu.

Jaký je tedy správný postup? Nejprve by měl spotřebitel na nedostatek upozornit prodejce. V případě, že spotřebitel nechce nebo nemůže sjednat nápravu přímo u prodejce, může se pak tedy obrátit se stížností k příslušnému inspektorátu SZPI, podle krajské příslušnosti, a to buď osobně, písemně nebo telefonicky. Pokud spotřebitel uvede svou adresu, bude do 30 dnů seznámen s výsledkem kontroly.

Nedostatek zjištěný v obchodě spotřebitelem

Vzorek předložený stěžovatelem plní pouze funkci orientační z hlediska zaměření kontroly. Nelze jej použít jako podklad pro zákonná opatření SZPI, protože nebyl úředně odebrán. Pokud má podatel zájem o posouzení jakosti a zdravotní nezávadnosti předloženého vzorku, lze takové posouzení provést pouze jako rozbor na vyžádání za finanční úhradu. Spotřebitel může využít jakoukoliv akreditovanou laboratoří pro vyšetřování potravin. SZPI rozbory na vyžádání neprovádí z důvodu omezených kapacit, laboratoře slouží zejména pro kontrolní a certifikační činnost. Seznam akreditovaných laboratoří naleznete na internetových stránkách Českého institutu pro akreditaci - ČIA: http://www.cia.cz.


SZPI také není oprávněna zasáhnout do občanskoprávního vztahu mezi prodávajícím a kupujícím, rozhodnout v reklamačním sporu může jedině soud. To znamená, že inspekce nemůže pomoci spotřebiteli při navrácení peněz. Spotřebitel se musí obrátit přímo na prodejce, a pokud se s ním nedohodne, může se obrátit na soud.


Mohlo by vás zajímat

I S VODOU SE MUSÍ UMĚT ZACHÁZET! KDY V NÍ MŮŽETE MÍT BAKTERIE?

05.05.2022 | Co mohou spotřebitelé dělat pro udržení mikrobiologické kvality minerálních, pramenitých a stolních vod; a pitné vody čerpané z vodovodního kohoutku?

PŠENICE, ANEBO ŽITO? PŘI VÝBĚRU PEČIVA JASNÁ VOLBA

22.02.2023 | Většina spotřebitelů sází na klasické pečivo z bílé mouky. Přitom je už dávno nabídka rozšířena o výrobky z mouky žitné, které mají navíc širokou škálu přínosů pro lidský organismus. Dáte si?

Slovensko zavede daň ze slazených nápojů: Česko je s otazníkem, komora daň považuje za hloupost

12.09.2024 | Slovensko zavede daň ze slazených nealkoholických nápojů a stávající spotřební daní z tabákových výrobků nově zatíží náplně do elektronických cigaret, nikotinové sáčky a podobné zboží. Současně se bude dál zvyšovat zdanění cigaret. Rozhodl o tom dnes slovenský parlament.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

202408

Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.