27.06.2010 Tomáš Miškovský
Svaz obchodu a cestovního ruchu slaví 20 let od svého založení. Je druhým největším zaměstnavatelským uskupením v zemi, zastupuje více než šest tisíc podnikatelských subjektů vytvářejících téměř půl milionu podnikatelských příležitostí.
Dvě desetiletí své existence zasvětil především snaze o vytvoření liberálního podnikatelského prostředí. Jeho úspěchy dokládá třeba i růst prodejní plochy na jednoho obyvatele – za posledních 20 let se zvýšila téměř pětinásobně.
Za dobu existence svazu se mnohé změnilo. Když v roce 1990 vznikal, neexistoval v tehdejším Československu jediný supermarket, o hypermarketech si mohli nechat Češi a Slováci jen zdát. Zákazníci sužovaní porevoluční inflací vyhledávali především laciné výrobky.
Směrem ke kvalitě se zákazníci přiklonili až v posledním desetiletí. „Od roku 2004 už zákazník nepreferuje cenu, ale má jiné preference jako například docházková vzdálenost, kvalita obchodu, nabídka sortimentu, chování personálu atd.,“ popsal prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Zdeněk Juračka.
Lidé dnes také mnohem více utrácí. Před deseti lety každý Čech utratil ročně za potraviny 50 tisíc korun, dnes už je to 70 tisíc. Potraviny zároveň přestaly ve spotřebním koši dominovat. Nepotraviny, mezi které se řadí například nábytek či elektronika, dnes tvoří 70 % spotřebitelských výdajů. „Svědčí to samozřejmě o tom, že se zvyšuje spotřebitelská poptávka, a svědčí to i o tom, že se kupují kvalitnější potraviny, protože kvalitnější potraviny jsou samozřejmě dražší,“ řekl k těmto trendům Juračka.
Svaz obchodu a cestovního ruchu si svou aktivitou vydobyl pevnou pozici jak v očích českých podnikatelů, tak zahraničních organizací. Důležitým partnerem je také pro politiky, před kterými brání práva podnikatelů v obchodu a cestovním ruchu. Dnes stojí před další důležitou zkouškou: jak vyvést český obchod a turismus z krize.
Důležité milníky posledních dvou desetiletí
Od počátku 90. let přišlo do Česka 15 silných zahraničních řetězců. Malé obchody a pultové prodejny jdou do ústraní. „V první fázi jsme tu měli první mezinárodní prodejny, kterých bylo velmi málo, ale i malé postbolševické prodejny, které se tehdy seskupovaly do lokálních řetězců,“ popsal zdeněk Skála ze společnosti Icoma GfK.
Řada těch malých z trhu postupně zmizela. Málokdo si dneska už pamatuje třeba potraviny Vít. Česko ale začali opouštět i větší hráči. Zlomový byl v tomto ohledu rok 2003, kdy expanze řetězců narazila na strop kupní síly. Dnes už proto nenarazíme třeba na K-Mart, Delvitu, Julus Meinl, Droxi, Sesam nebo Carrefour.
06.09.2024 | Světové ceny potravin se v srpnu mírně snížily. Pokles cen cukru, masa a obilovin totiž převážil nad zdražením mléčných výrobků a rostlinných olejů. Ve své zprávě to dnes uvedla Organizace OSN pro výživu a zemědělství (FAO). Cena cukru se podle zprávy dostala na nejnižší úroveň za téměř dva roky.
11.09.2024 | Letošní úroda bramborám přeje, a tak nadešel čas vytáhnout oblíbené recepty a třeba v kuchyni i trochu experimentovat. Než se ale pustíte do domácích hranolek nebo bramboráku, osvěžte si, co vlastně o bramborách víte a jak vybrat tu pravou odrůdu nebo varný typ.
10.09.2024 | Prodeje výrobců lihovin v ČR klesly za první pololetí letošního roku v porovnání se stejným obdobím loni o 51,3 procenta, vyplývá z údajů Unie výrobců a dovozců lihovin (UVDL). Unie proto v otevřeném dopise, který má ČTK k dispozici, žádá politiky, aby zrušili další navyšování spotřební daně na lihoviny plánované na roky 2025 a 2026. UVDL zároveň tvrdí, že zvýšení spotřební daně příjmy státní pokladny nezvýšilo.
Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.