Alkohol pijeme méně, zato dražší

Alkohol pijeme méně, zato dražší

23.06.2014 Redakce

Češi dávají přednost prémiovému alkoholu a pijí více doma. Jejich zvyky ovlivnila především metanolová aféra.

Dlouhodobější trendy ukazují na měnící se zvyky obyvatel České republiky. Ti v poslední době upřednostňují prémiový alkohol, který konzumují stále častěji doma než v barech a restauracích. Vyplývá to z několika průzkumů společnosti Rémy Cointreau realizovaných ve spolupráci s agenturou g82.

alkohol

Důvodem je nejen cena a strach z levnějších značek způsobený tzv. „metanolovou aférou", ale i vzrůstající obliba domácích parties. I když spotřeba alkoholu jako celku v České republice dlouhodobě spíše mírně klesá, najdeme ve spotřebitelském chování určité trendy, které se rok od roku potvrzují. Jedním z nich je i změna stylu konzumace „tvrdého" alkoholu. Zvyšuje se například obliba konzumace alkoholu doma v rámci domácích parties. To souvisí s trendem přesunu preferencí od levného alkoholu ke značkovému. Zdaleka nejvíc lidí nakupuje alkohol jako dárek (83%), ale frekvence je velice nízká. Naopak vysoká frekvence je u nákupů alkoholu na party. Na ty alkohol nakupuje 85% Čechů.

Kromě přesunu konzumace alkoholu z gastro podniků domů, roste i obliba prémiových importních značek. „Změna preference vůči původu alkoholu je určitě způsobená „metanolovou aférou", kdy určitá část konzumentů ztratila důvěru v levnější alkohol a přiklonila se spíše k importním značkám", komentuje situaci Ondřej Roček, marketingový ředitel Rémy Cointreau ČR.

2

Obliba dražšího alkoholu se potvrzuje i v nákupním košíku, kdy ho v posledních třech měsících nakoupilo až 41% lidí. V roce 2011 tvořily dovozové značky v přepočtu na peníze 32% trhu, v letošním roce už tvoří 36%. „Češi si dnes místo Tuzemáku raději koupí pravý rum, lepší značku vodky, u pálenek dávají přednost těm domácím před levnou alternativou z obchodů", dodává Ondřej Roček. Můžeme tedy říci, že se pije trochu méně, ale za vyšší cenu.

Alkohol se málokdy nakupuje jen pro vlastní potřeby. „Z výzkumů vyplývá, že alkohol dnes lidé nakupují spíš pro někoho, což potvrzuje i absolutní dominanci nákupu alkoholu jako dárku, nebo jim nákup alkoholu asociuje jeho konzumaci s dalším člověkem", komentuje výzkumy Ondřej Hladký, Managing Partner agentury g82. Z hlediska spotřebního chování je zajímavé, že se k nákupům dražšího alkoholu nabalují i další nákupy jako nealko nápoje (cola, džus, tonic), ale také oříšky, krekry apod. Alkohol dnes tvoří přibližně 4% objemu rychloobrátkových nákupů a nakupuje se obvykle s velkým nákupem přímo z regálů v supermarketech a hypermarketech. Nákup alkoholu je většinou předem plánován.


Mohlo by vás zajímat

Tak to je gól! Japonci mají málo rýže - vyjedli ji turisté?

09.09.2024 | Poptávka po rýži se v Japonsku poprvé za deset let zvýšila. Může za to rekordní počet turistů a vysoká domácí poptávka. Neobvyklý růst poptávky přišel ve stejnou dobu, kdy vlna veder poškodila úrodu. Japonsko tak bojuje s nedostatkem rýže, která je považována v zemi za základní potravinu, a distributoři zvýšili ceny. Uvedl to ve své dnešní zprávě server Nikkei Asia.

Milovníci vína, spojte se! Je tu Pálavské vinobraní

06.09.2024 | Letošní 77. ročník Pálavského vinobraní začal odpoledne na náměstí v Mikulově na Břeclavsku. Pořadatelé očekávají o víkendu až 50 000 návštěvníků, mikulovská akce je druhá největší v podzimní sezoně. Ještě vyšší návštěvnost mívá druhý velký vinařský festival, Znojemské historické vinobraní, který se letos po dvou letech souběhu koná až o dalším víkendu.

SZPI zakázala prodej halucinogenních bonbonů, obsahovaly výtažek z muchomůrky

05.09.2024 | Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) zakázala prodej želatinových bonbonů, které obsahují látku muscimol. Jde o neurotoxin, tedy silný tlumič centrálního nervového systému, a halucinogen vyskytující se v muchomůrce červené. SZPI o tom informovala v tiskové zprávě.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

202408

Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.