23.06.2014 Redakce
Češi dávají přednost prémiovému alkoholu a pijí více doma. Jejich zvyky ovlivnila především metanolová aféra.
Dlouhodobější trendy ukazují na měnící se zvyky obyvatel České republiky. Ti v poslední době upřednostňují prémiový alkohol, který konzumují stále častěji doma než v barech a restauracích. Vyplývá to z několika průzkumů společnosti Rémy Cointreau realizovaných ve spolupráci s agenturou g82.
Důvodem je nejen cena a strach z levnějších značek způsobený tzv. „metanolovou aférou", ale i vzrůstající obliba domácích parties. I když spotřeba alkoholu jako celku v České republice dlouhodobě spíše mírně klesá, najdeme ve spotřebitelském chování určité trendy, které se rok od roku potvrzují. Jedním z nich je i změna stylu konzumace „tvrdého" alkoholu. Zvyšuje se například obliba konzumace alkoholu doma v rámci domácích parties. To souvisí s trendem přesunu preferencí od levného alkoholu ke značkovému. Zdaleka nejvíc lidí nakupuje alkohol jako dárek (83%), ale frekvence je velice nízká. Naopak vysoká frekvence je u nákupů alkoholu na party. Na ty alkohol nakupuje 85% Čechů.
Kromě přesunu konzumace alkoholu z gastro podniků domů, roste i obliba prémiových importních značek. „Změna preference vůči původu alkoholu je určitě způsobená „metanolovou aférou", kdy určitá část konzumentů ztratila důvěru v levnější alkohol a přiklonila se spíše k importním značkám", komentuje situaci Ondřej Roček, marketingový ředitel Rémy Cointreau ČR.
Obliba dražšího alkoholu se potvrzuje i v nákupním košíku, kdy ho v posledních třech měsících nakoupilo až 41% lidí. V roce 2011 tvořily dovozové značky v přepočtu na peníze 32% trhu, v letošním roce už tvoří 36%. „Češi si dnes místo Tuzemáku raději koupí pravý rum, lepší značku vodky, u pálenek dávají přednost těm domácím před levnou alternativou z obchodů", dodává Ondřej Roček. Můžeme tedy říci, že se pije trochu méně, ale za vyšší cenu.
Alkohol se málokdy nakupuje jen pro vlastní potřeby. „Z výzkumů vyplývá, že alkohol dnes lidé nakupují spíš pro někoho, což potvrzuje i absolutní dominanci nákupu alkoholu jako dárku, nebo jim nákup alkoholu asociuje jeho konzumaci s dalším člověkem", komentuje výzkumy Ondřej Hladký, Managing Partner agentury g82. Z hlediska spotřebního chování je zajímavé, že se k nákupům dražšího alkoholu nabalují i další nákupy jako nealko nápoje (cola, džus, tonic), ale také oříšky, krekry apod. Alkohol dnes tvoří přibližně 4% objemu rychloobrátkových nákupů a nakupuje se obvykle s velkým nákupem přímo z regálů v supermarketech a hypermarketech. Nákup alkoholu je většinou předem plánován.
05.09.2024 | Majitel a zakladatel firmy na výrobu potravin a pochutin z hmyzu Grig Adam Dostál otevřel ve Veverských Knínicích na Brněnsku patrně první bezobslužnou prodejnu v Česku, do které lze vstoupit i bez aplikace v chytrém telefonu a bankovní identity. Stačí tlačítkový telefon a vstupní kód zaslaný prostřednictvím sms. Bezobslužné prodejny bez personálu jsou podle něj fenoménem budoucnosti, který stále stojí na začátku, řekl ČTK.
11.09.2024 | Letošní úroda bramborám přeje, a tak nadešel čas vytáhnout oblíbené recepty a třeba v kuchyni i trochu experimentovat. Než se ale pustíte do domácích hranolek nebo bramboráku, osvěžte si, co vlastně o bramborách víte a jak vybrat tu pravou odrůdu nebo varný typ.
10.09.2024 | Prodeje výrobců lihovin v ČR klesly za první pololetí letošního roku v porovnání se stejným obdobím loni o 51,3 procenta, vyplývá z údajů Unie výrobců a dovozců lihovin (UVDL). Unie proto v otevřeném dopise, který má ČTK k dispozici, žádá politiky, aby zrušili další navyšování spotřební daně na lihoviny plánované na roky 2025 a 2026. UVDL zároveň tvrdí, že zvýšení spotřební daně příjmy státní pokladny nezvýšilo.
Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.