Biopotraviny jsou na vzestupu, jejich nabídka se bude rozšiřovat

Biopotraviny jsou na vzestupu, jejich nabídka se bude rozšiřovat

22.03.2019 Jana Čiháková

Principy ekologického zemědělství a produkce biopotravin si získávají v České republice mezi lidmi stále větší oblibu. Do budoucna by se jich v obchodech mělo vyskytovat i více.

Na dalším prohloubení spolupráce v této oblasti se proto ve společném memorandu dohodli zástupci Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR ČR) a PRO-BIO Svazu ekologických zemědělců. Podporovat spotřebu biopotravin hodlá ve svých marketingových kampaních také ministerstvo zemědělství.  

„Dlouhodobou ambicí je zařadit bioprodukty mezi standardní sortiment a nesnažit se je prezentovat jako něco exkluzivního. Bio je zkrátka normální, například v Rakousku nebo v Německu tvoří bioprodukty v obchodech až 50 % nabízeného zboží,“ uvedla Kateřina Urbánková, manažerka PRO-BIO Svazu ekologických zemědělců, a dodala: „i proto vítáme snahu obchodních řetězců rozšiřovat nabízený sortiment a otevírat se novým lokálním dodavatelům. Věříme, že se nám obchodníky podaří přesvědčit, aby bio přeřadili, tak jako v zahraničí, z kategorie exkluzivního zboží mezi zboží denní spotřeby s vysokými prodeji.“ 

Právě obchodní řetězce a jejich politika má na spotřebu bioproduktů zásadní dopad. „Naši členové v posledních letech zaznamenávají daleko vyšší zájem o bioprodukty ze strany zákazníků a přizpůsobují tomu svůj sortiment. Důkazem toho je i více než desetinásobný nárůst obratu v oblasti prodeje biopotravin za poslední 3 roky. Výraznému zájmu se těší tento sortiment i v rámci privátních značek jednotlivých řetězců. Jsem přesvědčen, že trh v ČR bude kopírovat situaci ze zahraničí a podíl prodejů bioproduktů dále poroste. Vyšší poptávku po bioproduktech proto řetězce reflektují také v rozšíření prodejního prostoru pro tento sortiment,“ sdělil Tomáš Prouza, prezident SOCR ČR. 

Z jednotlivých statistik vyplývá, že prodeje tohoto sortimentu průběžně narůstají. V roce 2016 přesáhl celkový obrat s biopotravinami českých subjektů včetně vývozu částku čtyř miliard korun a dále rostl. Z toho byla celková spotřeba biopotravin, včetně dovozu, v Česku 2,55 miliardy Kč, což je meziroční nárůst o 13,5 %. Na konci roku 2016 bylo v Česku registrováno přes šest set výrobců biopotravin, to je o 11 % více v porovnání s předchozím rokem. 

Vede mléko, ovoce a zelenina

Největší oblibě se dlouhodobě u zákazníků těší v bio kvalitě mléko a mléčné výrobky, ovoce a zelenina včetně ovocných a zeleninových šťáv a také ostatní zpracované potraviny, jako jsou koření, hořčice, zpracovaná káva nebo čaj či hotové pokrmy typu kojenecké a dětské výživy. Většinu biopotravin nakupují čeští zákazníci v maloobchodních řetězcích, které doplňují drogerie a prodejny zdravé výživy, faremní a další prodeje či e-shopy. 

Přestože Češi bioprodukty vyhledávají stále častěji, jejich informovanost o benefitech ekologického zemědělství, způsobech produkce a systému značení a kontroly stále není na takové úrovni, jakou by si producenti představovali. I proto přichystalo ministerstvo zemědělství informační marketingovou kampaň, která má s edukací spotřebitelů dále pomoci. Zemědělci zabývající se bioprodukcí získávají dotace na ekologicky obhospodařované plochy a bodové zvýhodnění v rámci Programu rozvoje venkova.

Většina farem v režimu ekologického zemědělství neboli „bio“ se nachází v příhraničních oblastech, případně tam, kde charakter krajiny jiné formy hospodaření neumožnuje. „U nás ve Zlínském kraji hrají ekofarmy a producenti biopotravin významnou roli, a to nejen v otázce ekonomiky a zaměstnanosti, ale také třeba v rozvoji cestovního ruchu. Je třeba vnímat, že jsou regiony, kam ekologické zemědělství a produkce biopotravin prostě patří, a vzhledem ke struktuře přírody a krajiny v nich nelze ani nic jiného dělat,“ shrnula Margita Balaštíková, předsedkyně podvýboru pro potravinářství PSP ČR.

Zhruba 90 % celosvětového prodeje biopotravin představuje Severní Amerika a Evropa. Největším trhem jsou USA, následuje Německo a Francie.


Mohlo by vás zajímat

KOMORA: VYŠŠÍ DPH NA SLAZENÉ NÁPOJE JE NESMYSL - NIC NEŘEŠÍ

24.07.2024 | Potravinářská komora České republiky (PK ČR) zásadně odmítá aktivitu ministerstva zdravotnictví pro zavedení speciálně daně na slazené nápoje. Ta by se měla řídit množstvím cukru v nápoji. Důvodem pro její zavedení je argument, že sladké nápoje škodí zdraví a vedou k obezitě. Neexistují však důkazy, že by vyšší zdanění slazených nápojů snížilo obezitu.

Na Brněnsku otevřel bezoobslužnou prodejnu, ke vstupu stačí tlačítkový telefon

05.09.2024 | Majitel a zakladatel firmy na výrobu potravin a pochutin z hmyzu Grig Adam Dostál otevřel ve Veverských Knínicích na Brněnsku patrně první bezobslužnou prodejnu v Česku, do které lze vstoupit i bez aplikace v chytrém telefonu a bankovní identity. Stačí tlačítkový telefon a vstupní kód zaslaný prostřednictvím sms. Bezobslužné prodejny bez personálu jsou podle něj fenoménem budoucnosti, který stále stojí na začátku, řekl ČTK.

E-SHOP KOŠÍK DOPLATIL NA FATÁLNÍ CHYBU! TÉMĚŘ 2 MILIONY POKUTA

13.08.2024 | Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) udělil internetovému obchodu s potravinami Košík.cz pokutu ve výši 1,8 milionu korun za zneužití jeho významného postavení na trhu. Společnost uznala své pochybení, využila možnosti narovnání a rozhodla se nepodat rozklad proti této sankci, jak ÚOHS uvedl ve své tiskové zprávě. Česká tisková kancelář (ČTK) se snaží získat vyjádření od firmy.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

202408

Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.