„Rozhodně nechci zasahovat do volného tržního prostředí, ale přijde mi minimálně nemorální, aby v době, kdy naše obyvatele trápí zdražování potravin a domácnosti si utahují opasky, supermarkety takto zvyšovaly své obchodní přirážky. Současnou situaci by nikdo neměl zneužívat k neúměrnému navyšování zisku. Proto jsem oslovil obchodní řetězce, aby vysoké ceny cukru v obchodech vysvětlily. Chci po nich také informaci, kdy plánují snížit spotřebitelskou cenu na odpovídající a rozumnou výši,“ řekl ministr zemědělství Zdeněk Nekula.
CUKR KRYSTAL (Kč/kg)
Průměrné ceny průmyslových výrobců (tj. ceny, za které cukr prodávají jeho výrobci do obchodní sítě)
Rok |
01 |
02 |
03 |
04 |
05 |
06 |
07 |
08 |
09 |
10 |
11 |
12 |
2022 |
11,42 |
11,75 |
11,85 |
11,93 |
11,86 |
11,92 |
12,25 |
12,50 |
13,17 |
17,14 |
18,93 |
19,90 |
Průměrné spotřebitelské ceny (tj. ceny, za které se cukr prodávají obchody)
Rok |
01 |
02 |
03 |
04 |
05 |
06 |
07 |
08 |
09 |
10 |
11 |
12 |
2022 |
15,55 |
16,21 |
14,74 |
17,27 |
17,42 |
17,62 |
18,18 |
18,26 |
18,21 |
30,54 |
30,70 |
32,23 |
Zdroj: Český statistický úřad (ČSÚ)
Stávající úroveň ročních a také měsíčních průměrných cen průmyslových výrobců v současnosti vyrovnala hodnoty z období před deseti lety a zároveň nepřekonala úroveň z období vstupu ČR do EU, která byla ještě vyšší. Úroveň měsíčních spotřebitelských cen však v závěru roku 2022 překonala veškeré historické hodnoty od doby sledování, třicetikorunová hranice ještě nikdy nebyla prolomena, dosavadní měsíční rekord byl zaznamenán v září 2004 s cenou 26,10 Kč za kilogram.
Průměrné ceny průmyslových výrobců (Kč/kg)
Ø roku |
|
2000 |
17,20 |
2001 |
18,14 |
2002 |
17,55 |
2003 |
17,30 |
2004 |
20,58 |
2005 |
19,01 |
2006 |
19,24 |
2007 |
19,00 |
2008 |
16,10 |
2009 |
15,15 |
2010 |
13,09 |
2011 |
15,48 |
2012 |
19,08 |
2013 |
18,29 |
2014 |
15,61 |
2015 |
12,13 |
2016 |
12,54 |
2017 |
13,34 |
2018 |
9,32 |
2019 |
8,58 |
2020 |
10,37 |
2021 |
10,87 |
2022 |
13,72 |
Zdroj: Český statistický úřad (ČSÚ)
Ceny potravin a obchodní přirážky jsou jedním z témat, která ministr Nekula dlouhodobě sleduje. Žádný ze subjektů, ať už zpracovatel, nebo prodejce, by neměl na trhu zneužívat své postavení, aby na to nedoplácel spotřebitel.