DALŠÍ RÁNA PRO RESTAURATÉRY, NEZACHRÁNILY JE ANI VÁNOCE

DALŠÍ RÁNA PRO RESTAURATÉRY, NEZACHRÁNILY JE ANI VÁNOCE

10.01.2022 Jana Čiháková

Ačkoli restauratéři obvykle na sklonku roku zažívají žně, letošní rok je vypekl. Do restaurací přišlo oproti roku 2019 zhruba o 20 procent hostů méně, tržby podnikům poklesly v průměru o 10 procent. S koncem roku jich také letos zavřelo zhruba o 10 procent více než obvykle, nevyplatilo se jim otevírat.

„Lidé o letošních vánočních svátcích byli doma více než obvykle a do restaurací jich přišlo o 30 až 50 procent méně, průměrné tržby byly zhruba o 20 procent nižší. Silvestr dopadl lépe, než jsme čekali, bavíme se o poklesu návštěvnosti “pouze” o necelých dvanáct procent, což je ve světle letošního podzimu a zimy ještě poměrně solidní výsledek, byť restauratéři mnoho důvodů ke spokojenosti mít nemůžou. Prosincové plány jim výrazně narušily na poslední chvíli přijímané vládní restrikce a dlouhodobý úbytek turistů. Pozitivní zprávou je alespoň to, že průměrné tržby jim na Silvestra v meziročním srovnání (s rokem 2019) vzrostly o osm procent. Situace se ale přirozeně liší podnik od podniku a čísla nelze generalizovat,“ říká Igor Třeslín, CEO Storyous, který je od loňského roku součástí mezinárodního startupu SaltPay.

Silvestr byl jediným prosincovým dnem, kdy restauratérům vzrostly průměrné tržby oproti roku 2019. Gastro scénu opět výrazně poznamenaly vládní restrikce a opatření, která jako vždy přicházela na poslední chvíli. Začátek prosince byl pro restaurace velice pozvolný.

PÁD ČESKÝCH PODNIKŮ

V letošním roce během Vánoc (po dobu od 24. do konce roku) zavřelo zhruba o 10 procent restauratérů více než obvykle, protože se jim na Vánoce a Silvestra kvůli omezením nevyplatilo otevírat. To znamená, že v tomto období neotevřeli svoje restaurace a bary vůbec. Pro představu – pokud porovnáme počet otevřených restaurací 17. prosince (poslední předvánoční pátek) a 25. prosince, otevřeno měla pětina restaurací. V běžném necovidovém roce jsou tato čísla o něco přívětivější a návštěvnost i tržby restauracím začínají růst mnohem dříve. V prosinci před Vánoci obvykle zažívají vrchol sezóny.

Pokud se podíváme na advent/prosinec jako celek, do restaurací chodilo oproti roku 2019 zhruba o 20 procent hostů méně, tržby podnikům poklesly v průměru o 10 procent. Na vině je nepříznivá epidemická situace, kontroly bezinfekčnosti v rámci režimu O-N a omezená otevírací doba podniků do 22. hodiny, která platila většinu prosince.

VEČÍRKY? MOŽNÁ Z ROK

Řada firem byla vzhledem k opatřením a nařízením nucena zrušit vánoční večírky, což ovlivnilo tržby i návštěvnost podniků. Restauracím tržby i návštěvnost klesaly během celého listopadu, s výjimkou svatomartinského víkendu. Během prvního adventního týdne tržby podnikům v mezitýdenním porovnání (tj. oproti poslednímu listopadovému týdnu) poklesly téměř o 13 procent, návštěvnost pak o necelých 10 procent, mírný pokles pokračoval i v druhém prosincovém týdnu. V průběhu třetího adventního týdne došlo k pozitivnímu obratu a mezitýdenně tržby vzrostly o více než 9 procent a návštěvnost o 5 a půl procenta. To pokračovalo i v posledním předvánočním týdnu.

„Přestože některé firmy byly nuceny vánoční večírky kvůli restrikcím zrušit, nevyplnily se naštěstí naše nejčernější scénáře propadu návštěvnosti o 50 procent, za což jsme rádi. Řada firem večírky modifikovala a přizpůsobila na přísnější režim protiepidemických opatření a udělala maximum proto, aby svým zaměstnancům poděkovala za celoroční nasazení a večírek se mohl konat. Do restaurací v průběhu prosince během pátků, tedy tehdy, kdy se vánočních večírků koná nejvíce, přišlo v průměru o 20 procent hostů méně, průměrné tržby poklesly oproti roku 2019 zhruba o 4 procenta,“ říká country manažerka SaltPay pro Českou republiku Anna Skubková a doplňuje: „Za povšimnutí stojí i to, že přestože 17. prosince restauratéři v letošním roce měly nejvyšší průměrné tržby a třetí nejvyšší návštěvnost, v rámci meziročního srovnání prosincových pátků došlo k propadu nejvyššímu.“

VYŠŠÍ CENY

Lidé si v prosinci v restauracích také více připlatili, neznamená to ale, že by si toho dávali více. Naopak. Restaurace byly nuceny zvedat ceny – ať už kvůli zvyšujícím se cenám potravin, dodavatelských služeb, energií, pokrytí ztrát, ale i proto, aby vůbec byly schopné přežít. Pokud se podíváme například na období mezi 24. a 31. prosincem, úbytek hostů činil téměř 26 procent oproti roku 2019. Zatímco v roce 2019 hosté v průmětu na účtenku zaplatili 250 Kč, v roce 2021 to bylo už 293 Kč. Lidí do restaurací chodí méně než před koronavirovou pandemií – je to částečně proto, že někteří nejsou očkovaní a pokud restaurace dodržují protiepidemická opatření, tyto hosty nemůžou obsloužit, lidé se naučili více si vařit doma a mnohdy jsou také kvůli epidemické situaci opatrnější. Řadě restaurací navíc chybí bohužel personál, takže musí omezovat otevírací dobu nebo nabídku jídel, což samozřejmě může výrazně ovlivňovat i tržby a návštěvnost restaurací.

 


Mohlo by vás zajímat

Sněmovna zřejmě schválí snazší podmínky nižší daně z piva pro malé pivovary

11.09.2024 | Sněmovna zřejmě schválí vládní novelu zákona o spotřebních daních, která především zmírňuje podmínky, za nichž mohou majetkově nebo personálně propojené minipivovary dosáhnout na nižší sazbu spotřební daně z piva. Sněmovna ji dnes propustila do závěrečného čtení. Pozměňovací návrh k ní v dnešním druhém čtení nikdo z poslanců nevznesl.

O lihoviny je menší zájem, jejich prodeje poklesly

10.09.2024 | Prodeje výrobců lihovin v ČR klesly za první pololetí letošního roku v porovnání se stejným obdobím loni o 51,3 procenta, vyplývá z údajů Unie výrobců a dovozců lihovin (UVDL). Unie proto v otevřeném dopise, který má ČTK k dispozici, žádá politiky, aby zrušili další navyšování spotřební daně na lihoviny plánované na roky 2025 a 2026. UVDL zároveň tvrdí, že zvýšení spotřební daně příjmy státní pokladny nezvýšilo.

Milovníci vína, spojte se! Je tu Pálavské vinobraní

06.09.2024 | Letošní 77. ročník Pálavského vinobraní začal odpoledne na náměstí v Mikulově na Břeclavsku. Pořadatelé očekávají o víkendu až 50 000 návštěvníků, mikulovská akce je druhá největší v podzimní sezoně. Ještě vyšší návštěvnost mívá druhý velký vinařský festival, Znojemské historické vinobraní, který se letos po dvou letech souběhu koná až o dalším víkendu.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

202408

Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.