Dopékané pečivo musí být od srpna v obchodech označeno

Dopékané pečivo musí být od srpna v obchodech označeno

31.07.2012 ČTK

Pekařské výrobky, které jsou v obchodech dopékány ze zmrazených polotovarů nebo prodávány po předchozím rozpečení hotového výrobku, budou od středy 1.8. muset být v regálech povinně odlišeny od čerstvě upečených výrobků. Tuto povinnost dává obchodníkům nová vyhláška ministerstva zemědělství. Pekaři změnu předpisu vítají, obchodníci ji kritizují. Prý je administrativně zatíží a zvýší jim náklady. Pečivo však kvůli tomu nezdraží.

Především obchodní řetězce část prodávaného pečiva dosud rozpékaly ze zmrazených výrobků, nebo dopékaly ze zamrazených polotovarů, značit to však nemusely. Produkty, které byly v hotovém stavu zmrazeny a zákazníkům prodávány po rozmrazení obchodníkem budou muset být na regále nově povinně označeny nápisem "rozmrazeno". Regál s výrobky dopékanými ze zmrazeného polotovaru budou obchodníci povinně označovat cedulkou "ze zmrazeného polotovaru". Původní záměr ministerstva, aby se vyhláška vztahovala vedle nebaleného pečiva také na balené produkty, narazil na odpor Bruselu. Pojmem "čerstvý" budou moci nést jen chléb a pečivo, jejichž výroba nebyla před dokončením přerušena zmrazením, nebo jinou technologickou úpravou vedoucí k prodloužení trvanlivosti, a které je nabízeno k prodeji nejpozději do 24 hodin po upečení.

pecivo
Ke změně předpisů vedl ministerstvo výrazný nárůst rozpékaného pečiva na pultech obchodů v posledních letech. Spotřebitel by měl mít dostatečné informace, na jejichž základě se rozhodně o nákupu potravin. Jednou z nich je také údaj o procesu výroby, řekl ČTK mluvčí MZe Jan Žáček. Podle dřívějšího vyjádření Svazu obchodu a cestovního ruchu nový předpis zkomplikuje orientaci spotřebitelů i život obchodníků. Navíc prý poškodí tuzemské výrobce, kteří dodávají obchodům zhruba tři čtvrtiny rozpékaného pečiva prodávaného v Česku. MZe tvrzení řetězců odmítá. "Každý člověk si umí spočítat, že umístění nápisu vedle regálu s pečivem není nic nákladného," uvedl Žáček.

Stejně tak úřad nesouhlasí s tvrzením, že nové značení zkomplikuje orientaci nakupujících. "Je to právě naopak. Spotřebitel se může lépe orientovat ve výběru produktů, tedy nejen podle ceny a vzhledu, ale i podle procesu výroby," argumentuje mluvčí. "Změna značení se týká v závislosti na typu a velikosti obchodu zhruba deseti až 22 procent výrobků z celkového počtu pečiva," řekla ČTK mluvčí obchodního řetězce Tesco Eva Karasová. "V důsledku této povinnosti se zvýší provozní náklady na obchodech," poznamenala s tím, že blíže nespecifikovaný růst nákladů prodejní ceny pečiva neovlivní.

Podobně jako Karasová se ke vlivu změn na cenu vyjádřila také mluvčí supermarketů a hypermarketů Albert Judita Urbánková. "Novým značením na téměř 300 prodejnách Albert vzniknou náklady, nicméně v ceně dopékaného pečiva se to neprojeví," uvedla. Prodejny Albert v současnosti nabízí zhruba 100 dopékaných položek. Řetězec má také vlastní řemeslné pekárny. Hypermarkety Albert nabízí přes 90 vlastních výrobků. Řetězec "dopeky" již několik let označuje jako "čerstvě dopečené". Jedním z argumentů iniciátorů vyhlášky, jímž byli pekaři a Potravinářská komora, byly rostoucí dovozy pečiva k rozpékání ze zahraničí, hlavně z Polska a Francie. Obchodníci ale oponují, že tento stav se v posledních letech změnil a zhruba 75 procent polotovarů nyní dodávají maloobchodu domácí výrobci.


Mohlo by vás zajímat

Sněmovna zřejmě schválí snazší podmínky nižší daně z piva pro malé pivovary

11.09.2024 | Sněmovna zřejmě schválí vládní novelu zákona o spotřebních daních, která především zmírňuje podmínky, za nichž mohou majetkově nebo personálně propojené minipivovary dosáhnout na nižší sazbu spotřební daně z piva. Sněmovna ji dnes propustila do závěrečného čtení. Pozměňovací návrh k ní v dnešním druhém čtení nikdo z poslanců nevznesl.

Na Brněnsku otevřel bezoobslužnou prodejnu, ke vstupu stačí tlačítkový telefon

05.09.2024 | Majitel a zakladatel firmy na výrobu potravin a pochutin z hmyzu Grig Adam Dostál otevřel ve Veverských Knínicích na Brněnsku patrně první bezobslužnou prodejnu v Česku, do které lze vstoupit i bez aplikace v chytrém telefonu a bankovní identity. Stačí tlačítkový telefon a vstupní kód zaslaný prostřednictvím sms. Bezobslužné prodejny bez personálu jsou podle něj fenoménem budoucnosti, který stále stojí na začátku, řekl ČTK.

Brambora není jen jedna: Vyznáte se v odrůdách?

11.09.2024 | Letošní úroda bramborám přeje, a tak nadešel čas vytáhnout oblíbené recepty a třeba v kuchyni i trochu experimentovat. Než se ale pustíte do domácích hranolek nebo bramboráku, osvěžte si, co vlastně o bramborách víte a jak vybrat tu pravou odrůdu nebo varný typ.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

202408

Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.