Fairtrade slaví v Česku 10 let

Fairtrade slaví v Česku 10 let

26.08.2014 Redakce

Ženy, lidé s maturitou a vysokoškoláci se nejčastěji zajímají o původ kupovaných výrobků. Patříte mezi ně?

Obraty z prodeje fairtradových výrobků rostou každoročně o desítky milionů. Právě letos v srpnu slaví organizace Fairtrade Česko a Slovensko, která rozšiřuje výrobky spravedlivého obchodu do obchodních sítí, desáté výročí svého založení.

Povědomí o fair trade se mezi obyvateli České republiky rychle zvyšuje. Podle aktuálních výsledků reprezentativního výzkumu, který v roce 2014 provedl Institut evaluací a sociálních analýz (INESAN) na vzorku 1 327 obyvatel ČR, zná pojem fair trade 52 % lidí. V roce 2011přitom mělo povědomí o fair trade 39 % obyvatel, tedy o 13 % méně. Samotnou známku FAIRTRADE, která je dokladem toho, že byl produkt vyroben v souladu s etickými standardy, zná 26 % respondentů, což je o 5 % více než v roce 2011, kdy byl výzkum proveden poprvé.

Pomůžete výrobcům?

Kromě samotného povědomí je rovněž důležité, v jaké míře se lidé s principy fair trade ztotožňují. V tomto ohledu je významné, že tři pětiny dotázaných jsou přesvědčeny o tom, že svými nákupy mohou pomoci výrobcům z rozvojových zemí. Jiří Remr, vedoucí výzkumu, k výsledkům dodává:
Fairtradové výrobky stále více kupují i ostatní spotřebitelé, neboť zapadají do současného trendu, kdy se lidé ve zvýšené míře zajímají o kvalitu a původ potravin. Z výsledků plyne, že 66 % respondentů zajímá, odkud pocházejí výrobky, které si kupují. A to je o 8 % více než v roce 2011.“ K tomuto nárůstu přispívá také veřejná diskuse o původu potravin, kdy řada lidí dá přednost právě fairtradovým výrobkům, u kterých vědí, odkud pocházejí a za jakých podmínek byly vyrobeny.

Podle výzkumu má zájem o nákup fairtradových výrobků 34 % respondentů. Ukazuje se, že typickými zákazníky, kteří alespoň občas kupují fairtradové výrobky, jsou ženy, lidé s maturitou a zejména pak vysokoškoláci. Mezi zákazníky lze také najít nadprůměrně vysoký podíl lidí, kteří přispívají na dobročinné účely.

fair_trade

Fair trade koupíte i v Kauflandu nebo dm drogerii

Ještě rychleji se zvyšují obraty z prodeje fairtradových výrobků. V roce 2005 za ně lidé v Česku utratili 3 miliony, zatímco v roce 2013 rekordních 174 milionů korun, to je 58krát více než v roce 2005. „Významným momentem pro rozvoj fair trade u nás byla proměna struktury trhu s fairtradovými výrobky. Fair trade, který byl původně doménou specializovaných obchodů s biopotravinami a zdravou výživou, se postupně dostává do supermarketů a kavárenských řetězců, např. Kaufland, DM Drogerie, Marks&Spencer, Starbucks nebo Tchibo,“ uvádí ředitelka Fairtrade ČS Hana Chorváthová.

Fairtradovým výrobkem číslo jedna je u nás káva. Té jsme v loni nakoupili 142 tun v hodnotě 100 milionů korun, což odpovídá 14 milionům vypitých šálků fairtradové kávy. Za takovým úspěchem kávy stojí především společnosti Tchibo a Starbucks, ale i tři české pražírny kávy se známkou Fairtrade - Mamacoffee, Volkafé a Fair&Bio.

K dalším nejoblíbenějším fairtradovým produktům u nás patří výrobky z bavlny, kakao, čokoláda a čaj. V západoevropských zemích tvoří velký podíl na prodeji banány a řezané květiny se známkou Fairtrade. U nás jsou tyto produkty zatím nedostupné.

 

Co je fair trade?

Fair trade je způsob obchodu, který zaručuje pracovníkům z tzv. rozvojových zemí spravedlivou odměnu za jejich práci. Pěstitelé a řemeslníci v rámci fair trade dostávají za svou práci takovou výkupní cenu, která odpovídá nákladům na výrobu a zaručuje jim důstojný život. Mezi základní principy fair trade patří férové obchodní podmínky, dodržování lidských a pracovních práv, šetrnost k životnímu prostředí nebo vyplácení tzv. fairtradové prémie, která je investována do projektů místního rozvoje.

Fairtradový výrobek lze poznat například podle označení ochrannou známkou FAIRTRADE® na obalu.

 


Mohlo by vás zajímat

Sněmovna zřejmě schválí snazší podmínky nižší daně z piva pro malé pivovary

11.09.2024 | Sněmovna zřejmě schválí vládní novelu zákona o spotřebních daních, která především zmírňuje podmínky, za nichž mohou majetkově nebo personálně propojené minipivovary dosáhnout na nižší sazbu spotřební daně z piva. Sněmovna ji dnes propustila do závěrečného čtení. Pozměňovací návrh k ní v dnešním druhém čtení nikdo z poslanců nevznesl.

SZPI zakázala prodej halucinogenních bonbonů, obsahovaly výtažek z muchomůrky

05.09.2024 | Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) zakázala prodej želatinových bonbonů, které obsahují látku muscimol. Jde o neurotoxin, tedy silný tlumič centrálního nervového systému, a halucinogen vyskytující se v muchomůrce červené. SZPI o tom informovala v tiskové zprávě.

Zpoplatnění letáků povede ke zdražení potravin, říká prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu

04.09.2024 | Zavedení recyklačního poplatku za tištěné letáky přinese zdražení zboží a služeb. Obchodníci budou nuceni promítnout zvýšené vstupní náklady do spotřebitelských cen. Návrh ministra životního prostředí Petra Hladíka je v rozporu s realitou tržního prostředí a ignoruje závažné ekonomické a sociální dopady na spotřebitele i obchodníky.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

202408

Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.