23.06.2014 Mgr. Kateřina Kmecová
Když se řekne gulášovka, automaticky nám na mysli vytanou přídavná jména jako domácí, poctivá, babiččina. Tak snad se, výrobci naši milí, tentokrát dočkáme…
Zejména výrobky ve sklenicích vypadají nadějně. To, že se v průhledných obalech nic neschová, je tentokrát spíš výhodou. Barva i viditelný obsah dávají tušit slibný zážitek. Výrobci nám navíc svými obaly hrají na nostalgickou notu – rádoby tradiční vzhled, kreslené obrázky, žádné módní výstřelky. Ovšem zkušenosti předešlých testování nás naučily nechválit den před večeří.
Na úvod nás čeká zmrzlá Jiřinka Bohdalová. Těžko věřit, že by nám opravdu tato vyhlášená kuchařka s čistým svědomím výrobek doporučovala. Pokud si ovšem nelibuje v glutamátových hodech a detektivním pátrání po nějakém seriózním kousku masa. V gastronomickém pekle by se hned vedle Dobrot od Jiřinky měl smažit výrobek Albert Quality. Za kilogram výrobku vysolíte 107 Kč (vítěz stojí 77 Kč) a dostane jen hodně nepovedenou chuť podivné směsi plné přídatných látek – nebo vy snad stojíte o polévku obarvenou karamelem, zahuštěnou xanthanem a guarovou gumou, vylepšenou o aroma a tři zvýrazňovače chuti?
Všechny ostatní výrobky uspěly výrazně lépe, ačkoli bez ztráty kytičky to taky nebylo. Brick nám slibuje 22 % pevného podílu, což při konfrontaci s realitou působí velmi nadneseně. Spolu s bramborami se v polévce vznáší jen několik masových plaváčků, navíc většinou ve formě vepřových kůží. U výrobku S-budget překvapí rajčatový protlak a vyděsí obrovský kus kůže, na který pokud narazíte, asi jste dojedli. Což by na druhou stranu byla poměrně škoda, protože celkový dojem z výrobku není tak špatný – jen ne každý má na takovou plavající zrůdičku žaludek. Polévka Náhlík, potravinářský výrobek Jihomoravského kraje pro rok 2007,
vám pak poskytne poměrně povedený chuťový zážitek – pokud k němu nezbytně nepotřebujete maso. Na tom výrobce bohužel výrazně šetřil. Ale hledat chyby na vítězném výrobku, to už bychom byli vyloženě malicherní. Poštorenská polévka je dochucená, přirozená, masa i brambor nabízí dostatek – prostě vysloveně povedená.
Zatímco někteří výrobci si vystačili s pár ingrediencemi, jiná složení jsou delší než telefonní seznam středně velké vesnice. A určitě není náhodou, že výrobky vylepšené všemi myslitelnými éčky skončily v našem hodnocení na posledních místech – především glutamáty a jim podobné látky zvýrazňující chuť se z nich linou hned po otevření obalu. U výrobku Albert Quality jen díky přidanému aroma přibudou hned tři alergeny, až se jejich konečný výčet vyšplhá na šest (oxid siřičitý, lepek, celer, mléko, soja, hořčice). No a kromě toho si musejí zároveň dát pozor prakticky všichni ostatní alergici, neboť výrobek může obsahovat také: stopy korýšů, vajec, ryb, arašídů, sezamu a měkkýšů. Na jednu gulášovou polévku poměrně slušný výkon…
Je výhodné vědět, že pokud si dáme gulášovku Náhlík a Náhlík, neočekávaně tím prospějeme svému zdraví, neboť do ní výrobce přidává vitamin C. Škoda jen, že nám zatajil, kolik bychom jí museli zkonzumovat, abychom pokryli denní doporučenou dávku.
Narazili jsme na nešvar, ve kterém jsou výrobci tentokrát zcela nevinně. Pořád slyšíme o tom, jak je důležité nepřerušovat u výrobků teplotní řetězec a respektovat předepsané skladovací podmínky. Většina z testovaných výrobků se měla uchovávat při teplotách 0 až 4 stupně. Obchodníci si však pravděpodobně šetří místo v chladicích regálech na jinačí sortiment, neboť chudáky gulášovky vystrnadili mezi běžné nechlazené zboží. Při troše smůly se vám tak může stát, že váš obličej zkysne stejně jako zakoupená polévka, neboť budete bez oběda a chudší o padesát korun. Vždy tak vybírejte jen polévky, které budou skladovány podle předepsaných podmínek.
Opět se nepřekvapivě dostáváme k výsledku, že doma si uděláte polévku chuťově lepší, než dostaneme v obchodě. Takřka ideálního výsledku lze dosáhnout smícháním tří medailových testovaných vzorků. Nicméně o vítězné Poštorecké polévce firmy Švéda lze říci, že by ji mohli bez uzardění podávat i ve vyhlášených českých hospodách. A to, uznejte, není zrovna málo!
Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.