24.08.2015 Mgr. Jana Uhlířová
Tavené sýry mají větší trvanlivost než ostatní sýry a do karet jim hraje také odolnost při skladování při vyšších teplotách, proto patří k oblíbeným potravinám, které si bereme na letní dovolené či prázdninové výlety. Svědčí o tom i statistiky – se spotřebou okolo dvou kilogramů na osobu průměrně za rok patříme ke světové špičce.
Typický český výrobek s klasickou příchutí, který si pamatujeme z dob minulých, si popularitu udržel až doteď. Na rozdíl od minulosti, kdy byl jeho výběr minimální, je ten dnešní obrovský. Šest výrobků jsme tak mohli pohodlně zakoupit v jednom obchodě, a přestože se v řetězcích značky opakují, nakoupili jsme takto záměrně, abychom mohli porovnat ceny. Výběr vzorků jsme doplnili oblíbeným výrobkem Veselá kráva v prodejně Žabka. Náš výběr tedy zdaleka nezahrnuje vše, co je k mání, ke zkoumání pouze části nabídky jsme se museli uchýlit z důvodu kapacity dvou tiskových stran v časopise.
U sedmi vzorků jsme hodnotili praktičnost balení, přítomnost a chuť šunky, konzistenci, případně vůni. Co se balení týče, nejpraktičtější a k letním svačinám či cestování nejvhodnější se jevilo klasické „trojúhelníčkové“ balení ve staniolu. Výrobek Tany ve válečku je podle nás krokem vedle, ne lákavou inovací. A plastová vanička produktu Karlova Koruna je jako způsob balení dobře použitelná, pokud se gramáž přizpůsobí velikosti krabičky. Nezbude tak značný volný prostor, který v zákazníkovi vyvolává pocit, že kupuje vzduch.
Na první pohled je patrný rozdíl oproti minulosti, kdy sýr obsahoval poctivé kousky šunky a byl obtížně roztíratelný. Dnes se některé vzorky dají mazat jako máslíčko, což je sice chvályhodná vlastnost, ale nic nevypovídá o kvalitě a je především dána hodnotou obsažené sušiny. A když už si zákazník chce pořídit sýr se šunkou, optimisticky očekává, že tam šunka opravdu bude. A že bude i vidět a cítit.
Až na poslední dva sýry tomu tak naštěstí v alespoň minimální podobě bylo, obvykle stopové množství šunky jsme nakonec vždy nalezli, i když někdy téměř s pomocí lupy. Vyloženě šunkový, tedy se znatelnou masovou příchutí byl však pouze vítěz testování. U ostatních vzorků jsme se jen udiveně ptali, proč mají v názvu šunkový, když na rozdíl od jiných příchutí po šunce nevoní ani nechutnají, nebo jen nepatrně.
Obsah šunky se pohyboval od 5 do 10 %, a i když se vítěz nemůže pochlubit zrovna nejvyšším množstvím této ingredience, způsob zpracování jej i přesto katapultoval na první místo. Šunka, tedy spíše její uzená varianta, byla v tomto výrobku cítit tzv. na první dobrou. S klesajícím pořadím se ztrácí také přítomnost šunky, chuť, vhodnost balení a konzistence, na posledním místě našeho žebříčku nalezneme jen netypicky nasládlou pastu, kterou navíc musíme spotřebovat ihned, jakmile ji otevřeme. Hodně rychle totiž ztrácí i to málo z dobrých senzorických vlastnosti, o které se (snad) snaží.
09.12.2023 | Medové kroužky platí za oblí- benou snídani nebo svačinu nejen mnoha dětí, ale i do- spělých. Jen samotné slovo med evokuje u mnoha stráv- níků garanci zdravého a pří- rodního produktu. Je to ale opravdu taková výhra?
07.06.2023 | Při testování ovocných jogurtů se obvykle zaměřujeme na podíl ovocné složky, každý z nás si chce přece užít poctivou ovocnou nálož. Je tu však ještě další kritérium, které by mělo spotřebitele vést k výběru, a to množství laktobacilů a streptokoků v jogurtech. Právě jejich poměr totiž ovlivňuje výslednou chuť.
29.05.2024 | Zdálo by se, že mezi tyčinkami nemohou být rozdíly v kvalitě, ovšem opak je pravdou. Tes- tování, které provedli odbor- níci na senzorickou analýzu ve spolupráci s Potravinářskou komorou a akreditovanou la- boratoří, prokázal pochybení Vhned u čtyř výrobků...
Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.