19.09.2014 ČTK
V současné době chybí parametry, za jakých podmínek lze zboží takto označovat. Pokud by prodejce označoval jako tuzemský produkt výrobek, jenž by definici nesplňoval, mohl by pak čelit sankci.
Ministr zemědělství Marian Jurečka chce legislativně jasně upravit, co je potravina českého původu. Výrobci nebo obchodníci, kteří by následně takto označovali své produkty a přitom nesplňovali pravidla, by mohli být pokutováni. Ministr to uvedl na tiskové konferenci po jednání se zástupci obchodních řetězců. Obchodníci přislíbili, že podpoří propagační kampaň s cílem zvýšit prodej domácích potravin, kterou ministerstvo spustí v půlce října a poběží do konce roku.
Přesná definice české potraviny je podle ministra Jurečky klíčová pro spotřebitele, protože dnes není jasně dáno, za jakých podmínek může obchodní řetězec označovat výrobek za český. V současné době chybí parametry, za jakých podmínek lze zboží takto označovat a proto nelze nikoho kontrolovat ani následně sankcionovat, upozornil ministr.
"Chceme, aby tady byla jasná definice, že potravina českého původu musí být nějakým procentem tvořena surovinami z České republiky. A v případě, že je to potravina rostlinného původu, že byla vypěstována na území České republiky," řekl Jurečka. A pokud by prodejce označoval jako tuzemský produkt výrobek, jenž by definici nesplňoval, mohl by pak čelit sankci.
Definice by ministerstvu zároveň pomohla vyřešit problém, který vzniká v důsledku novely zákona o potravinách. Ta od ledna příštího roku mimo jiné ukládá prodejcům s ročními tržbami nad pět miliard korun povinnost zveřejňovat čitelně u vchodu pro zákazníky seznam pěti zemí, z nichž odebírá potraviny. Bude je muset sestupně seřadit podle podílu prodejů těchto potravin na tržbách. Obchodníci však upozorňují na to, že nyní neexistuje oficiální definice toho, která potravina je česká a která zahraniční.
Podle Jurečky ministerstvo na závěr roku plánuje propagační kampaň na podporu výrobků od českých potravinářů. "Chceme realizovat kampaň České vánoce s regionální potravinou," upřesnil Jurečka. Ministerstvo na akci vyčlení 50 až 60 milionů korun. Kampaň potrvá od poloviny října do konce roku. Aby byl dopad na spotřebitele co největší, chce ministr do kampaně zapojit výrobce i obchodníky."Všichni obchodníci bez výjimky, kteří byli přítomni na jednání s panem ministrem, přislíbili účast na hledání marketingové podpory prodeje českých potravin před vánocemi," řekl novinářům Zdeněk Juračka ze Svazu obchodu a cestovního ruchu.
Podle ministerstva má v principu jít o spotřebitelskou soutěž, jejíž účastníci budou zasílat vystřižená loga značek jako Regionální potravina, Klasa či Zaručená tradiční specialita z obalů výrobků na adresu Státního zemědělského intervenčního fondu.
Ministerstvo by do budoucna mělo plnit úlohu jakéhosi mediátora mezi dlouhodobě znesvářenými potravináři a obchodníky. Jurečka zdůraznil, že nechce stranit ani jedné straně. "My jsme se dohodli, že budeme spolu daleko více komunikovat, budu do komunikace chtít vtáhnout i potravináře a zemědělce, to znamená Agrární a Potravinářskou komoru," poznamenal ministr. Vznikne proto podle něj pracovní skupina, která bude koordinovat marketingové kampaně na propagaci českých potravin, jejichž účinnost bývá poměrně často zpochybňována.
05.09.2024 | Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) zakázala prodej želatinových bonbonů, které obsahují látku muscimol. Jde o neurotoxin, tedy silný tlumič centrálního nervového systému, a halucinogen vyskytující se v muchomůrce červené. SZPI o tom informovala v tiskové zprávě.
06.09.2024 | Světové ceny potravin se v srpnu mírně snížily. Pokles cen cukru, masa a obilovin totiž převážil nad zdražením mléčných výrobků a rostlinných olejů. Ve své zprávě to dnes uvedla Organizace OSN pro výživu a zemědělství (FAO). Cena cukru se podle zprávy dostala na nejnižší úroveň za téměř dva roky.
10.09.2024 | Prodeje výrobců lihovin v ČR klesly za první pololetí letošního roku v porovnání se stejným obdobím loni o 51,3 procenta, vyplývá z údajů Unie výrobců a dovozců lihovin (UVDL). Unie proto v otevřeném dopise, který má ČTK k dispozici, žádá politiky, aby zrušili další navyšování spotřební daně na lihoviny plánované na roky 2025 a 2026. UVDL zároveň tvrdí, že zvýšení spotřební daně příjmy státní pokladny nezvýšilo.
Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.