19.04.2014 iHNed.cz
A jaké jsou nejoblíbenější chutě?
Ač mangová zmrzlina smoothies měla podle znalců nejlepší předpoklady zaujmout chuť českých zákazníků, nakonec na zdejším trhu propadla. Češi a Slováci totiž na rozdíl od jiných evropských národů dávají přednost vanilkové, ovocné jahodové a tvarohové zmrzlině. Roli hraje i barva: červený nanuk se prodává výrazně lépe než oranžový.
"Obliba tvarohových zmrzlin je v Česku oproti ostatním zemím specifická. Zkoušeli jsme je nabídnout za hranicemi, kde byly celkem dobře přijaty naše zmrzliny vyráběné z jahod a dalších ovocných dření. Ty se chytly, ale jahodovo-tvarohové výrobky většina zahraničních zákazníků odmítla," uvedl manažer výrobce zmrzliny Primy Lukáš Dědek.
Jednoznačné postavení na trhu nejprodávanějších zmrzlin v Česku tak měl v roce 2013 tvarohový Míša od konkurenční Algidy, za ním se v žebříčku 16 TOP zařadil Mrož jahodový s tvarohem od Primy. Podobnou přetahovanou hrají dva největší prodejci zmrzlin i u dalších značek.
Cesta nové zmrzliny na český trh přitom není pro manažery z Primy jednoduchá. Před uvedením novinky na trh nevyužívají takzvané testy zákazníků, ale výhradně vlastní chuť.
"Každý rok se na tři až čtyři dny posadíme do auta a objedeme velkou část Evropy. Během těch čtyř tisíc kilometrů, které ujedeme, se snažíme nakoupit a ochutnat maximum zmrzlin, zjišťujeme, které jsou dobré a mohly by na českém trhu obstát," vysvětluje Dědek. I tak je to riziko. Před pár lety se třeba do mrazících boxů českých prodejen dostala zmrzlina mango smoothies, ač všem firemním manažerům chutnala, u zákazníků neuspěla.
Naopak se uchytily loňské dvě novinky - Mrož tvaroh a smetana a Ruská zmrzlina v kornoutu. Letos chce firma zaujmout novinkou Keks, tedy smetanovou zmrzlinou uvnitř čokoládové sušenky nebo zmrzlinou "zabalenou" do skutečné bílé čokolády.
"Občas přijdeme i s experimenty jako je například perníková zmrzlina, ale víme, že je to jen na čas pro úzký okruh zájemců," doplňuje Dědek.
Další českou specialitou je podle manažera polárkový dort, který si stále zachovává přízeň zákazníků, i když se jeho kvality postupně zhoršují. Tradiční smetana je nahrazena rostlinným tukem, část obsahu tvoří vzduch.
Každý obyvatel České republiky sní podle agentury AC Nielsen zhruba tři litry zmrzliny ročně, čímž se řadí k evropskému průměru. Největší česká továrna na zmrzlinu v Opavě, která vyrobí 12 milionů litrů zmrzliny ročně, proto letos navýšila kapacitu o dalších 25 procent. Investice za zhruba 90 milionů korun trvala 4,5 měsíce.
12.09.2024 | Slovensko zavede daň ze slazených nealkoholických nápojů a stávající spotřební daní z tabákových výrobků nově zatíží náplně do elektronických cigaret, nikotinové sáčky a podobné zboží. Současně se bude dál zvyšovat zdanění cigaret. Rozhodl o tom dnes slovenský parlament.
06.09.2024 | Letošní 77. ročník Pálavského vinobraní začal odpoledne na náměstí v Mikulově na Břeclavsku. Pořadatelé očekávají o víkendu až 50 000 návštěvníků, mikulovská akce je druhá největší v podzimní sezoně. Ještě vyšší návštěvnost mívá druhý velký vinařský festival, Znojemské historické vinobraní, který se letos po dvou letech souběhu koná až o dalším víkendu.
10.09.2024 | Prodeje výrobců lihovin v ČR klesly za první pololetí letošního roku v porovnání se stejným obdobím loni o 51,3 procenta, vyplývá z údajů Unie výrobců a dovozců lihovin (UVDL). Unie proto v otevřeném dopise, který má ČTK k dispozici, žádá politiky, aby zrušili další navyšování spotřební daně na lihoviny plánované na roky 2025 a 2026. UVDL zároveň tvrdí, že zvýšení spotřební daně příjmy státní pokladny nezvýšilo.
Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.