10.10.2022 Jana Čiháková
Tuzemské hospody a restaurace svírá nejistota. Skončit je rozhodnuto jedno procento podniků, každý třetí si pak svou další existencí není jistý. Vyplývá to z čerstvého průzkumu Plzeňského Prazdroje.
Aby hospodám v těžkých časech pomohl, přichází největší tuzemský pivovar s dosud nejširším poradensko-vzdělávacím programem s názvem První u zdroje, který svým rozsahem nemá v tuzemsku obdoby. Využít jej mohou okamžitě všichni jeho přímí odběratelé, kterých je v Česku téměř jedenáct tisíc.
Program První u zdroje nabízí hospodám a restauracím pomoc ve všech jejich aktivitách. "Je to nově vytvořená digitální platforma, kde hospodští a další profesionálové z oboru bezplatně najdou jednoduché tipy, rady a školení, jak svůj byznys posunout, nalákat nové hosty a uspět v této nelehké době. Určena není jen majitelům hospod, oslovujeme prakticky veškerý personál od kuchařů přes výčepní a servírky až po ty, kteří se starají o ekonomiku provozu. Hospodám a restauracím tak dáváme k dispozici opravdu komplexní nástroj pro růst jejich byznysu,“ říká obchodní ředitel Plzeňského Prazdroje Tomáš Mráz.
Program vznikl v době, kdy hospody čelí mnoha nepříznivým okolnostem najednou – stále ještě řeší dopady koronavirové krize a už musí hledat cesty, jak se vyrovnat s enormním růstem nákladů i omezováním výdajů ze strany zákazníků. „Není to pro ně jednoduché, musí se rychle zorientovat a hledat řešení, aby mohly úspěšně pokračovat. A my jim v tom s naším online programem podáváme pomocnou ruku - najdou zde rady a doporučení jak vylepšit podnikání a provoz hospody ve všech oblastech,“ doplňuje Tomáš Mráz.
Majitelům hospod i jejich personálu Prazdroj nabízí široký obsah vzdělávacích videokurzů, které jsou rozděleny do oblastí podle jednotlivých činností a aktivit v rámci podniku. Věnují se péči o pivo, obsluze hostů, strategii řízení firmy i ekonomice provozu, marketingu i tomu, jak by hospoda měla vypadat. Každá část obsahuje šest až jedenáct bloků od obecných informací až po konkrétní rady a tipy. Jednotlivými kurzy provází osobnosti daného oboru. Ambasadorem celého programu je šéfkuchař a podnikatel v gastronomii Zdeněk Pohlreich: „Za posledních patnáct let udělala česká gastronomie velký posun k lepšímu. Bohužel v posledních dvou letech čelíme obrovským těžkostem, nejdřív covid, teď skokový nárůst energií a dalších vstupů. Jenom ten hospodský, který na sobě tvrdě pracuje, vylepšuje svůj podnik a maximálně pečuje o hosty, má dnes šanci uspět. Ale je jasné, že ne každý ví, jak na to. Proto je skvělé, že největší český pivovar přišel s programem, který vlastně zdarma radí, jak restaurační byznys nakopnout a rozjet.“
Celková komerční cena za absolvování všech kurzů jedním uživatelem se podle odhadu pivovaru pohybuje okolo 30 tisíc korun, Prazdroj je ale svým přímým odběratelům nabízí bezplatně.
Hostinští a podnikatelé v gastronomii, kteří již program využívají, si pochvalují jeho přínos pro celý personál. „Pro obsluhu je nejdůležitější kurz o kvalitě piva, jak obsluhovat profesionálně, a kdo je můj zákazník. Pro mě zase všechny kurzy v oblasti ekonomiky gastro provozu a vedení lidí,“ říká Ivona Schulzová, majitelka Radegastovny Aura v Ostravě-Porubě.
Radomír Kott, majitel Plzííínky v Kladně, využívá operativně jednotlivé díly dle aktuální potřeby: „Vyhovuje mi on-line prostředí, protože si můžeme kdykoliv pustit nějaké téma, které nás trápí, při našich pravidelných ranních poradách, nebo když nastoupí nový zaměstnanec.“
Nový program První u zdroje tak v digitálním prostředí doplňuje to, na čem Prazdroj dlouhodobě spolupracuje přímo s hospodskými v reálu. Jde o partnerskou spolupráci na mnoha úrovních podle toho, co zrovna hospoda potřebuje vylepšit - ekonomiku provozu, skladbu menu, servis na place, péči o pivo nebo propagaci. Pomáhá jim jak finančně a materiálně s vybavením (výčepy, tanky, předzahrádky, sklenice ad.), tak i se vzhledem (nové fasády, vylepšení interiérů).
„Nejsme sice vlastníky hospod a restaurací, ale jako jejich největší tuzemský dodavatel piva vnímáme odpovědnost za zachování jedinečné české pivní kultury. Celkově nabízíme nejrozsáhlejší systém podpory a rozvoje gastronomických podniků v Česku. Troufám si tvrdit, že tady nikdo v takovém měřítku obdobný servis nenabízí. Naše aktivity různou formou pomáhají téměř každému z 20 tisíc podniků, kterým dodáváme pivo. Jen letos do podpory a rozvoje hospod investujeme přes 450 milionů korun a na příští rok máme připravený podobný objem prostředků. Potřeby hospodských neustále mapujeme a jsme s nimi v pravidelném kontaktu,“ dodává Tomáš Mráz.
Podniky, které některým z programů Prazdroje prošly, hlásí větší zájem hostů, vyšší tržby a mají tak větší šanci čelit současné krizi.
05.09.2024 | Majitel a zakladatel firmy na výrobu potravin a pochutin z hmyzu Grig Adam Dostál otevřel ve Veverských Knínicích na Brněnsku patrně první bezobslužnou prodejnu v Česku, do které lze vstoupit i bez aplikace v chytrém telefonu a bankovní identity. Stačí tlačítkový telefon a vstupní kód zaslaný prostřednictvím sms. Bezobslužné prodejny bez personálu jsou podle něj fenoménem budoucnosti, který stále stojí na začátku, řekl ČTK.
09.09.2024 | Poptávka po rýži se v Japonsku poprvé za deset let zvýšila. Může za to rekordní počet turistů a vysoká domácí poptávka. Neobvyklý růst poptávky přišel ve stejnou dobu, kdy vlna veder poškodila úrodu. Japonsko tak bojuje s nedostatkem rýže, která je považována v zemi za základní potravinu, a distributoři zvýšili ceny. Uvedl to ve své dnešní zprávě server Nikkei Asia.
06.09.2024 | Světové ceny potravin se v srpnu mírně snížily. Pokles cen cukru, masa a obilovin totiž převážil nad zdražením mléčných výrobků a rostlinných olejů. Ve své zprávě to dnes uvedla Organizace OSN pro výživu a zemědělství (FAO). Cena cukru se podle zprávy dostala na nejnižší úroveň za téměř dva roky.
Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.