13.10.2009 Ing. Jiří Kopáček, CSc., Českomoravský svaz mlékárenský
Sedmého ročníku soutěže o „Mlékárenský výrobek roku“ se zúčastnilo 16 tuzemských výrobců, kteří do hodnocení přihlásili celkem 43 výrobků. Zařazeny byly výrobky uvedené na trh od 1. dubna 2008 do 30. března 2009. Výrobky byly hodnoceny v šesti kategoriích: tekuté mléčné výrobky, jogurty a zakysané výrobky, másla a mléčné pomazánky, tvarohy a tvarohové výrobky, sýry přírodní a tavené a kategorie specialit.
připravil kolektiv Ústavu technologie mléka a tuků VŠCHT Praha a uskutečnilo se 24. dubna. Z důvodů maximální objektivity hodnotily výrobky paralelně vždy dvě tříčlenné komise a pro posouzení případných rozdílů byla připravena komise departážní. Ta v letošním roce musela rozhodovat u 43 posuzovaných výrobků pouze v jednom případě. Komise složené z nezávislých odborníků konstatovaly velmi dobrou kvalitu většiny přihlášených výrobků, ale pokud se týká novosti a inovačního přínosu byl jejich názor přísnější. V řadě případů se totiž jednalo spíše o změny v balení a vzhledu výrobků. Společnosti, které letošní výrobky do soutěže přihlásily, prokázaly přesto promyšlený marketingový přístup uplatněný jak při vývoji těchto výrobků, tak především při podpoře prodeje a komunikaci se zákazníkem. Opět se potvrdilo, že nejvyšší ocenění „Mlékárenský výrobek roku“ získávají výrobky předních českých společností soutěžících o tuto cenu pravidelně každý rok. Jejich vysoká kvalita a přizpůsobování se současným moderním spotřebitelským trendům a požadavkům na zdravou výživu jsou příkladem skutečně vysoké úrovně českého mlékárenství.
o „Mlékárenský výrobek roku 2009“ byly za přítomnosti zástupců veřejného života, médií a samozřejmě odborníků a manažerů mlékárenského průmyslu vyhlášeny 27. května na společenskoodborné akci „Oslava mléka“ v překrásném prostředí Tereziánského sálu Břevnovského kláštera v Praze. Právě tato sváteční atmosféra umocnila význam celé události, kterou si čeští mlékaři připomněli letošní „Světový den mléka“. Zástupci úspěšných společností zde převzali diplomy za první tři místa v jednotlivých soutěžních kategoriích, vyhlášen byl také letošní absolutní vítěz soutěže a udělena byla rovněž hlavní cena médií.
A jak letošní soutěž dopadla? V následující tabulce uvádíme přehled vítězných produktů:
Tekuté mléčné výrobky | |||
1. | Čerstvé mléko s prodlouženou trvanlivostí ESL | Moravia Lacto, a.s., Jihlava | 74,4 |
2. | Čerstvé mléko polotučné 1 l PET | Laksyma Nedakonice, a.s. | 72,5 |
3. | Smetana do kávy 330 ml | Bohemilk, a.s., Opočno | 66,9 |
ošetřené tzv. uperizací (ultratepelný mžikový ohřev horkou parou při 130 °C), které si zachovává chuť čerstvého pasterovaného mléka a má při uchování
při teplotě +(4-8) °C garantovanou dobu použitelnosti 22 dní. Výrobek je balen do jednolitrového kartonu Diamond Pure-Pak®Curve se stříškou a šroubovacím uzávěrem Elo-CapTM XE a se zakřiveným pruhem, který strategicky poskytuje informaci pro spotřebitele.
Jogurty a zakysané výrobky | |||
1. | Acidofilní mléko malinové, 950 g | Mlékárna Kunín, a.s. | 71,8 |
2. | Biojogurt - jahoda | Mlékárna Valašské Meziříčí, s.r.o. | 69,5 |
3. | Krajanka smetanový jogurt 8,5%, 150g - borůvka | ALIMPEX Food, a.s., Praha | 61,8 |
malinové je fermentovaný mléčný výrobek získaný kysáním mléka s pomocí probiotických bakterií mléčného kysání (Lbc.acidophilus a Bifidobacterium) a ochucený malinovou složkou.
Výrobek je balen do bílé polyetylenové láhve o obsahu 950 g uzavřené zeleným šroubovým uzávěrem a opatřené barevným sleevem.
Použitelnost: 21 dnů při dodržení podmínek skladování a přepravy. Výrobek byl uveden na trh v dubnu 2008.
Na trh bylo toto mléko uvedeno v květnu 2008.
Másla a mléčné pomazánky | |||
1. | FIT LINE - Choceňské pomazánkové s jogurtem, čedar a karotka | Choceňská mlékárna, s.r.o. | 78,8 |
2. | ŽE LETAVA – pomazánkové máslo přírodní | Bel Sýry Česko, a.s. | 76,6 |
3. | Bylinkové máslo | Mlékárna Olešnice RMD | 73,5 |
– Choceňské pomazánkové s jogurtem je zcela nový a jedinečný výrobek, jehož základem je směs pomazánkového másla a smetanového jogurtu tradičně vyráběného v C hoceňské mlékárně. Spojuje v sobě charakteristickou chuť a vůni pomazánkového másla posílenou o nezaměnitelnou chuť a vůni choceňského smetanového jogurtu.
Největší výhodou této řady výrobků je velmi nízký obsah tuku (20 %), z čehož vychází i obchodní název řady – FIT LINE. Oproti klasickému máslu, roztíratelným pomazánkám s rostlinným tukem a nakonec i oproti pomazánkovému máslu obsahuje řada FIT LINE výrazně méně tuku a řadí se tímto mezi výživově velmi vhodné a moderní výrobky.
Použití je obdobné jako u pomazánkového másla, tzn. pro studenou kuchyni. Nehodí se ke smažení a nesmí zmrznout. Tento vítězný výrobek je ochucen peciální směsí se sýrem čedar a karotkou. Výrobek byl uveden na trh v srpnu 2008.
Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.