11.08.2014 ČTK
Prodej cukrovinek se mírně zvyšuje, daří se tabulkovým čokoládám.
Množství prodaných čokoládových cukrovinek, sušenek, oplatek a perníků vzrostlo v období od loňského června do letošního května meziročně o více než 2 %, bonbonů se prodalo meziročně o necelé 1 % méně. Zvyšuje se poptávka po tabulkových čokoládách, zejména těch s vyšším obsahem kakaa. Zmenšuje se naopak obliba dropsů, které jsou na trhu nahrazovány želé, uvádějí výrobci a obchodníci.
Za čokoládové cukrovinky loni zákazníci v Česku v obchodech dali přes devět miliard korun, za bonbóny necelé tři miliardy. Za sušenky, oplatky a perníky utržili od nich obchodníci přes sedm miliard korun.
Podle Jiřího Klána ze společnosti Nestlé, která je na českém trhu lídrem v kategoriích bonbonů i čokoládových cukrovinek, trh obecně neroste nijak překotným tempem. "Jsme svědky meziročních výkyvů podle toho, kam spotřebitelé, ale i výrobci zrovna upírají svoji pozornost," řekl s tím, že letos se například opět velmi daří kategorii tabulkových čokolád.
Tento trend potvrdila také mluvčí hypermarketů Globus Pavla Hobíková. "Dlouhodobě zaznamenáváme nárůst u tabulkových čokolád a dezertů," uvedla. Nejoblíbenější je podle ní mléčná čokoláda. Roste prodej hořkých čokolád a čokolád s různými přísadami, ve kterých dominují oříšky. Zákazníci se stále více zajímají o složení výrobků a roste poptávka po produktech s vyšším obsahem kakaové hmoty.
Podobně jako u dalších kategorií potravinářského zboží, i u cukrovinek český nakupující velmi sleduje jejich cenu. Mimo své oblíbené a osvědčené značky však rád zkouší a ochutnává sladkosti s novými příchutěmi. Nejedná se podle Klána o žádné exotické nebo nečekané přísady, spíše o nové kombinace již známých ingrediencí.
"Z dlouhodobého pohledu pozorujeme jistý pokles zájmu o sezónní, nejčastěji vánoční výrobky. Na druhou stranu pozitivní trend zaznamenávají výrobky, které se hodí ke společné konzumaci nebo jsou rovnou vhodné jako malý dárek," podotkl Klán.
Významnou částí zákazníků pro prodejce cukrovinek jsou tradičně děti. Podle Hobíkové jsou silně ovlivněny televizní reklamou. Oblíbená jsou lízátka se žvýkačkovou náplní nebo cukrovinky s hračkou. "Kategorií, u které jsou patrné poklesy v prodejích, jsou dropsy, které nahrazují želé výrobky," podotkla
06.09.2024 | Světové ceny potravin se v srpnu mírně snížily. Pokles cen cukru, masa a obilovin totiž převážil nad zdražením mléčných výrobků a rostlinných olejů. Ve své zprávě to dnes uvedla Organizace OSN pro výživu a zemědělství (FAO). Cena cukru se podle zprávy dostala na nejnižší úroveň za téměř dva roky.
11.09.2024 | Sněmovna zřejmě schválí vládní novelu zákona o spotřebních daních, která především zmírňuje podmínky, za nichž mohou majetkově nebo personálně propojené minipivovary dosáhnout na nižší sazbu spotřební daně z piva. Sněmovna ji dnes propustila do závěrečného čtení. Pozměňovací návrh k ní v dnešním druhém čtení nikdo z poslanců nevznesl.
04.09.2024 | Zavedení recyklačního poplatku za tištěné letáky přinese zdražení zboží a služeb. Obchodníci budou nuceni promítnout zvýšené vstupní náklady do spotřebitelských cen. Návrh ministra životního prostředí Petra Hladíka je v rozporu s realitou tržního prostředí a ignoruje závažné ekonomické a sociální dopady na spotřebitele i obchodníky.
Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.