07.04.2014 ČTK
Průzkum se zaměřil na chování Čechů při nakupování.
Na potravinách v Česku začínají šetřit už i lidé s nadprůměrnými příjmy. V loňském roce ve skupině s platem nad 25.000 korun přibylo téměř o tři čtvrtiny těch, kdo uvádějí cenu jako hlavní kritérium při výběru potravin. Při nákupu se přesto dle svého tvrzení Češi však stále nejvíce řídí kvalitou potravin. Vyplývá to z výsledků dnes zveřejněného průzkumu společnosti KPMG.
Podle údajů Českého statistického úřadu vzrostly loni ceny potravin a nealkoholických nápojů v ČR o 4,9 procenta. Reálná mzda v Česku přitom naopak poklesla.
"Proto lidé, a to i s vyššími platy, stále citlivěji reagují na cenu potravin. Zatímco položky jako nájem či energie krátkodobě neovlivní, okamžitě ušetřit mohou u spotřebního zboží, zejména potravin a nápojů. Jedním ze způsobů je, že využijí nabídek zboží v akci," uvedl Karel Růžička z KPMG.
Průměrná částka, kterou lidé za potraviny vydávají se za poslední dva roky příliš nemění. Tři ze čtyř zákazníků uvádějí, že za potraviny vydají maximálně do 2500 Kč za osobu.
Nejdůležitějším kritériem, podle něhož se lidé rozhodují, jaké potraviny v obchodech nakoupí, zůstává stejně jako loni kvalita výrobků. Že se rozhoduje podle kvality uvedlo stejně jako loni 49 procent respondentů. Druhým nejdůležitějším faktorem pro výběr potravin je cena, kterou preferuje 32 procent českých zákazníků. Cenu na prvním místě uvedlo proti loňským 16 procentům 26 procent respondentů s platem mezi 25.001 a 30.000 Kč měsíčně. "U příjmové skupiny nad 30 000 korun měsíčně jsme pak zaznamenali nárůst dvojnásobný, a to z loňských osmi na letošních 16 procent," podotkl Růžička.
"Téměř 60 procent respondentů označilo, že současnou nabídku potravin vnímá jako nedostatečnou. Nejčastěji nám chybí kvalitnější a čerstvá zelenina, ale i mléčné výrobky a ovoce," dodal Růžička.
Čtyři z deseti lidí v průzkumu uvedli, že alespoň občas nakupují biopotraviny. Jako hlavní důvod uvádějí, že je požadují za kvalitnější než běžné potraviny. Ze statistik přesto vyplývá, že biopotraviny v Česku tvoří pouze necelé jedno procento z celkem prodaných potravin. Přes osmdesát procent lidí uvedlo, že preferuje české výrobky.
Obecně známou skutečnost, že kromě kvality slyší Češi také na cenu potvrzuje podle KPMG i vysoký počet zákazníků, kteří sledují slevové akce obchodních řetězců. Třetina nakupujících uvedla, že sleduje, jestli rozdíl v ceně uvedený na letáku odpovídá realitě v obchodech.
04.09.2024 | Zavedení recyklačního poplatku za tištěné letáky přinese zdražení zboží a služeb. Obchodníci budou nuceni promítnout zvýšené vstupní náklady do spotřebitelských cen. Návrh ministra životního prostředí Petra Hladíka je v rozporu s realitou tržního prostředí a ignoruje závažné ekonomické a sociální dopady na spotřebitele i obchodníky.
05.09.2024 | Majitel a zakladatel firmy na výrobu potravin a pochutin z hmyzu Grig Adam Dostál otevřel ve Veverských Knínicích na Brněnsku patrně první bezobslužnou prodejnu v Česku, do které lze vstoupit i bez aplikace v chytrém telefonu a bankovní identity. Stačí tlačítkový telefon a vstupní kód zaslaný prostřednictvím sms. Bezobslužné prodejny bez personálu jsou podle něj fenoménem budoucnosti, který stále stojí na začátku, řekl ČTK.
09.09.2024 | Poptávka po rýži se v Japonsku poprvé za deset let zvýšila. Může za to rekordní počet turistů a vysoká domácí poptávka. Neobvyklý růst poptávky přišel ve stejnou dobu, kdy vlna veder poškodila úrodu. Japonsko tak bojuje s nedostatkem rýže, která je považována v zemi za základní potravinu, a distributoři zvýšili ceny. Uvedl to ve své dnešní zprávě server Nikkei Asia.
Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.