Nabídka i obliba biopotravin stále roste

Nabídka i obliba biopotravin stále roste

19.05.2014 ČTK

Za necelých pět let nabídka biopotravin vzrostla o 90 procent.

Nabídka biopotravin v obchodních řetězcích se v Česku stále rozšiřuje. Od ledna 2009 do loňského září vzrostla takřka o 90 procent na více než 2800 položek. Téměř čtvrtinový podíl v kategorii má dětská výživa. Vyplývá to z analýzy, kterou vypracoval Ústav zemědělské ekonomiky a informací (ÚZEI) a dnes zveřejnilo ministerstvo zemědělství (MZe). V řetězcích se prodají zhruba dvě třetiny biopotravin. Roste podíl přímého prodeje bioproduktů na farmách či trzích. 
    Podle již dříve zveřejněných údajů trh s biopotravinami v ČR loni meziročně vzrostl bezmála o sedm procent na 1,78 miliardy Kč. Podíl bioproduktů na celkové spotřebě potravin zůstává přesto stále velmi nízký a pohybuje se mezi 0,6 a 0,7 procenta. Podle akčního plánu, který v prosinci 2010 schválila vláda, by přitom podíl biopotravin na spotřebě měl do roku 2015 vzrůst na tři procenta
    Během uvedených let se podle analýzy rozšířila nabídka trvanlivých i čerstvých potravin v biokvalitě. Všechny supermarkety i hypermarkety například v současnosti nabízejí biomaso, které měly dříve v nabídce pouze výjimečně. Dětská výživa zůstává se zhruba 24 procenty nejdůležitější kategorií. Spadají do ní nejen přesnídávky či náhradní mléčná výživa, ale také kaše, maso, zeleninové příkrmy, nápoje či sušenky. 
    "Pokud jde o vývoj cen, u některých biopotravin, jako je mléko, máslo a jogurt, se během let téměř nezměnily. Naopak ceny rostou u biovajec a biomrkve," uvedl mluvčí MZe Hynek Jordán. Podobně podle něj rostou ceny také u kuřecího masa. Důvodem tohoto vývoje je podle mluvčího chybějící konkurence jejich producentů. 
    Jako jedna z největších překážek většímu růstu prodejů biopotravin je dlouhodobě uváděna jejich vyšší cena oproti běžně vyráběným produktům. Biopotraviny jsou vyráběny v menších objemech, což zvyšuje náklady na jednotku produkce a následně jejich cenu. "Pokud se ale biopotraviny vyrábějí v dostatečných objemech, cenový rozdíl se snižuje, případně není žádný," podotkl Jordán. 


    Například u biojogurtů je podle něj cena v současné době již srovnatelná s cenou klasických jogurtů stejné kategorie. Podobně se ceně konvenčního mléka přibližuje cena biomléka, vyplývá z analýzy, která vznikla na základě výstupů BIOmonitoru agentury Green marketing zahrnující data z 12 maloobchodních řetězců. 
    Podle údajů, které začátkem května zveřejnil server Kupi.cz, který monitoruje ceny potravin v obchodech, zůstávají biopotraviny v ČR o desítky až stovky procent dražší než srovnatelné běžné produkty. Výjimku z pravidla tvoří právě jogurty, kde se ceny takřka neliší. Naopak u vajec či kuřecího masa dosahuje rozdíl mezi klasickými a bioprodukty i více než 200 procent
    Téměř dvě třetiny biopotravin nakoupí zákazníci v Česku v maloobchodních řetězcích. Významně roste podíl prodeje přímo na farmách či na farmářských trzích, který předloni dosáhl téměř šest procent. 


Mohlo by vás zajímat

Ceny potravin nadále klesají! Cukr je nejlevnější za dva roky.

06.09.2024 | Světové ceny potravin se v srpnu mírně snížily. Pokles cen cukru, masa a obilovin totiž převážil nad zdražením mléčných výrobků a rostlinných olejů. Ve své zprávě to dnes uvedla Organizace OSN pro výživu a zemědělství (FAO). Cena cukru se podle zprávy dostala na nejnižší úroveň za téměř dva roky.

Brambora není jen jedna: Vyznáte se v odrůdách?

11.09.2024 | Letošní úroda bramborám přeje, a tak nadešel čas vytáhnout oblíbené recepty a třeba v kuchyni i trochu experimentovat. Než se ale pustíte do domácích hranolek nebo bramboráku, osvěžte si, co vlastně o bramborách víte a jak vybrat tu pravou odrůdu nebo varný typ.

Zpoplatnění letáků povede ke zdražení potravin, říká prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu

04.09.2024 | Zavedení recyklačního poplatku za tištěné letáky přinese zdražení zboží a služeb. Obchodníci budou nuceni promítnout zvýšené vstupní náklady do spotřebitelských cen. Návrh ministra životního prostředí Petra Hladíka je v rozporu s realitou tržního prostředí a ignoruje závažné ekonomické a sociální dopady na spotřebitele i obchodníky.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

202408

Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.