27.06.2022 Jana Čiháková
Do českých restaurací chodí na pivo aspoň jednou za dva týdny polovina dospělých, v roce 2019 to byly téměř tři čtvrtiny. Před pandemií štamgasti zašli do oblíbené hospody v průměru devětkrát za měsíc, teď je to osm návštěv, vyplývá z aktuálního průzkumu Plzeňského Prazdroje, jehož výsledky má ČTK k dispozici.
Situace podle průzkumu přiměla restauratéry hledat cesty ke zlepšení služeb, což teď ještě hodně posílil růst inflace a pokles reálných výdělků.
"U nás se jednoznačně ukázalo, že klíčem ke zvýšení prodejů byli zaměstnanci. Je třeba, aby jídlo a nápoje aktivně nabízeli, a ne jen čekali, kdo si co objedná. Proškolení personálu dělá 80 až 90 procent úspěchu," řekl Pavel Chmelík, majitel Restaurace Žíznivej kozel v Klatovech.
Restaurace začínají výrazně víc bojovat o zákazníky. "Hlavním impulzem byl covid. Před ním se většina nemusela moc snažit se zlepšovat. Lidi byli. Hosté ale teď chodí méně často a pečlivě vybírají, kde a za co své peníze utratí," řekl obchodní ředitel Prazdroje Tomáš Mráz. Hospodští se stále víc ptají, jak zlepšit oblasti, které jim nefungují. Zájem o takzvanou diagnostiku hospod a o školení je od počátku roku obrovský, řekl řekl Jakub Zaoral, který má v Prazdroji rozvoj na starosti. Pivovar jim nabízí programy založené na analýzách i poradenství. Hospody, které jím projdou, hlásí podle Mráze růst tržeb i nové hosty. Své know-how chce nabídnout širokému okruhu restaurací v ČR.
Prazdroj jim začal pomáhat před deseti lety. Letos začal radit i s ekonomikou provozu až na úroveň položek v menu. Dále posuzuje kupní sílu v místě i atraktivitu pro přespolní i skladbu surovin. "Provedli jsme kompletní sken tří mimopražských hospod a jejich prodeje se zvýšily o 12 procent u piva, ale i u dalšího," řekl Zaoral. Hospoda u Bobra ve Frenštátu vidí největší přínos v ekonomice. "Zlepšili jsme nákupy, nákupní mix, omezili zbytečné prostoje personálu mimo špičky. Přes raketové zdražení vstupů jsme snížili náklady u kuchyně," řekl její jednatel Jaromír Rusek.
Prazdroj sleduje kvalitu jídla a piva, fungování a chování obsluhy, prostředí, i to, jak je viditelná nabídka, včetně internetu. Následně provede "diagnostiku" formou dvou návštěv v utajení. Hospoda pak dostane zdarma hodnocení i návrhy na vylepšení, na nichž se často Prazdroj finančně podílí.
12.09.2024 | Slovensko zavede daň ze slazených nealkoholických nápojů a stávající spotřební daní z tabákových výrobků nově zatíží náplně do elektronických cigaret, nikotinové sáčky a podobné zboží. Současně se bude dál zvyšovat zdanění cigaret. Rozhodl o tom dnes slovenský parlament.
10.09.2024 | Prodeje výrobců lihovin v ČR klesly za první pololetí letošního roku v porovnání se stejným obdobím loni o 51,3 procenta, vyplývá z údajů Unie výrobců a dovozců lihovin (UVDL). Unie proto v otevřeném dopise, který má ČTK k dispozici, žádá politiky, aby zrušili další navyšování spotřební daně na lihoviny plánované na roky 2025 a 2026. UVDL zároveň tvrdí, že zvýšení spotřební daně příjmy státní pokladny nezvýšilo.
05.09.2024 | Majitel a zakladatel firmy na výrobu potravin a pochutin z hmyzu Grig Adam Dostál otevřel ve Veverských Knínicích na Brněnsku patrně první bezobslužnou prodejnu v Česku, do které lze vstoupit i bez aplikace v chytrém telefonu a bankovní identity. Stačí tlačítkový telefon a vstupní kód zaslaný prostřednictvím sms. Bezobslužné prodejny bez personálu jsou podle něj fenoménem budoucnosti, který stále stojí na začátku, řekl ČTK.
Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.