27.03.2014 ČTK
Čím se řídíme při nakupování? Jak se mění chování zákazníka?
Téměř polovina lidí se při nákupu potravin řídí jejich kvalitou, třetina preferuje cenu. Nejvíce lidem v obchodech chybí čerstvé zboží, jako je ovoce, zelenina či pečivo, vyplývá z výzkumu chování spotřebitelů, které letos v prvním čtvrtletí uskutečnila firma KPMG Česká republika. Na dnešní konferenci Očekávaný vývoj potravinářského průmyslu v Brně jej prezentoval její zástupce Karel Růžička.
KPMG dělala výzkum podruhé, opakovala jej po roce mezi 1000 respondenty, z nichž 70 procent tvořily ženy, které častěji nakupují základní potraviny. Téměř polovinu vzorku tvořili řadoví zaměstnanci.
Ve srovnání s loňským rokem přibylo lidí, kteří si hlídají zemi původu, jen deseti procentům lidí je původ zcela lhostejný. Zhruba 80 procent spotřebitelů preferuje české potraviny, vyplývá z výzkumu, ač data o dovozu potravin mohou hovořit jinak.
"I nadále většina spotřebitelů chodí nakupovat potraviny do prodejen velkých obchodních řetězců, nicméně toto číslo se zmenšuje. A ukazuje se, že pečivo, ovoce, zeleninu, maso a uzeniny kupují lidé čím dál více ve specializovaných obchodech či na tržištích," uvedl Růžička. Totožný trend vyplynul i z výzkumu spotřebitelského chování, který prezentovala před měsícem Státní zemědělská a potravinářská inspekce.
Z výzkumu KPMG také vyplynulo, že šest z deseti lidí utratí za měsíc za potraviny pro sebe nejvýše 2000 korun, více než 3000 korun vydá jen sedm procent lidí. "Tito lidé nenakupují více, ale vybírají dražší potraviny," interpretoval výsledek Růžička.
Letos poprvé se v dotazníku objevila otázka, zda by lidem vadily uzavřené obchody v den státních svátků a v neděli. Dvěma třetinám by to nevadilo, naopak 13 procentům ano. Zbývajícím by vadily zavřené obchody buď v neděli anebo ve svátek.
04.09.2024 | Zavedení recyklačního poplatku za tištěné letáky přinese zdražení zboží a služeb. Obchodníci budou nuceni promítnout zvýšené vstupní náklady do spotřebitelských cen. Návrh ministra životního prostředí Petra Hladíka je v rozporu s realitou tržního prostředí a ignoruje závažné ekonomické a sociální dopady na spotřebitele i obchodníky.
10.09.2024 | Prodeje výrobců lihovin v ČR klesly za první pololetí letošního roku v porovnání se stejným obdobím loni o 51,3 procenta, vyplývá z údajů Unie výrobců a dovozců lihovin (UVDL). Unie proto v otevřeném dopise, který má ČTK k dispozici, žádá politiky, aby zrušili další navyšování spotřební daně na lihoviny plánované na roky 2025 a 2026. UVDL zároveň tvrdí, že zvýšení spotřební daně příjmy státní pokladny nezvýšilo.
12.09.2024 | Slovensko zavede daň ze slazených nealkoholických nápojů a stávající spotřební daní z tabákových výrobků nově zatíží náplně do elektronických cigaret, nikotinové sáčky a podobné zboží. Současně se bude dál zvyšovat zdanění cigaret. Rozhodl o tom dnes slovenský parlament.
Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.