27.05.2022 Jana Čiháková
Po ruské zmrzlině se slehla zem. Ikonický šlehaný krém ukrytý ve dvou oplatkách z trhu přesto nemizí. A není jediný. Otázka etiky sesadila z trůnu mnohem více výrobků. S čím (a vlastně i proč) se už nyní v regálech obchodních řetězců nesetkáte?
Zhruba rok a půl nazpět se ve Spojených státech zvedla poměrně masivní vlna protestů proti označení některých výrobků. Důvodem byl zřetelný rasistický podkres. Celá záležitost nabrala směr a sílu v době, kdy v Americe zesílilo násilí působené na menšinách. Zásadním momentem byl přitom policejní zásah, během kteréhož došlo ke smrtelné nehodě George Floyda, jemuž měl bělošský policista klečet na krku tak dlouho, dokud mu nedošel kyslík. V souvislosti se smrtí občana tmavé pleti se některé značky začaly vzdávat idey, která by mohla jakkoli podněcovat utlačování menšin.
Některé značky se přejmenovaly, jiné na to šly zhurta. Jedním z těch, kdo se nevzdal jen jména, ale rovnou celého brandu, byla značka Aunt Jemina (Teta Jemina), která na americký trh dodávala zejména džemy a sirupy. Společnost Quaker Oats, která má Aunt Jemina v gesci, tehdy prohlásila, že původ tety Jemimy je založen na rasových stereotypech a vizuál výrobků ji navíc zobrazuje jako podřadnou služebnici. Po přehodnocení situace již nebude mít značka v portfoliu své místo.
Nešlo ale jen o tety, s výrobky zamával i strýček Ben – respektive renomovaná značka Uncle Ben’s, na jejímž obalu se vyjímal sympatický černošský farmář. Sice se říká, že ještě před americkou občanskou válkou byly za „uncles“ považováni vysoce cenění farmáři a Ben bylo jejich typické jméno, po gradující síle protestů proti smrti Floyda však původní teorie vzala za své. Samotný výrobek změnil název na Ben´s Original, jak informovala na svých internetových stránkách britská BBC. Potravinářský koncern Mars Food již zavedl přejmenované výrobky do oběhu.
Dalo se čekat, že počínání takových gigantů na americkém trhu nezůstane bez odezvy. Ta přišla vzápětí, když americká firma Dreyers Grand Ice Cream zakázala Eskimo – prý, protože uráží Eskymáky. Podle tiskového prohlášení firmy je označení „Eskymák“ hanlivé, tato komunita by měla být správě nazývána Inuity.
Chvilku to vypadalo, že Eskymo skončí i u nás, i čeští zástupci společnosti jednoho času uvažovali o umírněnějším označení. „Snažíme se propagovat reklamu tak, aby nepodporovala zažité a neprospěšné stereotypy, zavazujeme se přezkoumat jazyk a ikonografii používanou v rámci více než 400 značek v našem portfoliu,“ potvrdila mluvčí společnosti Unilever pro Česko a Slovensko Magdalena Leimerová pro Eurozpravy.cz.
Na podobné vlně byl svého času i výrobce Kofily – společnost Nestlé. Při bližším ohledání obalu je totiž zřejmé, že i v tomto případě by mohla společnost narazit. Ikona na přebalu rozhodně nezobrazuje člověka bílé pleti! Nakonec se tak ale nestalo, Kofila i Eskymo nadále používají ikonický obrázek.
Cikánská pečeně – stálice jídelníčků našich dětských let. No jo, jenže teď je s ní také problém. Někteří výrobci totiž cítí potřebu pokrmu název trochu opravit. Jejich počínání je zatím individuální. Pochopitelné a možná, že i ku prospěchu věci je, že k přejmenování přistoupily některé školy. Namísto cikánské pečeně podávají pečeni hovězí, čímž o pokrmu neklamou a nenávist nepodporují.
Ke změně názvu se uchýlil i Unilever, ten pro své portoflium Knorr již název Cikánská pečeně vůbec nepoužívá. „Produkt najdete na pultech pod názvem ‚papriková omáčka na maďarský způsob," uvedl pro Bild am Sonntag mluvčí Unileveru.
Ačkoli zůstali Nestlé i Unilever věrni staré tradici, společnost Prima podnikla razantní kroky. Tentokrát nebyl důvodem rasistický podtext, avšak vyjádření nesouhlasu se situací, která se nyní děje na Ukrajině. Klenot v oplatce, Ruská zmrzlina, nyní oficiálně nese název Ukrajinská zmrzlina. „Cítíme morální povinnost vymezit se alespoň touto formou proti agresivnímu a nespravedlivému počínání představitelů Ruska a dát jasnou zprávu lidem z Ukrajiny žijícím v České republice či na Slovensku, že na ně myslíme a podporujeme je," uvedl vedoucí divize Prima Prokop Volf ČTK.
Ukrajinská verze je již na světě, zároveň na trhu mohou dobíhat starší šarže, kde je však přelepeno slovo „ruská“ na obalech zmrzliny samolepkami s motivem ukrajinské vlajky a textem „Podporujeme Ukrajinu“.
10.09.2024 | Prodeje výrobců lihovin v ČR klesly za první pololetí letošního roku v porovnání se stejným obdobím loni o 51,3 procenta, vyplývá z údajů Unie výrobců a dovozců lihovin (UVDL). Unie proto v otevřeném dopise, který má ČTK k dispozici, žádá politiky, aby zrušili další navyšování spotřební daně na lihoviny plánované na roky 2025 a 2026. UVDL zároveň tvrdí, že zvýšení spotřební daně příjmy státní pokladny nezvýšilo.
11.09.2024 | Letošní úroda bramborám přeje, a tak nadešel čas vytáhnout oblíbené recepty a třeba v kuchyni i trochu experimentovat. Než se ale pustíte do domácích hranolek nebo bramboráku, osvěžte si, co vlastně o bramborách víte a jak vybrat tu pravou odrůdu nebo varný typ.
05.09.2024 | Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) zakázala prodej želatinových bonbonů, které obsahují látku muscimol. Jde o neurotoxin, tedy silný tlumič centrálního nervového systému, a halucinogen vyskytující se v muchomůrce červené. SZPI o tom informovala v tiskové zprávě.
Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.