18.07.2010 Zdroj: Čtk, GfK
Pokud se mají rozhodovat, jaký nápoj svým dětem podají, sahají čeští rodiče nejčastěji po nápoji s nízkým obsahem cukrů doplněným vitamíny a přírodní ovocnou složkou. Údaje vyplynuly z průzkumu společnosti pro výzkum trhu GfK Czech.
„Nejčastěji podávaným nápojem pro děti je podle výzkumu domácí čaj, a to v 82 % případů. Důvodem je nízká pořizovací hodnota tohoto nápoje a možnost regulace přidaného cukru,“ říká Hana Říhová, Account Director GfK Czech, a dodává: „Často rodiče podávají svým dětem také vodu se sirupem (40 %). Naopak nejmenší oblibě se těší limonáda (16 %) nebo jen čistá voda z kohoutku (17 %).“
Z výzkumu GfK Czech dále vyplývá, že rodičům kromě vlivu na zdraví jejich potomků záleží na tom, aby byl nápoj pro děti chutný (29 %) a nepříliš sladký (29 %). Je to pro ně při výběru dokonce o něco důležitější argument, než absence konzervantů (24 %) či obsah vitamínů (23 %). Nežádoucí jsou kromě konzervantů také chemické přísady (15 %). Svou roli, ačkoli ne příliš podstatnou, hraje také cena – 8 % rodičů vyžaduje, aby byl nápoj levný.
Nemalý podíl má na nákupu nápoje obal. „Nejčastěji preferovaným balením je tzv. pitíčko, tedy nápoj v krabičce do 250 ml, a to ve 36 % případů. Po půllitrové PET láhvi by sáhlo 33 % nakupujících a po čtvrt litrové 25 %. Nejméně oblíbené jsou skleněné obaly,“ uvádí Hana Říhová, a dodává: „Dalším kritériem je, aby se dítě nepolilo (37 %) a aby byl obal uzavíratelný (37 %) a uchovatelný i po otevření (36 %).“
Oslovení respondenti se shodli na tom, že na trhu chybí nápoje z čistých přírodních šťáv (53 %), s vitamíny z přírodních zdrojů (42 %) a nápoje bez přidaného cukru (33 %).
Výzkum byl realizován formou osobního dotazování (CAPI, Computer Assisted Personal Interview) na reprezentativním vzorku 1000 respondentů. Odpovídali rodiče dětí od 2 do 10 let.
04.09.2024 | Zavedení recyklačního poplatku za tištěné letáky přinese zdražení zboží a služeb. Obchodníci budou nuceni promítnout zvýšené vstupní náklady do spotřebitelských cen. Návrh ministra životního prostředí Petra Hladíka je v rozporu s realitou tržního prostředí a ignoruje závažné ekonomické a sociální dopady na spotřebitele i obchodníky.
06.09.2024 | Světové ceny potravin se v srpnu mírně snížily. Pokles cen cukru, masa a obilovin totiž převážil nad zdražením mléčných výrobků a rostlinných olejů. Ve své zprávě to dnes uvedla Organizace OSN pro výživu a zemědělství (FAO). Cena cukru se podle zprávy dostala na nejnižší úroveň za téměř dva roky.
09.09.2024 | Poptávka po rýži se v Japonsku poprvé za deset let zvýšila. Může za to rekordní počet turistů a vysoká domácí poptávka. Neobvyklý růst poptávky přišel ve stejnou dobu, kdy vlna veder poškodila úrodu. Japonsko tak bojuje s nedostatkem rýže, která je považována v zemi za základní potravinu, a distributoři zvýšili ceny. Uvedl to ve své dnešní zprávě server Nikkei Asia.
Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.