09.02.2023 Jana Čiháková
Už druhým rokem mohou Češi využívat služby takzvané q-commerce. Zatímco před rokem 2020 museli na svůj online nákup čekat několik dní, dnes už jim díky technologickým novinkám a chytrému logistickému plánování domů do 30 minut dorazí nejen potraviny a drogerie, ale třeba i drobná elektronika, dárky, nebo třeba květiny.
Historicky první dark-store (nebo také Dmart), tedy skladovací jednotka, která slouží pro nákupy v online samoobsluze, začal vznikat už na podzim roku 2020. Do České republiky ho přinesla společnost Dáme jídlo, která si pro otestování své nové služby Dáme market vybrala pražskou Chodovskou ulici. Pro veřejnost se první Dmart otevřel koncem ledna 2021, letos jsou to tak přesně dva roky od doby, kdy si Češi mohou objednat rychlé doručení potravin, drogerie, dárků ale i jiného spotřebního zboží.
Za své dva roky existence se Dáme market z Prahy rozrostl i do dalších měst. Ještě v uplynulém roce si tak Češi mohli objednat rychlé doručení i v Brně, Olomouci, Plzni, Liberci, nebo třeba v Českých Budějovicích a Ostravě. Z původní jedné skladovací jednotky se služba v průběhu let rozšířila do 13 dark-stores. Po optimalizaci a rozšiřování rozvozových ploch se tento počet ustálil na osm.
“Naším cílem je umožnit rychlé doručení nákupu co nejširšímu počtu lidí. Aby však mohla naše služba efektivně fungovat, musíme se neustále adaptovat a optimalizovat náš provoz. V Praze jsme například snížili počet dark-stores z původních 7 na čtyři, u kterých jsme však rozšířili rozvozové zóny. I přes to, že máme tedy skladovacích jednotek méně, dokážeme obsloužit ještě větší počet zákazníků,” vysvětluje Mikolaj Komorowski z Dáme market. “Naši službu jsme však v uplynulém roce kvůli malé poptávce zcela stáhli z Českých Budějovic a Ostravy. To ovšem neznamená, že se do těchto měst nevrátíme někdy v budoucnu,” uzavírá Komorowski.
Zájem o službu zatím kontinuálně roste. Například v Brně se od doby otevření zdvojnásobila zákaznická báze, lidé si mohou nově nechat rychle doručit nákup i v brněnském Králově poli nebo Žabovreskách. V meziročním srovnání pak stoupá také počet objednávek, v posledním čtvrtletí roku 2022 oproti stejnému období v roce 2021 dokonce o dvojnásobek. Průměrný zákaznícký košik pak meziročně vzrostl o více než 30 %. Jedním z hlavních důvodů může být zalistování nových produktů. Zatím co v roce 2021 zákazníci vybírali zhruba z 1000 artiků, dnes mají na výběr z téměř 3500 produktů.
Není přitom nejspíš žádné velké překvapení, že mezi produkty v uplynulých letech dominovaly tukové rohlíky (15,38 % z celkového počtu objednávek v roce 2022) a banány (11,24 % v roce 2022). Mezi nejoblíbenější kategorie, které si Češi v uplynulých letech objednávali, patřily sýry a mléčné výrobky (34 % objednávek z roku 2022) a čerstvá zelenina (31,39 % v roce 2022).
06.09.2024 | Světové ceny potravin se v srpnu mírně snížily. Pokles cen cukru, masa a obilovin totiž převážil nad zdražením mléčných výrobků a rostlinných olejů. Ve své zprávě to dnes uvedla Organizace OSN pro výživu a zemědělství (FAO). Cena cukru se podle zprávy dostala na nejnižší úroveň za téměř dva roky.
10.09.2024 | Prodeje výrobců lihovin v ČR klesly za první pololetí letošního roku v porovnání se stejným obdobím loni o 51,3 procenta, vyplývá z údajů Unie výrobců a dovozců lihovin (UVDL). Unie proto v otevřeném dopise, který má ČTK k dispozici, žádá politiky, aby zrušili další navyšování spotřební daně na lihoviny plánované na roky 2025 a 2026. UVDL zároveň tvrdí, že zvýšení spotřební daně příjmy státní pokladny nezvýšilo.
05.09.2024 | Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) zakázala prodej želatinových bonbonů, které obsahují látku muscimol. Jde o neurotoxin, tedy silný tlumič centrálního nervového systému, a halucinogen vyskytující se v muchomůrce červené. SZPI o tom informovala v tiskové zprávě.
Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.