03.08.2012 ČTK
Nová vyhláška platí teprve pár dnů a už se objevují první problémy. Obchody chybně označují druh pečiva a Státní zemědělská a potravionářská inspekce tak musí řešit první stížnosti zákazníků.
Ministerstvo zemědělství (MZe) během prvního dne platnosti nové vyhlášky o označování rozmrazovaného pečiva v obchodech zaznamenalo pět podnětů od zákazníků, kteří upozorňovali Státní zemědělskou a potravinářskou inspekci (SZPI) na nedodržování předpisu. Na dotaz ČTK to uvedl mluvčí MZe Jan Žáček. Lidé si podle něj stěžují například na příliš malé písmo u povinného značení či jeho úplnou absenci.
Pekařské výrobky, které jsou v obchodech dopékány ze zmrazených polotovarů nebo prodávány po předchozím rozpečení hotového výrobku, musí být od srpna odlišeny od čerstvě upečených výrobků. Pekaři změnu předpisu vítají, obchodníci ji kritizují. Především obchodní řetězce část prodávaného pečiva dosud rozpékaly ze zmrazených výrobků, nebo dopékaly ze zamrazených polotovarů. Dosud to značit nemusely. Nově musí být takové výrobky na regále povinně označeny nápisem "rozmrazeno" nebo "ze zmrazeného polotovaru". Podle odhadu Podnikatelského svazu pekařů a cukrářů se v současnosti dopéká téměř čtvrtina běžného pšeničného pečiva prodávaného v obchodních řetězcích.
Jak upřesnil mluvčí SZPI Pavel Kopřiva, spotřebitelé ve dvou případech upozornili na nedodržení předpisu ze strany obchodního řetězce, ve dvou případech se jednalo o kavárnu, v jednom o blíže nespecifikovanou prodejnu. Podle Žáčka například nakupující v prodejně diskontního řetězce Lidl v Praze 4 uvedl, že pečivo zde nebylo podle vyhlášky označeno vůbec. Personál navíc tvrdil, že o novém předpisu nic neví. Mluvčí Lidlu Lucie Borovičková to odmítá. "Rozpékané pečivo je označeno dle požadavků platné legislativy. Prověřili jsme tuto prodejnu, na niž zákazník upozornil, a vše zde bylo v pořádku. Požadované informace jsou již déle než týden viditelně uvedeny na cenovce daného pečiva," dodala.
Zákazník prodejny řetězce Spar v České Lípě si zase stěžoval na příliš malé a nečitelné písmo. SZPI všechny podněty prověří. Kopřiva nevyloučil možnost následného zahájení správního řízení s obchodníky. Pokud by byly jednotlivé případy kvalifikovány jako klámání zákazníků, může hrozit obchodníkovi až třímilionová pokuta. Inspektoři kontrolují dodržování nové vyhlášky také v rámci standardních kontrol. Zvláštní akce na dodržování předpisu neběží ani se nechystá. "Kontroly se provádějí na základě plánu řízení rizik, stejně jako na základě standardního plánu, přičemž neopomíjejí ani právě vydanou vyhlášku vztahující se k pečivu," podotkl Žáček.
04.09.2024 | Zavedení recyklačního poplatku za tištěné letáky přinese zdražení zboží a služeb. Obchodníci budou nuceni promítnout zvýšené vstupní náklady do spotřebitelských cen. Návrh ministra životního prostředí Petra Hladíka je v rozporu s realitou tržního prostředí a ignoruje závažné ekonomické a sociální dopady na spotřebitele i obchodníky.
11.09.2024 | Sněmovna zřejmě schválí vládní novelu zákona o spotřebních daních, která především zmírňuje podmínky, za nichž mohou majetkově nebo personálně propojené minipivovary dosáhnout na nižší sazbu spotřební daně z piva. Sněmovna ji dnes propustila do závěrečného čtení. Pozměňovací návrh k ní v dnešním druhém čtení nikdo z poslanců nevznesl.
05.09.2024 | Majitel a zakladatel firmy na výrobu potravin a pochutin z hmyzu Grig Adam Dostál otevřel ve Veverských Knínicích na Brněnsku patrně první bezobslužnou prodejnu v Česku, do které lze vstoupit i bez aplikace v chytrém telefonu a bankovní identity. Stačí tlačítkový telefon a vstupní kód zaslaný prostřednictvím sms. Bezobslužné prodejny bez personálu jsou podle něj fenoménem budoucnosti, který stále stojí na začátku, řekl ČTK.
Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.