Ceny potravin v USA na vzestupu
Růst cenové hladiny potravin byl meziročně v březnu zaznamenán na úrovni 2,3 %, u potřeb pro domácnost to bylo o 5,2 % a u dětských potřeb o 7 %. Oficiální data ministerstva práce vykázaly v březnu nárůst indexu spotřebitelského koše, tedy meziroční inflaci, na úrovni 2,6 %. Podle analytiků ale ceny u potravin nadále porostou. Důvodem je nárůst cen vstupních surovin, dlouhé čekací doby na proclení zboží v amerických přístavech (čekací lhůty mohou vyšplhat až ke 12 týdnům) nebo nedostatek řidičů kamionové dopravy, který vnitrostátní přepravu zdražil více než 2krát. Nutnost dodržovat vzdálenost mezi pracovníky a další opatření rovněž prodražuje výrobu v řadě potravinářských provozů oproti stavu před pandemií covid-19.
Někteří producenti, jako Coca-Cola, PepsiCo nebo Procter&Gamble, již oznámili záměr ceny navýšit. Očekává se, že velké společnosti budou ceny zvyšovat postupně. Spotřebitel často ani nárůst cen vědomě neregistruje, pokud dodavatel využije například fintu s novým, ale menším balením za stejnou cenu, nebo nabídne časově omezenou slevu, díky které si spotřebitel postupně na novou plnou cenu zvykne.
Při navýšení cenové úrovně obecně existuje obava, jestli budou spotřebitelé ochotni tuto cenu platit. Dle analytiků je ale v současné chvíli toto riziko nízké, protože většina Američanů má určité disponibilní prostředky. Jejich původem jsou úspory kvůli nemožnosti cestovat, navštěvovat restaurace, sportovní či kulturní akce. Rovněž federální stimulační balíčky přidaly do peněženek spotřebitelů další prostředky.
Ne všichni spotřebitelé ale budou z různých důvodů ochotni vyšší ceny platit a poohlédnou se po zboží jiné značky. Tady se pak může otevřít prostor například pro private labels - soukromé značky zavedených řetězců, které často pod tímto označení prodávají výrobky z dovozu.
Zdroj Mze ČR, foto shutterstock