04.05.2014 ČTK
Jaké Češi nakupují biopotraviny? Které se svou cenou neliší od klasických?
Biopotraviny v obchodech v Česku zůstávají o desítky až stovky procent dražší než srovnatelné běžné produkty. Výjimku z pravidla tvoří jogurty, kde se ceny takřka neliší. Naopak u vajec či kuřecího masa dosahuje rozdíl mezi klasickými a bioprodukty i více než 200 procent. Vyplývá to z údajů serveru Kupi.cz, který monitoruje ceny potravin prodávaných v tuzemských řetězcích. Podíl bioproduktů na celkových prodejích potravin v ČR zůstává nízký a nedosahuje ani jednoho procenta.
"I v roce 2014 platí, že za bio kvalitu si zákazník zpravidla připlatí desítky až stovky procent ve srovnání s konvenčními produkty," uvedl Martin Kadlčík z Kupi.cz. Klasické potraviny jsou podle něj navíc oproti bioproduktům výrazně častěji nabízeny ve slevových akcích, na něž český zákazník hodně slyší. Cenové rozdíly mezi oběma kategoriemi se tím ještě prohlubují.
U některého zboží došlo v uplynulém roce přesto mezi bio a běžnými potravinami ke snížení rozdílu v cenách. Konkrétně byl tento trend nejvýraznější u mléka a másla. Přičinou sblížení cen je podle Kadlčíka zdražení běžných mléčných výrobků. Například máslo od loňska podražilo zhruba o pětinu a mléko o 16 procent. Naopak bio mléko o desetinu zlevnilo a ceny ekologicky vyráběného másla zůstaly na loňské úrovni.
Rozdíl v ceně mezi biovejci a vajíčky z klecových velkochovů se v důsledku zlevnění konvenčně produkovaných vajec prohloubil. Zatímco loni dosahoval zhruba 150 procent, letos to bylo již téměř 220 procent.
Na druhou stranu bílý biojogurt stál letos ve srovnání s klasickým pouze o jedno procento více, při prodeji ve slovové akci dokonce o procento méně. U mléka a jogurtů je nabídka bioproduktů nejpestřejší a zákazníci mohou často výbrat z několika značek, což není u ostatních biopotravin v supermarketech obvyklé.
"O trochu příznivější vývoj je při srovnání podestýlkových a bio vajec, ale opět je to dáno zdražením podestýlkových vajec o deset procent, nikoliv zlevněním biovajíček," podotkl Kadlčík.
Nabídka bioproduktů v supermarketech loni podle Kupi.cz posílila zejména díky tomu, že řetězec Lidl následoval konkurenční firmy a uvedl na trh vlastní řadu bioproduktů.
Údaje o trhu s biopotravinami v České republice za loňský rok nejsou zatím k dispozici. V roce 2012 podle zprávy o trhu s biopotravinami v ČR meziročně prodej vzrostl o 6,7 procenta a lidé za ně utratili 1,78 miliardy korun. Každý obyvatel země za biopotraviny utratil v průměru necelých 200 korun za rok. Podíl bioproduktů na celkové spotřebě potravin zůstává stále velmi nízký a pohybuje se mezi 0,6 a 0,7 procenta. V nedávném průzkumu společnosti KPMG přitom čtyři z deseti lidí uvedli, že alespoň občas nakupují biopotraviny. Jako hlavní důvod uvádějí, že je požadují za kvalitnější než běžné potraviny.
Téměř dvě třetiny biopotravin nakoupí zákazníci v Česku v maloobchodních řetězcích. Významně roste podíl prodeje přímo na farmách či na farmářských trzích, který předloni dosáhl téměř šest procent.
04.09.2024 | Zavedení recyklačního poplatku za tištěné letáky přinese zdražení zboží a služeb. Obchodníci budou nuceni promítnout zvýšené vstupní náklady do spotřebitelských cen. Návrh ministra životního prostředí Petra Hladíka je v rozporu s realitou tržního prostředí a ignoruje závažné ekonomické a sociální dopady na spotřebitele i obchodníky.
05.09.2024 | Majitel a zakladatel firmy na výrobu potravin a pochutin z hmyzu Grig Adam Dostál otevřel ve Veverských Knínicích na Brněnsku patrně první bezobslužnou prodejnu v Česku, do které lze vstoupit i bez aplikace v chytrém telefonu a bankovní identity. Stačí tlačítkový telefon a vstupní kód zaslaný prostřednictvím sms. Bezobslužné prodejny bez personálu jsou podle něj fenoménem budoucnosti, který stále stojí na začátku, řekl ČTK.
11.09.2024 | Letošní úroda bramborám přeje, a tak nadešel čas vytáhnout oblíbené recepty a třeba v kuchyni i trochu experimentovat. Než se ale pustíte do domácích hranolek nebo bramboráku, osvěžte si, co vlastně o bramborách víte a jak vybrat tu pravou odrůdu nebo varný typ.
Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.