09.09.2024 Jana Čiháková
Poptávka po rýži se v Japonsku poprvé za deset let zvýšila. Může za to rekordní počet turistů a vysoká domácí poptávka. Neobvyklý růst poptávky přišel ve stejnou dobu, kdy vlna veder poškodila úrodu. Japonsko tak bojuje s nedostatkem rýže, která je považována v zemi za základní potravinu, a distributoři zvýšili ceny. Uvedl to ve své dnešní zprávě server Nikkei Asia.
Od roku 2014 domácí spotřeba rýže klesá v průměru zhruba o 100.000 tun ročně, protože počet obyvatel se snižuje. Letos do června však domácí poptávka po rýži vzrostla o 110.000 tun, tedy o 1,6 procenta, na 7,02 milionu tun.
Nedávný růst poptávky je způsoben několika krátkodobými faktory. Patří mezi ně i rekordní počet turistů. Domácí poptávka byla silná také v souvislosti s růstem cen ostatních základních potravin. Na počátku srpna poptávku podpořilo i silné zemětřesení, které způsobilo panické nakupování. Na loňskou sklizeň rýže pak měla negativní dopad vlna veder. Ta zhoršila kvalitu i množství úrody.
Rýže je jednou z mála základních potravin, v jejíchž dodávkách je země soběstačná. Produkci řídí vláda podle předpokládané poptávky, například tím, že producentům poskytuje dotace na přechod na jiné produkty, jako krmivo pro zvířata. Odchylky od těchto odhadů poptávky a produkce, jako se tomu stalo v souvislosti s růstem cestovního ruchu, mohou způsobit nedostatek rýže a zvýšit cenu.
Podle údajů japonského ministerstva zemědělství, lesnictví a rybolovu klesly v červnu zásoby rýže v soukromém sektoru meziročně o 21 procent na 1,56 milionu tun. To je nejnižší údaj od roku 1999. Ceny rýže z loňské úrody stouply na 15.865 jenů (2500 Kč) za 60 kilogramů, což je nejvyšší hodnota za 11 let. V červenci ceny rýže meziročně vzrostly o 17 procent.
Ministerstvo odhaduje, že roční spotřeba rýže turisty by mohla činit 51.000 tun, pokud budou jíst rýži v průměru dvakrát denně. Počet turistů výrazně roste od doby, co země ukončila omezení související s pandemií nemoci covid-19. K rozvoji turistiky přispívá i slabý jen. Od ledna do července do země přicestovalo rekordních 21 milionů turistů.
Zástupce manažera prodejního oddělení předního velkoobchodního prodejce rýže Shinmei Jouiči Učikawa upozornil, že kromě faktoru cestovního ruchu je od loňského roku vysoká i domácí poptávka. Velkoobchodní prodej rýže pro domácnosti v dubnu meziročně stoupl o devět procent. Důvodem je to, že ceny rýže zůstaly ve srovnání s ostatními základními potraviny až do nedávného prudkého růstu relativně stabilní, uvedl Učikawa. Podle statistik se ceny rýže loni zvýšily jen o 3,8 procenta, zatímco ceny chleba vzrostly o 8,1 procenta a nudlí o 11,1 procenta.
V pohledu do budoucna se Učikawa domnívá, že poptávka po rýži bude záviset na tom, jaká bude její cena ve srovnání s ostatními potravinami.
Pokud jde o bezprostřední výhled nabídky, ministerstvo zemědělství předpokládá, že nedostatek rýže se zmírní, protože tento měsíc se na trh dostane více letošní úroky.
10.09.2024 | Prodeje výrobců lihovin v ČR klesly za první pololetí letošního roku v porovnání se stejným obdobím loni o 51,3 procenta, vyplývá z údajů Unie výrobců a dovozců lihovin (UVDL). Unie proto v otevřeném dopise, který má ČTK k dispozici, žádá politiky, aby zrušili další navyšování spotřební daně na lihoviny plánované na roky 2025 a 2026. UVDL zároveň tvrdí, že zvýšení spotřební daně příjmy státní pokladny nezvýšilo.
05.09.2024 | Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) zakázala prodej želatinových bonbonů, které obsahují látku muscimol. Jde o neurotoxin, tedy silný tlumič centrálního nervového systému, a halucinogen vyskytující se v muchomůrce červené. SZPI o tom informovala v tiskové zprávě.
04.09.2024 | Zavedení recyklačního poplatku za tištěné letáky přinese zdražení zboží a služeb. Obchodníci budou nuceni promítnout zvýšené vstupní náklady do spotřebitelských cen. Návrh ministra životního prostředí Petra Hladíka je v rozporu s realitou tržního prostředí a ignoruje závažné ekonomické a sociální dopady na spotřebitele i obchodníky.
Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.