Uvádění alergenů - vítaná pomoc nebo zbytečná komplikace?

Uvádění alergenů - vítaná pomoc nebo zbytečná komplikace?

08.01.2015 ČTK

Jak se zahraniční restaurace a kavárny vypořádávají s novými pravidly pro označování potravin? "Zbytečně nám komplikují život," tvrdí někteří restauratéři.

Evropské hospody, kavárny a pekárny se 13. prosince 2014 jen rozpačitě přihlásily k novým pravidlům pro označování potravin, jejichž cílem je usnadnit život alergikům. Nová pravidla platná v celé EU ukládají prodejcům potravin a provozovatelům stravovacích zařízení poskytovat víc informaci o nabízených pokrmech a hlavně informovat zákazníky o přítomnosti některého ze 14 obávaných alergenů. Přestože nařízení vstupující dnes v platnost bylo schváleno už před třemi lety, v Itálii a Francii o způsobech jeho uplatňování stále není jasno, píše agentura AP.

Nařízení je prý zbytečné

  Tamním restauratérům prý jen komplikuje život, protože nabízené menu se neustále mění. Nejlepším receptem, jak předcházet problémům, je podle italských a francouzských kuchařů komunikace se zákazníkem, nikoli stále nové svazující regule. Británie naopak nové nařízení vítá, protože alergikům velmi usnadní život. V Německu se prý na nařízení Bruselu dobře připravili, ale zběžný test prokázal spíš opak, zjistila AP.
    Šéfkuchař Jean Terlon z restaurace v Longjumeau u Paříže považuje evropské nařízení za zbytečné. "Nemusíme čekat na Evropu, abychom zákazníky informovali o riskantních alergenech. Direktiva je zbytečná," tvrdí Terlon, který má ve zvyku měnit recepturu pokrmů s ohledem na přání a zdravotní problémy hostů. Připouští ale, že mnohé restauranty pracují s průmyslově zpracovanými polotovary, o jejichž složení nemají ponětí.

menu

Některé hostince o nařízení vůbec nevědí

  Podle Jane Seckerové-Jacobsové, majitelky hospody v Británii, je bruselská směrnice užitečná. "Zákazník by měl být informován a měl by dostat právě to, oč má zájem. I alergici mají právo pokrm si užívat stejně, jako ostatní lidé u stolu," soudí.
Kontrola asi deseti berlínských hostinců dnes ukázala, že nové nařízení zatím respektuje jen jediný. Populární restaurace Staendige Vertretung nabízející rýnské speciality informuje o alergenech na zvláštní tabuli. Ostatní hostince, které navštívil zpravodaj AP, prý o nařízení EU nevědí.
    Madridský řezník Francisco Rubio o směrnici ví, ale nic prý měnit nemusí. "Máme povinnost tyto informace uvádět už léta kvůli hrozbě nemoci šílených krav," tvrdí. Majitelka sousedního potravinářského obchodu Teresa Baezová naopak informována nebyla. "Nikdo nic nepožadoval a nikdo nás neinformoval," řekla na svou obranu. Ve Spojených státech podle AP žádné podobné nařízení neplatí. Podle zákona ale provozovatelé restaurací mají od roku 2009 povinnost projít školením o alergenech a jejich přítomnosti v potravinách.


Mohlo by vás zajímat

Brambora není jen jedna: Vyznáte se v odrůdách?

11.09.2024 | Letošní úroda bramborám přeje, a tak nadešel čas vytáhnout oblíbené recepty a třeba v kuchyni i trochu experimentovat. Než se ale pustíte do domácích hranolek nebo bramboráku, osvěžte si, co vlastně o bramborách víte a jak vybrat tu pravou odrůdu nebo varný typ.

Brusel rekonstruuje a modernizuje smažírny brambůrků

25.05.2018 | V zemi, kde je kornout s hranolky králem a majonéza královnou, se může zdát zásah do tradičních belgických smažíren této pochoutky riskantní.

Coca-Cola bude v Praze vyrábět rostlinná mléka pro Evropu

29.05.2018 | Nápojářská společnost Coca-Cola HBC ČR a Slovensko dnes otevřela v pražských Kyjích dvě zmodernizované linky za více než 300 milionů korun. Bude nově vyrábět nápoje rostlinného původu, tzv. rostlinná mléka, pod značkou AdeZ pro 11 evropských států, v ČR a na Slovensku se začnou prodávat na přelomu roku.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

202408

Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.