Česko prohrálo ve sporu o pomazánkové máslo

Česko prohrálo ve sporu o pomazánkové máslo

18.10.2012 Mgr. Jana Uhlířová

Česko dnes u Soudního dvora EU prohrálo v letitém sporu o pomazánkové máslo. Tímto způsobem není podle soudu tento český výrobek možné označovat, neobsahuje totiž dostatečné množství mléčného tuku, jak požadují unijní předpisy. Podle nich jde o "roztíratelný tuk".

U lucemburského tribunálu Česko v roce 2010 zažalovala Evropská komise, která v EU dohlíží na dodržování pravidel. Podle nich ale výrazem "máslo" je možné označovat pouze ty produkty, u nichž mléčný tuk tvoří nejméně 80 procent. Problém je v tom, že české předpisy jsou mnohem tolerantnější, neboť umožňují toto označení používat u výrobků obsahujících nejméně 31 procent mléčného tuku.


Česko musí vyhovět rozsudku v co nejkratší době. Pokud tak neučiní, může ho komise znovu zažalovat. Tentokrát však může rovněž navrhnout, aby soud rozhodl o uvalení peněžitých sankcí. "Soudní dvůr určuje, že Česká republika tím, že povolila uvádění na trh mléčného výrobku, který nelze kvalifikovat jako máslo, pod obchodním označením 'pomazánkové máslo', nesplnila povinnosti, které pro ni vyplývají z nařízení," uvedl tribunál v dnešním prohlášení. "Evropský soudní dvůr vystavil pomazánkovému máslu stopku, výrobek s třicetiletou tradicí budeme muset přejmenovat," uvedl v reakci na rozsudek europoslanec Jan Březina, který se touto problematikou zabývá. "Po loňském rozhodnutí Evropské komise neuznat pomazánkové máslo jako zaručenou tradiční specialitu je to druhá rána tomuto tradičnímu českému výrobku," dodal. Připomněl také, že rozhodnutí soudu je konečné a nelze se proti němu odvolat.

Protože rozsudek neobsahuje lhůtu, do kdy je nutno pomazánkové máslo přejmenovat, je třeba tak učinit bezodkladně, řekl dále Březina. V praxi to znamená nutnost provést standardním způsobem změnu příslušných vnitrostátních předpisů a uvést je do souladu s rozsudkem. V případě pomazánkového másla se jedná o vyhlášku ministerstva, takže změna bude procedurálně velmi snadná a rychlá. V případě, že bychom je nerespektovali a označení pomazánkové máslo dál používali, hrozí nám pokuta v řádu miliónů eur, dodal Březina. Češi se už dříve pokusili pro pomazánkové máslo vyjednat výjimku, kterou však komise zamítla. Praha neuspěla ani s žádostí o tom, aby pomazánkové máslo dostalo označení zaručená tradiční specialita. To je udělováno za účelem propagace tradičních produktů se specifickým charakterem a chuťovými a technologickými vlastnostmi. Z českého pohledu jde o druhý neúspěch v řadě v poslední době.Potravinářská společnost Hamé totiž neuspěla u Evropské komise s žádostí o zařazení "Marmelády meruňkové", "Marmelády jahodové" a "Marmelády linecké" na seznam tradičních zaručených specialit EU. Název marmeláda se smí podle EU používat jen pro výrobky z citronů a pomerančů, vše ostatní je džem.


Mohlo by vás zajímat

Tak to je gól! Japonci mají málo rýže - vyjedli ji turisté?

09.09.2024 | Poptávka po rýži se v Japonsku poprvé za deset let zvýšila. Může za to rekordní počet turistů a vysoká domácí poptávka. Neobvyklý růst poptávky přišel ve stejnou dobu, kdy vlna veder poškodila úrodu. Japonsko tak bojuje s nedostatkem rýže, která je považována v zemi za základní potravinu, a distributoři zvýšili ceny. Uvedl to ve své dnešní zprávě server Nikkei Asia.

Na Brněnsku otevřel bezoobslužnou prodejnu, ke vstupu stačí tlačítkový telefon

05.09.2024 | Majitel a zakladatel firmy na výrobu potravin a pochutin z hmyzu Grig Adam Dostál otevřel ve Veverských Knínicích na Brněnsku patrně první bezobslužnou prodejnu v Česku, do které lze vstoupit i bez aplikace v chytrém telefonu a bankovní identity. Stačí tlačítkový telefon a vstupní kód zaslaný prostřednictvím sms. Bezobslužné prodejny bez personálu jsou podle něj fenoménem budoucnosti, který stále stojí na začátku, řekl ČTK.

Zpoplatnění letáků povede ke zdražení potravin, říká prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu

04.09.2024 | Zavedení recyklačního poplatku za tištěné letáky přinese zdražení zboží a služeb. Obchodníci budou nuceni promítnout zvýšené vstupní náklady do spotřebitelských cen. Návrh ministra životního prostředí Petra Hladíka je v rozporu s realitou tržního prostředí a ignoruje závažné ekonomické a sociální dopady na spotřebitele i obchodníky.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

202408

Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.