27.09.2011 SVS
Asi před půl rokem se Státní veterinární správa vyjadřovala k dotazu, jak je to s „recyklací“ krabicového mléka. Zda jakási na dně skrytá čísla neznamenají, kolikrát bylo neprodané mléko znovu „převařeno“ a znovu nabídnuto zákazníkům. Odpověď: každá potravina živočišného původu, tedy i mléko, musí při uvedení do oběhu splnit podmínky zdravotní nezávadnosti, o čemž je zákazník informován – identifikace výrobce, původ, data spotřeby.
Pokud jde o nějaká skrytá čísla na spodní straně kartonu mléka, mají vztah k obalu, nikoli k obsahu.
Zdá se, že tato odpověď nebyla pro někoho uspokojivá, tudíž se nyní objevují opět dotazy na toto téma a i po internetu se šíří zavádějící informace. Proto tedy uvádíme následující. Jak to tedy je přesně:
Někde ve spodní části krabice jsou opravdu čísla. V případě krabicového mléka o objemu 1 litr to jsou číslice 1 2 3 4 a 5, ta označují jednotlivé pásy na kotouči s papírem, ze kterého je obal vyráběn. Každý z designů (různé druhy obalů, jejich velikosti) se tiskne na různém počtu pásů - menší obaly jich mohou mít až sedm. Podle informace, která se lavinovitě šíří mezi spotřebiteli, označuje chybějící číslo v řadě 1 2 3 4 5 počet, kolikrát bylo mléko uvnitř obalu převařeno (recyklováno). Ve skutečnosti chybějící číslo označuje pás, na který se tisklo (např. pokud schází č. 4, znamená to, že se design tiskl na 4. pás). Daná čísla se tisknou ve výrobním závodě před laminací.
Takže pokud je na laminátu v řadě 12345, znamená to, že na roli před řezáním je vedle sebe 5 designů (počet designů tištěných vedle sebe záleží na jejich šíři a na šíři tiskařského stroje). Aby se odlišily po rozřezání (například pro snazší identifikaci vady štočku při případné reklamaci) je v řadě jedno číslo vynecháno, aby bylo jasné o kterou roli (část nerozřezané role) se jednalo. V případě čísel např. 123 5 je jasné, že se jedná o 4. roli, a v případě 1234 o 5. roli.
Je třeba dodávat, že „recyklace“ krabicového mléka, jak naznačují někteří …, by byla neekonomická i nelogická? Ostatně ani žádné takové zařízení k takovéto „činnosti“ mlékárny ani nemají, o čemž se náš dozor i přesvědčuje.
Společnost Tetra Pak sděluje, že čísla na obalech obsahují informaci o obalu, nikoli o jeho náplni. Sekvence čísel 1234, 1234567 a jiná se užívá k identifikaci pásu, ve kterém byl obal potištěn. Touto informací společnost Tetra Pak reaguje na dotazy spotřebitelů, kteří se na základě internetových diskusí dotazují na význam těchto čísel. Uvedená čísla (viz obrazová příloha), nijak nesouvisí s produktem, jeho záruční dobou či podobnými spotřebitelskými údaji a slouží pouze pro účely zajištění technologické kvality obalu.
Číslo vytištěné na spodní části obalu je pomocným ukazatelem při výrobě a potisku obalů (obr. 1). Číslo se na obal tiskne ve výrobním závodě společnosti Tetra Pak. Na obal není technicky možné toto číslo kdekoliv jinde vytisknout.
Obaly se v továrně tisknou ve velké roli, v tzv. mateřském kotouči, zpravidla několik obalů vedle sebe (obr. 2). Poté co je mateřský kotouč potištěn, rozřeže se na jednotlivé pásy podle jednotlivých designů. Mateřský kotouč tvoří většinou 4, ale i více pásů. Číselná řada tedy může být 1234, ale také 123456 (samozřejmě jsou možné i různé kombinace). Číslo, které v řadě chybí, určuje z kolikátého pásu daný obal pochází. Chybí-li číslo 4, znamená to, že obal byl tisknut na pásu č. 4.
06.09.2024 | Světové ceny potravin se v srpnu mírně snížily. Pokles cen cukru, masa a obilovin totiž převážil nad zdražením mléčných výrobků a rostlinných olejů. Ve své zprávě to dnes uvedla Organizace OSN pro výživu a zemědělství (FAO). Cena cukru se podle zprávy dostala na nejnižší úroveň za téměř dva roky.
12.09.2024 | Slovensko zavede daň ze slazených nealkoholických nápojů a stávající spotřební daní z tabákových výrobků nově zatíží náplně do elektronických cigaret, nikotinové sáčky a podobné zboží. Současně se bude dál zvyšovat zdanění cigaret. Rozhodl o tom dnes slovenský parlament.
09.09.2024 | Poptávka po rýži se v Japonsku poprvé za deset let zvýšila. Může za to rekordní počet turistů a vysoká domácí poptávka. Neobvyklý růst poptávky přišel ve stejnou dobu, kdy vlna veder poškodila úrodu. Japonsko tak bojuje s nedostatkem rýže, která je považována v zemi za základní potravinu, a distributoři zvýšili ceny. Uvedl to ve své dnešní zprávě server Nikkei Asia.
Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.