20.02.2012 Redakce
Systém kontroly kvality potravin v České republice je předmětem častých diskuzí. Události posledních měsíců však ukazují, že funguje dobře a nastavené mechanismy jsou schopné včas zachytit potenciálně zdravotně závadný výrobek. Označení potravin na obalech, například značkou kvality KLASA, zaručuje spotřebitelům výběr kvalitních a prověřených potravin a usnadňuje orientaci při nákupech.
Kontrolu potravin u nás realizuje Státní zemědělská potravinářská inspekce (SZPI) a Státní veterinární správa (SVS ČR). SZPI kontroluje potraviny, suroviny k jejich výrobě, zemědělské výrobky a tabákové výrobky. Kompetence SZPI se vztahují na výrobu, skladování, přepravu i prodej (včetně dovozu). SZPI tak chrání občany před zdravotně závadnými potravinami, potravinami, které jsou špatně označené nebo s prošlým datem. Státní veterinární správa je organizací, která ze zákona vykonává dozor nad zdravotní nezávadností potravin živočišného původu, nad ochranou našeho území před možným zavlečením nebezpečných nákaz nebo jejich nositelů. Přímo i nepřímo zodpovídá i za zdraví občanů.
Dostupnost kvalitních a prověřených potravin na českém trhu patří mezi primární zájmy Ministerstva zemědělství (MZe), které proto v roce 2003 zavedlo národní značku kvality KLASA. Zda produkt ocenění získá, rozhodují nezávislí odborníci z oboru potravinářství – zástupci MZe, Státního zemědělského intervenčního fondu (SZIF), Potravinářské komory ČR, Agrární komory, SVS ČR a SZPI. Jedním z hlavních kritérií udělení značky KLASA představuje prokázání výjimečných kvalitativních charakteristik minimálně v jednom znaku, které zvyšují jeho přidanou hodnotu a zaručují jeho jedinečnost ve vztahu k výrobkům běžně dostupným na trhu.
Kontroly výrobků nesoucích logo KLASA Státní veterinární správou a Státní zemědělskou a potravinářskou inspekcí probíhají nejenom v rámci samotného procesu udělování ocenění, ale i následně – do šesti měsíců od udělení a poté několikrát v průběhu platnosti certifikátu, který je přidělen na 3 roky. S kontrolními orgány spolupracuje MZe i SZIF velice intenzivně. Běžné a namátkové kontroly i ty vyvolané podněty spotřebitelů sledují jak kvalitu výrobků, tak dodržení právních předpisů a Pravidel pro udělování značky KLASA.
Z každé kontroly je pořízen protokol, jehož součástí jsou mikrobiologické či chemické laboratorní rozbory výrobků. Kopie protokolu shromažďuje SZIF a jsou při sebemenším problému snadno dohledatelné. Protokoly jsou zároveň i potvrzením, že výrobky prošly kontrolou a jsou v souladu s Pravidly pro udělování značky KLASA, s kvalitativními požadavky, předpisy Evropské unie a požadavky na bezpečnost potravin dle NK – Nařízení komise č. 2073/2005 (ES) o mikrobiologických kritériích pro potraviny.
V případě, že dojde k porušení kvalitativních parametrů, deklarací na obale nebo Pravidel pro udělování značky KLASA, informuje SVS a SZPI oddělení marketingu Státního zemědělského intervenčního fondu. O nápravě drobných nedostatků jedná SZIF přímo s výrobcem. Hrubé porušení pravidel může vést až k odebrání značky KLASA.Tento systém kontrol je zárukou trvalé kvality oceněných výrobků.
Výsledky průzkumu mezi spotřebiteli z konce roku 2011 ukazují, že označení kvality potravin KLASA je smysluplným logem, které spotřebitelé znají a rozumí mu, a které jim pomáhá v orientaci mezi výrobky. Dotazníkové šetření mezi výrobci pak potvrzuje, že značka KLASA na obale s sebou přináší i ekonomické benefity. V letošním roce tak má KLASA na co navazovat.
Podle spotřebitelského průzkumu, realizovaném společností STEM/MARK, představuje KLASA v 67 % případů nejčastěji spontánně zmiňovanou značku označující kvalitu potravin, což několikanásobně převyšuje znalost obdobných značek kvality jako například Bio, Czech made nebo Česká kvalita, což znamená dokonce nárůst ve výši 5 % oproti roku 2009. Navozená znalost značky KLASA se vyšplhala až na 92 %. „Jsme rádi, že se vynaložené prostředky i energie mezi spotřebiteli pozitivně projevují ve znalosti a pochopení smyslu označení kvality potravin logem KLASA,“ říká Dana Půtová, vedoucí oddělení podpory značky KLASA Státního zemědělského intervenčního fondu (SZIF). „Každoročně se totiž snažíme maximálně podporovat výrobce kvalitních potravin, kteří tohoto ocenění dosáhli. Například náš systém spolupráce s maloobchodními řetězci usnadní identifikaci výrobků se značkou kvality KLASA přímo v místě prodeje a pomáhá tak spotřebitelům vybírat kvalitní potraviny,“ dodává Půtová. To potvrzují i výsledky průzkumu. Logo KLASA totiž podle nich usnadňuje výběr potravin v 71 % případů a produkty s ním navíc považuje 84 % respondentů za opravdu kvalitní. 67 % respondentů jim dává přednost při nákupu. Průzkum také potvrzuje, že pro českého spotřebitele je v současné době nejdůležitější čerstvost a kvalita potravin a že je ochotný si za kvalitu označenou například logem KLASA připlatit.
Podobně pozitivně hodnotí značku KLASA i výrobci potravin. Podle dotazníkového šetření, které na konci loňského roku realizovalo marketingové oddělení SZIF mezi 46 z nich má logo KLASA na výrobcích pozitivní vliv na prodeje výrobků, které zvyšuje minimálně o 15 %, a to i v období ekonomické krize. Toto hodnocení uvedlo v průzkumu plných 76 % respondentů.
Dvě třetiny výrobců uvádějí, že chtějí usilovat o získání loga i na další produkty. Pozitivní přínos pro výrobce určitě představuje i rostoucí zájem řetězců o výrobky s touto značkou. Například Globus, Kaufland a Interspar zvýšily v posledních dvou letech zalistování výrobků označených logem KLASA o desítky procent.
Program na podporu kvalitních potravin KLASA spadá do režimu Státních podpor v odvětví zemědělství a lesnictví. Značka KLASA je udělována od roku 2003 a v roce 2004 přešla její administrace na Oddělení marketingu SZIF. Podpora kvalitních potravin KLASA je 100% hrazena ze státního rozpočtu a spadá do oblasti vodítek dle Státní podpory v odvětví zemědělství a lesnictví. Od dubna 2007 musel být uveden do souladu s pokyny Společenství v odvětví zemědělství a lesnictví platných na rok 2007-2013. O udělení ocenění rozhoduje hodnotitelská komise složená z odborníků působících v oblasti zemědělství – zástupců MZe, PK ČR, AK ČR, SZPI, SVZ, VÚP, VŠCHT, ČZÚ, SOS.
Obecně se komunikace v posledních 3 letech více zaměřila na maximalizaci efektu vlivu značky KLASA na podpory prodeje takto označených potravin a to v jednotlivých regionech ČR. Valná většina aktivit směřovala do regionálních promotion kampaní, do cíleného označení potravin s logem KLASA v regálech nejnavštěvovanějších hypermarketů/supermarketů (zjednodušení výběru kvalitních potravin pro všechny spotřebitele) a v neposlední řadě do spotřebitelských soutěžních akcí zvyšujících preference KLASOU označených potravin.
Znalost značky i spotřebitelské preference KLASOU označených potravin po těchto kampaních dosáhly historických vrcholů (spontánní znalost 67%, podpořená znalost 92%). Obecně došlo ke zvýšení prodejnosti takto označených potravin o desítky procent (navíc realizovaný roční obrat všech výrobců výrazně přesahující 500 000 000,- Kč). Takto realizovaná strategie měla výrazný pozitivní dopad i na spokojenost výrobců s kampaněmi KLASY v letech 2009-2011 a jejich prodejním efektem na konci roku 2011 vzrostla opět na rekordní historická maxima:
· 76% výrobců souhlasí s tím, že logo KLASA má vliv na zvýšení prodeje jejich potravin
· 82% výrobců bude usilovat o získání loga i na ostatní výrobky
· 95% výrobců hodnotí kampaně značky KLASA jako zdařilé
Značka KLASA se tedy stala silným marketingovým nástrojem na podporu prodeje takto označených potravin.
28.08.2013 | Chráněné zeměpisné označení České pivo aktuálně používá 16 pivovarů pro 77 značek piva.
21.03.2013 | Teprve pivo učinilo žízeň krásnou. Tento citát od neznámého autora plně vystihuje kladný vztah, jaký má k pivu lidstvo od nepaměti. Podle odborné definice je pivo lihový nápoj připravený neúplným vykvašením zcukernatělého a chmelem okořeněného sladového výluhu. Pije se ve stavu mírného dokvašování. Obsahuje 2 - 7 % alkoholu, 0,3 - 0,5 % CO2 a 3 - 12 % extraktu, který tvoří převážně nezkvašený cukr, dextrin, glycerin, bílkoviny a látky vylouhované z chmele.
14.08.2012 | Již v dávných dobách byly houby používány jako prostředek proti neduhům a nemocem. Lidé jim nezřídka přisuzovali kouzelné vlastnosti, neboť rostou ze dne na den i na místech, kde by je nikdo nečekal. I dnes se zejména v Asii používají prostředky vyrobené z hub jako léčivé preparáty. V našich končinách se můžeme setkat například s kapslemi plněnými sušenou hlívou ústřičnou. Ta příznivě ovlivňuje cholesterol v krvi a krevní tlak. Považuje se za „zázračnou houbu“, která regeneruje buňky a tím zpomaluje stárnutí.
Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.