28.08.2013 ČTK
Chráněné zeměpisné označení České pivo aktuálně používá 16 pivovarů pro 77 značek piva.
To odpovídá zhruba 75 procentům tuzemského pivního trhu. Na tiskové konferenci to dnes uvedl předseda Českého svazu pivovarů a sladoven František Šámal. Z čísel vyplývá, že značek piva označovaných tímto logem přibylo od loňského října o dvě třetiny, pivovarů, které jej používají, o třetinu.
České pivo je od října 2008 oficiálním chráněným zeměpisným označením zapsaným u Evropské komise. Systém ochrany názvů zemědělských a potravinářských výrobků zavedla EU v roce 1992 s cílem ochránit výrobce před plagiáty a spotřebitele před nežádoucím klamáním.
Pivo českého typu, které bylo poprvé uvařeno roku 1842 v Plzni, charakterizuje vyšší hořkost, výraznější barva a říz nápoje, proti zahraničním ležákům mají ty české naopak nižší obsah alkoholu. Rozdílné vlastnosti českého piva jsou dány nejen použitými surovinami, zvláštními odrůdami chmele a ječmene, ale také metodou dvoustupňového spodního kvašení, postupu odlišného od postupu zahraničních výrobců.
Zejména velké pivovarské skupiny vaří pivo také licenčně v zahraničí. Mezi podmínkami pro užívání značky je však mimo jiné výroba piva v českých zemích, tudíž licenčně vyráběné pivo tak označeno být nemůže.
Podle pivovarského svazu je označení láhve logem České pivo pro spotřebitele garancí kvality. Pro tuzemské výrobce pak představuje ochranu před dováženými pivy, z nichž některá v nedávné minulosti byla označována jako piva "českého typu". Pro pěstitele sladovnického ječmene či chmele jsou označením stanovené podmínky zárukou trvalé poptávky po jejich výpěstcích. Za přínosy značení pivovarníci označují také podporu exportu a turistiky.
Chráněné označení České pivo používají například plzeňské pivovary Prazdroj i Gambrinus, Pivovar Černá Hora či Rodinný pivovar Bernard.
06.09.2024 | Letošní 77. ročník Pálavského vinobraní začal odpoledne na náměstí v Mikulově na Břeclavsku. Pořadatelé očekávají o víkendu až 50 000 návštěvníků, mikulovská akce je druhá největší v podzimní sezoně. Ještě vyšší návštěvnost mívá druhý velký vinařský festival, Znojemské historické vinobraní, který se letos po dvou letech souběhu koná až o dalším víkendu.
05.05.2014 | Čemu se říkalo zemská jablka? A jak chutná pravý Křemešník z Vysočiny?
09.09.2024 | Poptávka po rýži se v Japonsku poprvé za deset let zvýšila. Může za to rekordní počet turistů a vysoká domácí poptávka. Neobvyklý růst poptávky přišel ve stejnou dobu, kdy vlna veder poškodila úrodu. Japonsko tak bojuje s nedostatkem rýže, která je považována v zemi za základní potravinu, a distributoři zvýšili ceny. Uvedl to ve své dnešní zprávě server Nikkei Asia.
Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.