Michal Menšík z Dodo: Zavedení přímé same-day logistiky se rozhodně vyplatí zvážit

Michal Menšík z Dodo: Zavedení přímé same-day logistiky se rozhodně vyplatí zvážit

05.11.2020 Jana Čiháková

Vánoční sezóna je pro obchodníky vždy klíčovým obdobím, od kterého se často odvíjí hospodářský úspěch za celý rok. Letos se ovšem obchodníci v důsledku koronavirové situace a návazných epidemiologických opatření dostávají do složité pozice. Jejich prosperita, a často dokonce přežití, se bude odvíjet od toho, zda své zboží dokáží dostat k zákazníkům. Role logistiky tak bude letos ještě zásadnější než kdykoli jindy.

Kombinace koronavirových opatření a Vánoc, které jsou pro logistiku každý rok velmi náročné, zapříčiní, že řada obchodníků nebude schopna své objednávky včas dostat k zákazníkům, což jim může způsobit nezměrné ztráty. O pozdě doručené vánoční dárky mnoho zákazníků již nemá zájem a pomalé či chybné doručení zboží navíc zákazníci vždy vnímají jako selhání e-shopu, a to bohužel i v případě, kdy jde o pochybení na straně dopravce. 

Tento problém se dotkne hlavně malých a středních e-shopů bez vlastních flotil. Pro ně se může stát pastí malé množství objednávek, které jim nezajistí prioritu u velkých doručovatelů. Závislost na klasických „balíkovkách” může být pro e-shopy zásadním kamenem úrazu, protože právě ty s nejvyšší pravděpodobností nebudou stíhat doručovat a škálovat svou kapacitu. Je takřka jisté, že jejich depa budou přehlcená a jakýkoli přepravní objem nad rámec zasmluvněné garance bude pro e-shopy velmi drahý. Na valnou většinu doručovací kapacity tedy dosáhnou jen ti největší e-commerce hráči s nejsilnější vyjednávací pozicí. 

Minimálně ve větších městech ale pro obchodníky existuje alternativa, díky které mohou zmíněným problémům předejít. Pro e-shopy, které nemají vlastní flotilu a zároveň nechtějí být závislé na balíkových službách, jež jim nebudou schopny garantovat včasné doručení, může být řešením logistický partner. Důležité ale je, aby to byl takový partner, který je schopný dovézt zboží ve stejný den, až ke dveřím zákazníka a bez zbytečné zastávky na překladišti.

Spolehlivá „same-day“ logistika je řešením jak pro malé, tak i pro ty největší e-shopy a nese s sebou řadu výhod. Kromě rychlosti a takřka stoprocentní doručitelnosti zásilek je to především vysoká zákaznická spokojenost, která se same-day logistikou souvisí. Podle studie agentury Perfect Crowd zvolí až 84 % zákazníků takový obchod, který je schopen doručit zboží rychleji, a rychlé dodání motivuje 90 % zákazníků k opakovanému nákupu.

Příliš dlouhé dodací lhůty jsou naopak pro 61 % nakupujících důvodem k tomu, aby nákupní košík opustili. A jelikož je vánoční nákup často prvním setkáním zákazníka s daným e-shopem, negativní zkušenost může mít na vztah se zákazníkem a jeho ochotu se do daného obchodu vracet opravdu fatální dopad. 

Dodací lhůta ovlivňuje další nákupy

Je důležité si uvědomit, že same-day logistika je pro e-shopy řešením i pro případ, že budou koronavirová opatření rozvolněna a provozovny či výdejní místa zůstanou otevřená. S prvním poklesem teplot pod nulu a zhoršením počasí se totiž poptávka po door-to-door doručení vždy zvedá, což je trend, který roste již několikátý rok v řadě. Dá se očekávat, že strach spojený s aktuální epidemiologickou situací tuto tendenci jedině posílí. 

Sečteno a podtrženo, schopnost nabídnout kvalitní doručení ze skladu či provozovny přímo na adresu se může stát cestou k úspěchu a k zajištění odbytu pro vlastní zboží, ale také dobrým marketingovým benefitem. Zavedení přímé same-day logistiky se rozhodně vyplatí zvážit, implementovat a v neposlední řadě také komunikovat. Zákazníci takovou inovaci nyní ocení ještě více než kdy předtím.


Mohlo by vás zajímat

O lihoviny je menší zájem, jejich prodeje poklesly

10.09.2024 | Prodeje výrobců lihovin v ČR klesly za první pololetí letošního roku v porovnání se stejným obdobím loni o 51,3 procenta, vyplývá z údajů Unie výrobců a dovozců lihovin (UVDL). Unie proto v otevřeném dopise, který má ČTK k dispozici, žádá politiky, aby zrušili další navyšování spotřební daně na lihoviny plánované na roky 2025 a 2026. UVDL zároveň tvrdí, že zvýšení spotřební daně příjmy státní pokladny nezvýšilo.

Milovníci vína, spojte se! Je tu Pálavské vinobraní

06.09.2024 | Letošní 77. ročník Pálavského vinobraní začal odpoledne na náměstí v Mikulově na Břeclavsku. Pořadatelé očekávají o víkendu až 50 000 návštěvníků, mikulovská akce je druhá největší v podzimní sezoně. Ještě vyšší návštěvnost mívá druhý velký vinařský festival, Znojemské historické vinobraní, který se letos po dvou letech souběhu koná až o dalším víkendu.

Tak to je gól! Japonci mají málo rýže - vyjedli ji turisté?

09.09.2024 | Poptávka po rýži se v Japonsku poprvé za deset let zvýšila. Může za to rekordní počet turistů a vysoká domácí poptávka. Neobvyklý růst poptávky přišel ve stejnou dobu, kdy vlna veder poškodila úrodu. Japonsko tak bojuje s nedostatkem rýže, která je považována v zemi za základní potravinu, a distributoři zvýšili ceny. Uvedl to ve své dnešní zprávě server Nikkei Asia.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

202408

Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.