23.11.2021 tisková zpráva dTest, shutterstock
Kdo by neznal a někdy nevyužil možnost nakoupit v internetovém obchodě. Z pohodlí domova a v kteroukoliv denní či noční hodinu objednáte, zboží rovnou zaplatíte a už jen čekáte na jeho doručení, případně na výzvu k osobnímu odběru. Ale co když objednaná věc ve skutečnosti nevypadá jako na fotce nebo nemá deklarované vlastnosti? Je možné ji vrátit a požadovat zpět peníze? A nevadí, že je vyzkoušená?
Občanský zákoník nazývá internetový prodej poněkud cize jako „uzavírání smluv distančním způsobem“. Charakteristické pro takto uzavřené smlouvy je jejich sjednání mezi osobami, které nejsou přítomny v jeden okamžik na stejném místě. To je nejčastěji právě přes internet či po telefonu, ale může se jednat i o různé nabídkové katalogy, teleshopping a jiné prostředky umožňující komunikaci na dálku. Smlouva je uzavřena, jakmile dojde vaše objednávka obchodníkovi. Vůbec nezáleží na době placení nebo na způsobu předání zboží. Od této chvíle máte právo na dodání objednaného zboží, povinnost si jej převzít a uhradit kupní cenu. Obchodník je danou smlouvou rovněž vázán a nemůže už například zvýšit cenu.
Ochrana spotřebitele spočívá především v zajištění informací, které musejí před uzavřením smlouvy zaznít. Je jich celá řada a většinou je naleznete v obchodních podmínkách e-shopu. „Obchodník musí především sdělit svoji totožnost a kontaktní údaje, popsat nabízené zboží, uvést jeho cenu včetně všech daní a poplatků a také způsob platby a doručení. Nesmějí chybět informace o právu od smlouvy odstoupit a o nákladech spojených s vrácením zboží,“ vyjmenovává Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.
Po sjednání objednávky je po obchodníkovi vyžadováno zaslat zákazníkovi potvrzení o jejím uzavření společně se zněním obchodních podmínek v elektronické podobě.
Zákon umožňuje spotřebitelům odstoupit od kupní smlouvy do 14 dnů od převzetí zboží, aniž by bylo nutné to jakkoliv zdůvodňovat. Podmínkou je, aby byla smlouva uzavřena na dálku, pro prodej v kamenné prodejně toto pravidlo neplatí. Jestliže se pro odstoupení rozhodnete, nemůžete být nijak postihováni (například srážkou z ceny nebo smluvní pokutou). Je-li objednávka rozdělena do několika zásilek, běží 14denní lhůta pro odstoupení od smlouvy od doručení poslední z nich. U zboží, které má být pravidelně a opakovaně zasíláno, pak od první dodávky.
„Odstoupení stačí během 14denní lhůty odeslat na adresu provozovatele e-shopu. Nevadí tedy, když mu odstoupení dojde později, důležité je datum odeslání. Pokud vás obchodník na možnost odstoupit od smlouvy neupozorní, má to za následek prodloužení 14denní lhůty o jeden rok. Poučí-li vás o tom dodatečně, počítá se od této chvíle oněch 14 dnů,“ vysvětluje Eduarda Hekšová.
Zasláním odstoupení od smlouvy to teprve začíná. Zakoupené zboží musíte do 14 dnů od této chvíle vrátit zpět obchodníkovi a ve stejné lhůtě by vám měly dorazit i peníze. Obchodník však platbu může pozdržet do doby obdržení zboží nebo alespoň doložení jeho odeslání. Náklady spojené s navrácením zboží zpět obchodníkovi nesete vy, ledaže se k vám před uzavřením smlouvy nedostala informace o povinnosti je hradit. V takovém případě jdou za provozovatelem obchodu.
Obchodník musí vrátit celou částku, kterou od vás na základě smlouvy přijal, včetně nákladů na dopravu k vám, ovšem pouze do výše nejnižší ceny jím nabízené dopravy (nepočítá se osobní odběr). Peněžní prostředky vrací stejnou formou, kterou bylo placeno, případně v jiné formě, již odsouhlasíte nebo která pro vás neznamená náklady navíc.
12.09.2024 | Slovensko zavede daň ze slazených nealkoholických nápojů a stávající spotřební daní z tabákových výrobků nově zatíží náplně do elektronických cigaret, nikotinové sáčky a podobné zboží. Současně se bude dál zvyšovat zdanění cigaret. Rozhodl o tom dnes slovenský parlament.
06.09.2024 | Světové ceny potravin se v srpnu mírně snížily. Pokles cen cukru, masa a obilovin totiž převážil nad zdražením mléčných výrobků a rostlinných olejů. Ve své zprávě to dnes uvedla Organizace OSN pro výživu a zemědělství (FAO). Cena cukru se podle zprávy dostala na nejnižší úroveň za téměř dva roky.
09.09.2024 | Poptávka po rýži se v Japonsku poprvé za deset let zvýšila. Může za to rekordní počet turistů a vysoká domácí poptávka. Neobvyklý růst poptávky přišel ve stejnou dobu, kdy vlna veder poškodila úrodu. Japonsko tak bojuje s nedostatkem rýže, která je považována v zemi za základní potravinu, a distributoři zvýšili ceny. Uvedl to ve své dnešní zprávě server Nikkei Asia.
Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.