Našli jste v obchodní síti nevyhovující výrobek? Na toto máte právo!

Našli jste v obchodní síti nevyhovující výrobek? Na toto máte právo!

15.01.2020 Jana Čiháková

Prodejce je povinen uvádět do oběhu pouze potraviny, čerstvé a samozřejmě řádně označené - v českém jazyce. Obaly též nesmějí být porušené. Jak tedy postupovat, když doma zjistíte, že například sýr už vykazuje známky zkázy, šunka má porušený obalový materiál a na hotovém jídle schází český návod, jak jej připravit?

Pokud je výrobek zdravotně závadný (třeba plesnivý), má prošlou dobou použitelnosti, je klamavě označený nebo neoznačený českou přelepkou, upozorněte na nedostatek prodejce. V případě, že spotřebitel nechce nebo nemůže sjednat nápravu přímo u prodejce, může se obrátit se stížností k příslušnému inspektorátu SZPI, podle krajské příslušnosti, a to buď osobně, písemně nebo telefonicky. Pokud spotřebitel uvede svou adresu, bude do 30 dnů seznámen s výsledkem kontroly.

Nedostatek zjištěný v obchodě spotřebitelem

Na místě zajistěte, co nejvíce důkazů, ideálně si vady na výrobku vyfoťtě a spolu se stížností podejte podnět k prošetření. Vzorek předložený stěžovatelem sice plní pouze funkci orientační z hlediska zaměření kontroly, takže jej nelze použít jako podklad pro zákonná opatření SZPI, avšak může sloužit jako vodítko, jaké vzorky a které šarže prošetřit.
Pokud byste přeci jen trvali na perošetření konkrétního vadného kusu, máte na to právo. Posouzení jakosti a zdravotní nezávadnosti předloženého vzorku lze provést , ale pouze jako rozbor na vyžádání za finanční úhradu. Spotřebitel může využít jakoukoliv akreditovanou laboratoří pro vyšetřování potravin. SZPI rozbory na vyžádání neprovádí z důvodu omezených kapacit, laboratoře složí zejména pro kontrolní a certifikační činnost. Seznam akreditovaných laboratoří naleznete na internetových stránkách Českého institutu pro akreditaci - ČIA: http://www.cia.cz.

Dostanete zpět peníze?

Za vadný výrobek byste samozřejmě měli dostat adekvátní náhradu přímo u prodejce, tedy buď nový kus, či peníze zpět. Pokud se však prodejce s vámi odmítne dohodnout, nezbývá nic jiného než právní pomoc, popřípadě soudní spor. 
SZPI není oprávněna zasáhnout do občanskoprávního vztahu mezi prodávajícím a kupujícím, rozhodnout v reklamačním sporu může jedině soud. To znamená, že inspekce nemůže pomoci spotřebiteli při navrácení peněz. 

Mohlo by vás zajímat

I S VODOU SE MUSÍ UMĚT ZACHÁZET! KDY V NÍ MŮŽETE MÍT BAKTERIE?

05.05.2022 | Co mohou spotřebitelé dělat pro udržení mikrobiologické kvality minerálních, pramenitých a stolních vod; a pitné vody čerpané z vodovodního kohoutku?

KUŘECÍ STEAK, STEAK Z TELETE ANEBO VEJCE NA BIFTECÍCH: PROČ SE KUCHAŘŮM JEŽÍ CHLUPY?

14.08.2024 | Steak je jedním z nejčastěji zneužívaných pojmů v gastronomii. Ačkoliv většina lidí si pod tímto termínem představí plátek hovězího masa, realita je často jiná. Označení steak se totiž stále častěji používá pro různé druhy potravin – od kuřecího a vepřového masa až po ryby.

Ceny potravin nadále klesají! Cukr je nejlevnější za dva roky.

06.09.2024 | Světové ceny potravin se v srpnu mírně snížily. Pokles cen cukru, masa a obilovin totiž převážil nad zdražením mléčných výrobků a rostlinných olejů. Ve své zprávě to dnes uvedla Organizace OSN pro výživu a zemědělství (FAO). Cena cukru se podle zprávy dostala na nejnižší úroveň za téměř dva roky.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

202408

Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.