Od července musí být biovýrobky v EU označovány novým logem

Od července musí být biovýrobky v EU označovány novým logem

27.06.2010 Zdroj: ČTK

Praha 27. června (ČTK) - Čeští výrobci bioproduktů budou, stejně jako jejich kolegové z členských zemí Evropské unie, od 1. července muset povinně označovat všechny balené výrobky novým evropským logem. Vedle unijního loga budou moci výrobky nést také národní či soukromé značky jako doposud. Na produktech ekologického zemědělství certifikovaných v České republice se tak i nadále bude objevovat také takzvaná biozebra, jak se říká tuzemskému grafickému znaku pro biopotraviny.

Logo s evropskými hvězdami seskupenými ve tvaru listu na zeleném pozadí má symbolizovat přírodu a Evropu. Zástupci Evropské unie si od něj slibují především lepší orientaci spotřebitelů v nabídce ekologických produktů. Bioprodukty dovezené ze zemí mimo EU nebo na území unie pouze balené novým logem označeny být nemusí.

euroleafOznačovat je dosavadním evropským logem, používaným od konce 90. let 20. století, bylo dosud dobrovolné. Protože se ale v každé zemi zároveň používají jiná národní, regionální a soukromá bio loga, bylo rozpoznání produktů ekologického zemědělství, nejčastěji biopotravin, od těch konvenčních často problematické.

Spolu s jednotným logem se na obalech výrobků bude nově povinně objevovat také údaj o původu surovin, ze kterých se produkt skládá. V případě surovin pocházejících výhradně ze států EU budou obaly výrobků označovány textem "zemědělská produkce v EU". V případě surovin pocházejících z třetích zemí budou produkty označovány "zemědělská produkce mimo EU". Aby mohl být výrobek logem označen, musí minimálně 95 procent surovin, z nichž je vyroben, pocházet z ekologického zemědělství.

"Pokud však budou použité suroviny z jedné země, může se na obalu místo označení 'EU' či 'mimo EU' objevit pouze její název," uvedla Kateřina Čapounová z ministerstva zemědělství.

Nové nařízení se vztahuje na všechny produkty ekologického zemědělství. Spotřebitelé se však ještě v následujících měsících či letech budou setkávat také s bioprodukty vyrobenými na území unie, které nebudou novým logem označeny. V tomto případě půjde o zboží vyrobené nebo balené před 1. červencem 2010.

Nové označení bylo vybráno na základě soutěže, do níž svůj návrh zaslalo téměř tři a půl tisíce studentů umění či designu z celé Evropy. Z nich vybrala porota tři, z nichž se vybíralo vítězné. Evropané se mohli zapojit pomocí internetu, čehož využilo přibližně 130.000 lidí.


Mohlo by vás zajímat

Brambora není jen jedna: Vyznáte se v odrůdách?

11.09.2024 | Letošní úroda bramborám přeje, a tak nadešel čas vytáhnout oblíbené recepty a třeba v kuchyni i trochu experimentovat. Než se ale pustíte do domácích hranolek nebo bramboráku, osvěžte si, co vlastně o bramborách víte a jak vybrat tu pravou odrůdu nebo varný typ.

Na Brněnsku otevřel bezoobslužnou prodejnu, ke vstupu stačí tlačítkový telefon

05.09.2024 | Majitel a zakladatel firmy na výrobu potravin a pochutin z hmyzu Grig Adam Dostál otevřel ve Veverských Knínicích na Brněnsku patrně první bezobslužnou prodejnu v Česku, do které lze vstoupit i bez aplikace v chytrém telefonu a bankovní identity. Stačí tlačítkový telefon a vstupní kód zaslaný prostřednictvím sms. Bezobslužné prodejny bez personálu jsou podle něj fenoménem budoucnosti, který stále stojí na začátku, řekl ČTK.

Tak to je gól! Japonci mají málo rýže - vyjedli ji turisté?

09.09.2024 | Poptávka po rýži se v Japonsku poprvé za deset let zvýšila. Může za to rekordní počet turistů a vysoká domácí poptávka. Neobvyklý růst poptávky přišel ve stejnou dobu, kdy vlna veder poškodila úrodu. Japonsko tak bojuje s nedostatkem rýže, která je považována v zemi za základní potravinu, a distributoři zvýšili ceny. Uvedl to ve své dnešní zprávě server Nikkei Asia.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

202408

Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.