17.01.2022 Jana Čiháková
Pavel není jen návrhář, nebo kuchař. Je to balzám na duši. Jeho životní energie je nebezpečně chytlavá a jeho pohled na svět neskutečně pokorný. Jestli teď řeknu, že je jednou z osobností, které nemohou minout Vaše srdce, je to pravda. Finalista Master Chef Česko z roku 2020 nenabízí talent a souhru chutí, nabízí sebe, svou duši a svoje přesvědčení. A to se Vám nepřejí!
Pavle, od momentu, kdy jste nezapomenutelně zazářil v pořadu Master Chef Česko, už uplynul rok. Co se ve Vašem životě nejvíc změnilo?
Je toho dost. Vlastně se mi vzhůru nohama obrátil celý můj pracovní život. Místo každodenního sezení u šicího stroje, teď stojím u sporáku nebo balím moji kuchařku :) Ale popravdě, ani si nestěžuji. Vaření mě bavilo vždycky a po Master Chefovi mě baví ještě mnohem více. Ale je zvláštní, jak vám jedna soutěž o vaření dokáže změnit život.
Co dělá dobrého kuchaře profesionálem?
Praxe. Tak jako ve všech oborech, nejen v kuchařině. Ale je velmi důležité, aby se člověk pořád zdokonaloval a hledal cesty, jak vylepšit své dovednosti. Je sice hezké pracovat 30 let na jednom místě, ale jestli pracujete těch 30 let na stejné pozici, nebo se řídíte recepty a vaříte pokrmy, které jste vařil, když jste začínal, tak je to špatně. Profík je pro mě někdo, kdo dokonale ovládá řemeslo, sleduje trendy z oboru, ve kterém pracuje a neustále hledá cesty, jak by mohl své dovednosti posunout na další metu.
Je pro Vás důležitá lokálnost a sezónnost?
Je to maximálně důležité. Vidím to i v módě, které se věnuji už řadu let. Sezónnost je jasná, tam myslím, že není se na co vymlouvat a byl bych sám proti sobě, kdybych s ní nepracoval jak v módě, tak u vaření. Usnadňuje mi to práci. Lokálnost je pak věc, která se musí ještě rozdělit. Na jedné straně je výroba, kde můžu říct, že 100 % z ní udržuji na lokální scéně a na straně druhé jsou materiály a suroviny se kterými pracuji. Tady je bohužel nabídka na českém trhu ještě často příliš omezená, a proto se občas stává, že u výroby sahám i po zahraničních produktech, materiálech či surovinách, které jsou hlavně ve vaření typické a nezbytné pro danou kuchyni.
Každý Váš pokrm je zároveň umělecké dílo. Cítíte se Vy sám spíš kuchařem nebo módním návrhářem?
Já jsem módní návrhář. Móda je něco, co jen tak z mého život nezmizí. Před 20 lety jsem si řekl, že návrhářství bude obor, kterému se chci věnovat naplno, a to až do doby kdy toho budu ještě schopen. A na tom se nic nezměnilo. V tomto oboru jsem si prošel vše pěkně od začátku a dnes můžu říct, že se v něm cítím komfortně a rozumím mu. Kuchařem jsem se stal tak trošku ze dne na den a jsem na začátku cesty. Vaření mě hrozně baví a jsem připravený v této cestě pokračovat. Uvidíme, jak daleko dojdu a jestli se mi podaří udržet tyto mé dvě vášně v harmonii tak, abych ani v jedné z nich nepolevil.
Veřejnost jste si získal díky své pokoře. Jaké hodnoty ve Vás rodiče podporovali?
Byla to především slušnost a pokora. Pro mě jsou právě tyto dvě vlastnosti tím, bez čeho bych nemohl fungovat. Je to jakýsi základ, který jsem od rodičů dostal a který dnes vyžaduji i od lidí se kterými se stýkám. Zvlášť v pracovním prostředí, kde je té pokory pořád méně a méně a za mě je to určitě špatně.
Přečtěte si celý rozhovor v lednovém vydání CZ TEST! PRÁVĚ V PRODEJI!
06.09.2024 | Letošní 77. ročník Pálavského vinobraní začal odpoledne na náměstí v Mikulově na Břeclavsku. Pořadatelé očekávají o víkendu až 50 000 návštěvníků, mikulovská akce je druhá největší v podzimní sezoně. Ještě vyšší návštěvnost mívá druhý velký vinařský festival, Znojemské historické vinobraní, který se letos po dvou letech souběhu koná až o dalším víkendu.
04.09.2024 | Zavedení recyklačního poplatku za tištěné letáky přinese zdražení zboží a služeb. Obchodníci budou nuceni promítnout zvýšené vstupní náklady do spotřebitelských cen. Návrh ministra životního prostředí Petra Hladíka je v rozporu s realitou tržního prostředí a ignoruje závažné ekonomické a sociální dopady na spotřebitele i obchodníky.
09.09.2024 | Poptávka po rýži se v Japonsku poprvé za deset let zvýšila. Může za to rekordní počet turistů a vysoká domácí poptávka. Neobvyklý růst poptávky přišel ve stejnou dobu, kdy vlna veder poškodila úrodu. Japonsko tak bojuje s nedostatkem rýže, která je považována v zemi za základní potravinu, a distributoři zvýšili ceny. Uvedl to ve své dnešní zprávě server Nikkei Asia.
Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.