04.06.2014 ČTK
Spotřebitelé se při nákupu potravin neorientují již pouze podle ceny, ale také kvality a původu výrobků.
Marže obchodních řetězců jsou u některých skupin výrobků příliš vysoké. Zejména u biopotravin jsou ceny v obchodech nadsazené oproti cenám, za něž je vykupují od producentů. Tím obchodníci deformují trh. Na tiskové konferenci po jednání se zástupci řetězců to uvedl ministr zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL). Ministr s obchodníky jednal o možnostech navýšení podílu českých potravin v obchodech a zlepšení kvality nabízeného zboží.
"Chci se zástupci obchodníků dál jednat, jak nepřiměřené marže upravit, což by mělo mít vliv i na snižování ceny biopotravin, po kterých stále roste poptávka," řekl Jurečka. Zdeněk Juračka ze Svazu obchodu a cestovního ruchu (SOCR) následně připustil, že řada obchodníků si u biopotravin dává vyšší marži, než je v maloobchodě průměrných zhruba 23 procent. Důvodem je však podle něj i vysoká cena bioproduktů od zpracovatelů.
Pokud by obchodníci snížili své marže, nemusí to přesto podle Jurečky znamenat nižší spotřebitelské ceny potravin. Aktuální průzkumy veřejného mínění podle něj ukazují, že spotřebitelé se při nákupu potravin neorientují již pouze podle ceny, ale také kvality a původu výrobků. "A to je fenomén, se kterým je třeba pozitivně pracovat," poznamenal.
Kromě jakosti potravin se chce Jurečka zaměřit i na etiku obchodování. Ke zlepšení situace na trhu mají napomoci mimo jiné častější kontroly inspekcí u obchodníků. Dozorové orgány by podle něj měly také přitvrdit při stanovování výše pokut. Maximální pokuty při porušení požadavků na kvalitu či označování zboží mají podle novely zákona o potravinách od příštího roku stoupnout ze současných tří na deset milionů korun. U zdravotně závadných a nebezpečných potravin může pokuta dosáhnout až 50 milionů Kč. "Budu prosazovat, aby v případě opakovaných prohřešků kontroloři neváhali a maximální pokuty udělili," uvedl ministr. Podíl českých potravin na prodejích největších obchodních řetězců působících v Česku se pohybuje mezi 40 až 75 procenty. Vyplývá to z interních údajů řetězců, které má ČTK k dispozici. Nejvyšší podíl domácích produktů mají družstevní prodejny Coop, dále pak Globus, Penny Market a Tesco.
06.09.2024 | Světové ceny potravin se v srpnu mírně snížily. Pokles cen cukru, masa a obilovin totiž převážil nad zdražením mléčných výrobků a rostlinných olejů. Ve své zprávě to dnes uvedla Organizace OSN pro výživu a zemědělství (FAO). Cena cukru se podle zprávy dostala na nejnižší úroveň za téměř dva roky.
04.09.2024 | Zavedení recyklačního poplatku za tištěné letáky přinese zdražení zboží a služeb. Obchodníci budou nuceni promítnout zvýšené vstupní náklady do spotřebitelských cen. Návrh ministra životního prostředí Petra Hladíka je v rozporu s realitou tržního prostředí a ignoruje závažné ekonomické a sociální dopady na spotřebitele i obchodníky.
09.09.2024 | Poptávka po rýži se v Japonsku poprvé za deset let zvýšila. Může za to rekordní počet turistů a vysoká domácí poptávka. Neobvyklý růst poptávky přišel ve stejnou dobu, kdy vlna veder poškodila úrodu. Japonsko tak bojuje s nedostatkem rýže, která je považována v zemi za základní potravinu, a distributoři zvýšili ceny. Uvedl to ve své dnešní zprávě server Nikkei Asia.
Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.