07.01.2013 ČTK
Pomazánkové máslo by mohlo změnit svůj název asi v polovině letošního roku, vyplývá z odpovědi ministerstva zemědělství (MZe) na dotaz ČTK. Podle dostupných informací by se výrobek mohl jmenovat například české pomazánkové nebo tradiční pomazánkové. Přejmenování tradičního výrobku v polovině října Česku nařídil Soudní dvůr EU.
Podle soudního dvora se český produkt nemůže označovat jako pomazánkové máslo, protože neobsahuje dostatečné množství mléčného tuku. Není tak v souladu s unijními předpisy. Soud uvedl, že Česko musí vyhovět rozsudku v co nejkratší době, blíže termín nekonkretizoval. Pokud tak neučiní, může ho komise znovu zažalovat. Tentokrát však může navrhnout, aby soud rozhodl o uvalení peněžitých sankcí.
Novelu vyhlášky pro mléko a mléčné výrobky reagující na verdikt soudu nyní připomínkuje ministerstvo zemědělství. "Konečné stanovisko ministerstva zemědělství k novému názvu bude představeno po schválení a ukončení vnitřního připomínkového řízení," řekl ČTK mluvčí ministerstva Jan Žáček. "Vzhledem k povinnosti notifikace příslušné vyhlášky Evropské komisi lze předpokládat nabytí účinnosti asi v polovině roku 2013," dodal. Čeští mlékaři boj o zachování původního názvu výrobku přesto zatím nevzdali. "My ještě stále bojujeme, ale to je spíše jenom zbožné přání," uvedl předseda Českomoravského svazu mlékárenského Jiří Kopáček. Podle něj Česko po zveřejnění verdiktu soudu znovu podalo do Bruselu žádost o zařazení pomazánkového másla na seznam zaručených tradičních specialit EU.
Podle ředitele Choceňské mlékárny Pavla Marka, kterému se jako ostatním mlékařům požadavek EU nelíbí, by nový název měl každopádně i nadále obsahovat slovo "pomazánkové". To figurovalo ve většině předkládaných návrhů, z nichž některé se objevovaly častěji než ostatní. "Předpokládám, že jeden z těch termínů české pomazánkové nebo tradiční pomazánkové by to mohl být," řekl ČTK. Přejmenování by pro mlékaře každopádně znamenalo náklady navíc, které by si vyžádala změna obalů. Mlékaři se každopádně shodují na tom, že by v potravinářské legislativě měly zůstat pro výrobek stejné parametry i po jeho případném přejmenování.
U lucemburského tribunálu Česko v roce 2010 zažalovala Evropská komise, která v EU dohlíží na dodržování pravidel. Podle nich výrazem "máslo" lze označovat jen ty produkty, u nichž mléčný tuk tvoří nejméně 80 procent. Problém je v tom, že české předpisy jsou mnohem tolerantnější, neboť umožňují toto označení používat u výrobků obsahujících nejméně 31 procent mléčného tuku. Češi se už dříve pokusili pro pomazánkové máslo vyjednat výjimku, kterou však komise zamítla. Praha neuspěla ani se žádostí o to, aby pomazánkové máslo dostalo označení zaručená tradiční specialita. To je udělováno k propagaci tradičních výrobků se specifickým charakterem a chuťovými a technologickými vlastnostmi. Podle průzkumu, jehož výsledky zveřejnila v listopadu firma STEM/MARK, bezmála dvě třetiny obyvatel Česka s přejmenováním výrobku nesouhlasí. Nejčastěji argumentují tím, že označení je tradiční a srozumitelné. Často si také myslí, že by do podobných věcí neměla Evropská unie zasahovat a měla řešit podstatnější věci, než jsou lokální názvy výrobků.
06.09.2024 | Letošní 77. ročník Pálavského vinobraní začal odpoledne na náměstí v Mikulově na Břeclavsku. Pořadatelé očekávají o víkendu až 50 000 návštěvníků, mikulovská akce je druhá největší v podzimní sezoně. Ještě vyšší návštěvnost mívá druhý velký vinařský festival, Znojemské historické vinobraní, který se letos po dvou letech souběhu koná až o dalším víkendu.
09.09.2024 | Poptávka po rýži se v Japonsku poprvé za deset let zvýšila. Může za to rekordní počet turistů a vysoká domácí poptávka. Neobvyklý růst poptávky přišel ve stejnou dobu, kdy vlna veder poškodila úrodu. Japonsko tak bojuje s nedostatkem rýže, která je považována v zemi za základní potravinu, a distributoři zvýšili ceny. Uvedl to ve své dnešní zprávě server Nikkei Asia.
04.09.2024 | Zavedení recyklačního poplatku za tištěné letáky přinese zdražení zboží a služeb. Obchodníci budou nuceni promítnout zvýšené vstupní náklady do spotřebitelských cen. Návrh ministra životního prostředí Petra Hladíka je v rozporu s realitou tržního prostředí a ignoruje závažné ekonomické a sociální dopady na spotřebitele i obchodníky.
Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.