23.12.2013 redakce
Máme nějaký důvod se bát, když v obchodě v oddělení tropického ovoce zodpovědně vybíráme ty nejlepší kousky?
Pavouci v zásilkách exotických plodů nejsou výjimkou. Jak je možné, že je po dobu transportu neobjeví žádná z kontrol?
„Kontroly exotického ovoce probíhají, obdobně jako u každého druhu zboží, namátkově kompetentními pracovníky na příjmu zboží,“ sdělil nám na otázku ohledně kontrol kvality manažer marketingu velkého prodejního řetězce. Namátkově proto, že není v lidských silách zkontrolovat každou bednu. Pokud se problém vyskytne, řetězec může informovat dodavatele, aby zpřísnil své kontroly. „Pracovníci jsou dostatečně vybaveni znalostmi ohledně požadované kvality, vzhledu, senzoriky apod. u každého druhu ovoce.“ Podobným způsobem postupují i v dalším z řady řetězců v ČR. „Ovoce a zelenina patří mezi kategorie zboží, které jsou nejnáchylnější na změny teplot a manipulaci,“ vysvětluje Jana Pikardová, Corporate Aff airs Coordinator tohoto řetězce.
„Kontrolu kvality ovoce a zeleniny provádíme několikastupňově, ale s tím rozdílem, že pokud jde o kontrolu na obchodě, tj. na regále, provádí ji speciálně proškolený zaměstnanec. Interně jej nazýváme WIBI, protože uplatňujeme při kontrole princip Would I buy it. To znamená, že kontrolu provádí z pohledu zákazníka, a to průběžně během dne a při doplňování zboží. Současně dbá na správnou rotaci zboží.“ Setkali se v této prodejně s nějakým exotickým překvapením? „V minulosti jsme při kontrole zboží odchytli pavouka v bedně s banány,“ přiznává Jana Pikardová.
Státní zemědělská a potravinářská inspekce se ve svých doporučeních, jak nakupovat exotické ovoce, pavouky nezabývá. Pouze radí, abychom vybírali „plody nepoškozené mechanicky ani mrazem, bez škůdců a poškození jimi způsobených a samozřejmě také bez cizího pachu či chuti“. Nezbývá tedy, než si veškeré vybírané ovoce pečlivě prohlédnout a jakkoliv podezřelé kusy z nákupu ihned eliminovat. Dohlížíme přitom hlavně na neporušenost slupky, zralost daného kusu a informace o zemi původu. Pokud k nám totiž produkty putují ze Středomoří, riziko nálezu velkých druhů pavouků nehrozí, neboť v těchto zemích tak velké druhy ani nežijí. Při nákupu vám může pomoci i pročítání informací na našem webu. Případné reklamace řešte vždy na prodejně, kde jste produkt zakoupili, v příslušném oddělení nebo s vedením prodejny.
Pokračování v následujících dnech…
Více se dočtete také v aktuálním čísle tištěné verze časopisu Svět potravin.
04.12.2023 | „Skandál s mlékem! Je to vůbec možné??? A úřady to nevidí…“ Podobné poplašné zprávy s tímto podtextem kolovaly a bohužel stále kolují po internetu. Podle nich trvanlivé mléko, které se nespotřebuje do data trvanlivosti, prodejce vrátí zpracovateli. Zpracovatel pak krabici otevře, mléko znovu převaří a opět zabalí a odešle do prodeje. Toto kolečko může otočit až pětkrát. Jenže co je na tom pravdy?
29.12.2023 | Další maso s bakteriemi, které způsobují salmonelózu, objevila Státní zemědělská a potravinářská inspekce v husách dovážených z Maďarska. Vzorek odebrali inspektoři v Kauflandu, uvedl dnes v tiskové zprávě mluvčí inspekce Pavel Kopřiva.
27.08.2014 | „Kuřecí maso je plné hormonů“, „Vnitřnosti nejsou zdravé.“, „Čerstvé maso je nejlepší“. Mýty nebo pravda?
Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.