07.10.2015 ČTK
Při nákupu dává přednost označeným potravinám necelá desetina lidí, spíše se je snaží kupovat 28 procent respondentů.
Nejznámější značka kvality na českých potravinách je Klasa. Podle zářijového průzkumu agentury STEM/Mark si ji spontánně vybavilo 82 procent lidí, kteří alespoň zběžně značky kvality znají. Přibližně polovina populace o nich pouze slyšela nebo si je nevybavila. Průzkum na dnešní tiskové konferenci představila Ivana Valentová ze STEM/Mark.
Skoro pětina "znalých" lidí si ze značek kvality vzpomněla na Český výrobek, 12 procent na označení Regionální potravina. Na chráněná evropská označení si vzpomněla dvě procenta lidí.
Při nákupu dává přednost označeným potravinám necelá desetina lidí, spíše se je snaží kupovat 28 procent respondentů. Častěji jde o lidi, kteří mají maturitu nebo vysokoškolské vzdělání. "Vyšší vzdělání znamená vyšší osvěta, lidé se snaží více dbát na to, co kupují," řekla Valentová.
Přibližně dvě pětiny lidí jsou ochotné si za výrobek s označením kvality připlatit. Osm z deseti oslovených, kteří znají evropské značky kvality, v ně skutečně věří.
Podle ředitele Potravinářské komory ČR pro programování a strategii Miroslava Koberny nemají výrobci o značky tak velký zájem, jako by mohli mít. Odrazuje je prý velká administrativní zátěž, která je s nimi spojená.
Stát se snaží značky kvality propagovat, například nyní běží výběrové řízení na informační kampaň na podporu regionálních potravin. Ministerstvo zemědělství chce za kampaň během dvou let zaplatit 57 milionů korun, zájemci se mohou hlásit do poloviny října. Na propagaci značky Klasa je také vypsaný tendr, stát chce zaplatit za dva roky skoro 300 milionů korun.
V průzkumu agentury STEM/Mark odpovídalo přes 1300 respondentů.
25.05.2018 | V zemi, kde je kornout s hranolky králem a majonéza královnou, se může zdát zásah do tradičních belgických smažíren této pochoutky riskantní.
10.04.2020 |
27.05.2018 | Na východě Francie se dnes vydražily tři vzácné lahve žlutého vína z oblasti Jura ročníku 1774, a to v přepočtu za více než šest milionů korun. Jedna se prodala za 107.700 eur (2,8 milionu Kč), druhá za 76.250 (dva miliony Kč) a třetí 73.200 (1,9 milionu Kč).
Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.