Stravovací návyky Francouzů se mění, jedí stále méně chleba

Stravovací návyky Francouzů se mění, jedí stále méně chleba

14.08.2013 ČTK

Francouzi se patrně začínají odmilovávat, napsal americký list The New York Times. Předmětem jejich milostné touhy postupně přestává být jedna ze základních potravin francouzské kuchyně - chléb.

   V současné době sní průměrný Francouz denně jen půlku bagety, v roce 1970 to byla bageta celá a v roce 1900 dokonce více než tři bagety.
    Francouzky, které zároveň ve většině místních rodin nakupují, jedí ještě o třetinu méně pečiva než muži. Mladí lidé si pak dávají o 30 procent méně chleba, než tomu bylo před deseti lety.
    Jde o tak znepokojující pokles, že se Observatoire du Pain, sdružení hájící zájmy pekařů a mlynářů, rozhodlo v červnu spustit celonárodní kampaň, která by Francouze k jedení chleba opět přivedla. Hlavní slogan kampaně, která byla zahájena ve 130 francouzských městech, zní: "Coucou, tu as pris le pain?" (Haló! Už si koupil chleba?). Kampaň připomíná podobnou, tehdy americkou snahu o propagaci mléčných výrobků, kde otázka zněla: Máš mléko?, poznamenal americký deník.
    "Stravovací návyky se mění," říká Bernard Valluis ze sdružení Observatoire du Pain. "Lidé jsou příliš zaměstnaní, nebo pracují do pozdních večerních hodin a nestíhají chodit do pekárny. Mladí zase vůbec nesnídají. Když jim nyní říkáme Haló!, chceme, aby si zákazníci sami uvědomili: Aha, musím dneska ještě koupit chleba," dodal Valluis.
    Kampaň má i svou internetovou stránku www.tuasprislepain.fr,kde se čtenáři dozví, že k francouzské kultuře chléb prostě patří a je součástí mnoha tradičních jídel. Navíc je prý zdravý a nepřibývá se po něm na váze. "Je bohatý na rostlinné bílkoviny, vlákniny a obsahuje nízké procento tuku," tvrdí se na stránce. Jestliže prý lidé drží dietu a chtějí se vyhnout jídlu, které je tučné a sladké, mají si dát právě chleba. Navíc tím, že po cestě domů koupí bagety pro své blízké, jim ukazují, jak jim na nich záleží, dodává se na internetové stránce.

bread


    Bageta je jednou z nejlevnějších potravin. Každoročně se jich v zemi prodá 10 miliard. V květnu se dokonce ve Francii koná národní festival chleba, na kterém je možné ochutnat množství druhů pečiva, zjistit, jak se chléb vyrábí a naučit se, jak si ho upéct.
    Pekaři mezi sebou rovněž soutěží, vítěz klání o nejlepší bagety pak získá exkluzivní odměnu: může celý rok zásobovat pečivem prezidentský Elysejský palác. Letos v dubnu porota za vítězku vybrala Ridhu Khadherovou, která do Francie odešla před 24 lety z Tuniska.
    Podle amerického historika Stevena L. Kaplana, který je považován za největšího světového odborníka na francouzský chléb, došlo v uplynulém století ve výrobě chleba ke dvěma významným trendům: na jednu stranu začala klesat kvalita veškerých produktů, na druhou se ale začaly objevovat i nové druhy chleba vyráběné s důrazem na dokonalost a tradici. Kvalita chleba se začala snižovat ve 20. letech minulého století, v 80. letech se ale začal tento trend postupně otáčet a mlynáři údajně začali zásobovat pekaře mnohem lepší moukou.
    Nejnovější kampaň Kaplan kritizoval jako "mdlou". "Vyzývají lidi k tomu, aby se kupování chleba stalo součástí jejich každodenní rutiny, jako mytí rukou nebo čištění zubů. O chlebu je ale třeba mluvit jako o objektu potěšení. Musíme ho oslavovat, protože i naše chuťové pohárky díky němu jásají," dodal americký historik.


Mohlo by vás zajímat

Tak to je gól! Japonci mají málo rýže - vyjedli ji turisté?

09.09.2024 | Poptávka po rýži se v Japonsku poprvé za deset let zvýšila. Může za to rekordní počet turistů a vysoká domácí poptávka. Neobvyklý růst poptávky přišel ve stejnou dobu, kdy vlna veder poškodila úrodu. Japonsko tak bojuje s nedostatkem rýže, která je považována v zemi za základní potravinu, a distributoři zvýšili ceny. Uvedl to ve své dnešní zprávě server Nikkei Asia.

Zpoplatnění letáků povede ke zdražení potravin, říká prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu

04.09.2024 | Zavedení recyklačního poplatku za tištěné letáky přinese zdražení zboží a služeb. Obchodníci budou nuceni promítnout zvýšené vstupní náklady do spotřebitelských cen. Návrh ministra životního prostředí Petra Hladíka je v rozporu s realitou tržního prostředí a ignoruje závažné ekonomické a sociální dopady na spotřebitele i obchodníky.

Brambora není jen jedna: Vyznáte se v odrůdách?

11.09.2024 | Letošní úroda bramborám přeje, a tak nadešel čas vytáhnout oblíbené recepty a třeba v kuchyni i trochu experimentovat. Než se ale pustíte do domácích hranolek nebo bramboráku, osvěžte si, co vlastně o bramborách víte a jak vybrat tu pravou odrůdu nebo varný typ.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

202408

Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.