Téma měsíce: Umíme nakupovat potraviny?

Téma měsíce: Umíme nakupovat potraviny?

10.03.2014 Mgr. Jana Uhlířová

Proč je jídlo módní? A víte, co jíte?

Zatímco teoreticky máme zásady zdravé výživy v malíčku, se zaujetím diskutujeme o kvalitě jídla a hltáme testy potravin i pekla na talíři, statistiky stroze vypovídají o něčem jiném. Do košíku si nejčastěji vkládáme sladké limonády nebo pivo, se solí vůbec nešetříme a oddělení zeleniny v obchodě objíždíme obloukem. Může za naše nákupní a stravovací nešvary nedostatek financí, znalostí nebo inspirace?

Umíme nakupovat potraviny?

Jídlo je už delší dobou doslova módní záležitostí. Po 25 letech od revoluce jsme se už dostatečně nacestovali, trendy oblékli a nakoupili si ploché obrazovky i dotykové telefony, a tak začínáme dohánět západní Evropu také v těch nejobyčejnějších záležitostech, jako třeba v tom, co si dáváme do pusy. Začínáme dohánět, je možná trochu silný výraz. Spíše bychom je rádi doháněli, ale něco tomu pořád brání.

nakup1

Na jedné straně už jsme z médií nebo vlastní zkušenosti dost poučeni o tom, jak má dobré jídlo vypadat a chutnat, na straně druhé jej v regálech obchodů marně sháníme. Přitom kvalitní potraviny u nás k dostání jsou, jen to chce dobře vybírat, kde je koupit. Vychvalovaným farmářským trhům udělali špatné jméno nepoctiví prodejci a doporučované malé tradiční prodejny? Leda ty pečlivě vybrané. Jinak totiž i na trhu můžete koupit nahnilou zeleninu, u nepoctivého řezníka šizený masný výrobek a v rodinné pekárně rozmraženou housku.

Jak nakupujeme?

Rádi se podíváme v televizi a přečteme si v časopise, jak to má být správně. A pak si do nákupního košíku stejně vložíme to, co nám nejvíce chutná bez ohledu na složení nebo nutriční hodnotu. Ženy většinou zajímá, zda po určité potravině neztloustnou, a častěji zkoumají složení na obalu, pro muže je podstatné, aby si pochutnali.

nakup2

Podle dat Českého statistického úřadu si z obchodů odnášíme stále více těstovin, ryb a sýrů, což je pozitivní. Stejně však roste i spotřeba čokolády a alkoholických nápojů. Naopak poklesla spotřeba chleba, hovězího masa, ovoce, zeleniny, brambor, cukru a nealkoholických nápojů. „Spotřeba potravin je ve velké míře závislá na ceně. Svou roli však hraje i turistický ruch, počet cizinců v naší populaci, zdravotní osvěta, masivní reklama a dostupnost jednotlivých druhů potravin na trhu“, vysvětluje Zdeněk Kobes z odboru statistiky zemědělství, lesnictví a životního prostředí ČSÚ.

Nakupujeme i méně pečiva, v menší míře pečeme doma, s čímž souvisí i menší spotřeba vajec. Omezili jsme rovněž spotřebu masa, až na ryby, jejichž prodeje díky vyšším dovozům filé rostou. Více spotřebováváme mléko i sýry, z nichž dáváme přednost přírodním. Méně jíme i ovoce, například jablek, broskví, pomerančů i mandarinek. Prodej zeleniny také poklesl, jediné, co nám stále chutná, je špenát a česnek. Méně sladíme a používáme cukr, zato si dopřáváme více čokolády a cukrářských výrobků. Stále hodně solíme a pijeme více alkoholu i čaje.  Za rok stoupla spotřeba alkoholu o 6,4 litrů na osobu, nejvíce zkonzumujeme piva, které je i neprodávanějším artiklem slevových akcí v řetězcích.

Víte, co sníte za rok?

41,3 kg chleba,
7,1 kg těstovin,
8,1 kg hovězího masa,
25,2 kg drůbežího masa,
41,3 kg vepřového masa,
5,7 kg ryb,
13,4 kg sýrů,
57,3 l mléka,
245 vajec,
74,6 kg ovoce,
77,8 kg zeleniny,
68,6 kg brambor,
175,2 l alkoholických nápojů (z toho 148,6 l piva a 19,8 l vína, 6,7 l lihovin),
5,9 kg soli

(průměrná spotřeba 1 osoby podle dat ČSÚ)

Jak nakupovat správně a čemu se naopak při nákupu vyhnout se dočtete na našich webových stránkách v průběhu tohoto týdne a v novém čísle časopisu Svět potravin.


Mohlo by vás zajímat

Tak to je gól! Japonci mají málo rýže - vyjedli ji turisté?

09.09.2024 | Poptávka po rýži se v Japonsku poprvé za deset let zvýšila. Může za to rekordní počet turistů a vysoká domácí poptávka. Neobvyklý růst poptávky přišel ve stejnou dobu, kdy vlna veder poškodila úrodu. Japonsko tak bojuje s nedostatkem rýže, která je považována v zemi za základní potravinu, a distributoři zvýšili ceny. Uvedl to ve své dnešní zprávě server Nikkei Asia.

Jak se žije bez lepku?

15.10.2014 | Někomu život bez lepku naordinovali lékaři, jiný si jej vybral dobrovolně sám. Jaké jsou výhody a nevýhody bezlepkové diety?

SZPI zakázala prodej halucinogenních bonbonů, obsahovaly výtažek z muchomůrky

05.09.2024 | Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) zakázala prodej želatinových bonbonů, které obsahují látku muscimol. Jde o neurotoxin, tedy silný tlumič centrálního nervového systému, a halucinogen vyskytující se v muchomůrce červené. SZPI o tom informovala v tiskové zprávě.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

202408

Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.