08.12.2014 ČTK
Je pro vás vánoční pečení tradicí, bez které si advent neumíte představit, nebo si dobroty raději koupíte?
Takřka třetina českých domácností nepeče tradiční vánoční cukroví, jen 4 % se však na Vánoce obejdou úplně bez něj. Nadpoloviční většina těch, kdo doma nepečou, totiž cukroví dostane od příbuzných či známých. Cukroví raději koupí 10 % domácností. Vyplývá to z průzkumu v Česku a na Slovensku, jehož výsledky zveřejnila společnost KPMG Česká republika.
Vlastní cukroví podle průzkumu peče 71 % českých a 68 % slovenských domácností. Kupované cukroví má na Vánoce v Česku každá desátá, na Slovensku každá pátá rodina. "S ohledem na naše společné kulturní tradice mě tento rozdíl velmi překvapil," podotkla Marika Konečná z KPMG.
Nejčastějším důvodem pro nákup cukroví namísto domácího pečení je pro Čechy i Slováky nedostatek času. Jako hlavní důvod jej označilo 47 českých a 41 % slovenských respondentů, kteří doma nepečou. Necelých 30 % Čechů a 16 % Slováků, kteří nepečou, tato činnost nebaví. Pětina lidí na Slovensku uvedla, že nepeče, protože se jim domácí pečení finančně nevyplatí, v ČR stejný důvod zmínila necelá desetina respondentů.
"Když Češi naopak cukroví pečou doma, pak hlavně kvůli tradici, potěšení nebo dětem. K nákupu cukroví se obecně přiklání spíše lidé z velkých měst nad sto tisíc obyvatel," řekla Konečná. Přestože si řada českých domácností cukroví obstarává jinak než domácím pečením, jen dvě procenta z nich sáhnou po cukroví ze supermarketů a prodejen potravin. Na Slovensku je tento podíl výrazně vyšší a dosahuje 16 %. "Češi se stále více zajímají o to, co jedí, a vyhledávají proto kvalitnější potraviny," poznamenala Konečná. "Pozitivní trend v gastronomii se tak projevil i při nákupu vánočního cukroví," dodala. Cukroví od známých dostává 17 % lidí, sedm procent je od nich či profesionálních cukrářů kupuje.
Dotazovaní se ve většině případů shodli, že pečou podle osvědčených rodinných receptů. Dalším nejčastějším zdrojem inspirace je internet, kde recepty vyhledává 57 % Slováků a 45 % Čechů. Čtvrtina lidí využívá recepty z tradičních tištěných kuchařek. Průzkum v obou zemích uskutečnila na reprezentativním vzorku populace nad 15 let čítajícím 500 lidí výzkumná agentura Data Collect.
28.05.2018 | Americká společnost Coca-Cola poprvé za více než 125 let své existence uvedla na trh alkoholický nápoj.
18.05.2016 | Autoritativní americká vědecká instituce se postavila za geneticky upravované potraviny, ale varovala, že předpovědi jejich propagátorů o řešení problémů s hladem nejsou opodstatněné.
11.04.2018 | Obchodní řetězce nabízí ve slevových letácích před svátky o půlku víc alkoholických nápojů než v jiných měsících. Před Vánoci vede pivo, před Velikonocemi se zvyšuje množství tvrdého alkoholu a bylinných likérů. Uvádí to analýza společnosti Česká distribuční, která letáky roznáší.
Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.