Víno překonalo českou pivní vášeň, na

Víno překonalo českou pivní vášeň, na "hlavu" se ho vypije víc

23.03.2021 Jana Čiháková

Nejoblíbenějším alkoholickým nápojem v Česku je víno, pivo je až na druhém místě. Podle průzkumu agentury Focus pro Vinařský fond konzumuje víno 73 procent dospělých, u piva je to 65 procent dospělých. Vinařský fond o výsledcích průzkumu informoval v tiskové zprávě.

Průzkum se uskutečnil v srpnu a září loňského roku s více než 1200 respondenty staršími osmnácti let. V absolutních číslech, tedy co do zkonzumovaného množství, je ale pivo stále na prvním místě.

"Průzkum nám ukázal, že čeští konzumenti vína jsou většinou vlastenci. Téměř tři pětiny preferují moravská a česká vína zejména kvůli jejich lepší chuti, podpoře domácí produkce a hlavně kvalitě. Za tu jsou ochotni si připlatit, což je pro naše vinaře asi nejdůležitější výstup z tohoto průzkumu," uvedl ředitel Vinařského fondu Jaroslav Machovec.

Červené nebo snad bílé?

Více než polovina těch, kdo pijí víno, dává přednost bílému, podle průzkumu je to 54 procent, červené preferuje 25 procent konzumentů vína a 15 procentům na barvě nezáleží. Šest procent těch, kdo pijí víno, dává přednost růžovému. Ve srovnání s rokem 2016, kdy se průzkum uskutečnil naposledy, se mírně snížila obliba červeného, naopak mírně vzrostla popularita růžového vína.

Podle množství zbytkového cukru jsou nejoblíbenější polosuchá vína, přednost jim dává 29 procent konzumentů vína, polosladká vína má nejraději 24 procent konzumentů a suchá 22 procent z nich. Popularita suchých a polosuchých vín se od roku 2016 mírně zvýšila, zájem naopak klesá o polosladká a sladká vína.

Už si i připlatíme za kvalitu

Dvě třetiny konzumentů vína jej nakupují v obchodních řetězcích, podle průzkumu ale přibývá těch, kdo nakupují ve vinotékách nebo přímo od vinařů. Vína na internetu nakupuje pouze pět procent lidí, kteří víno pijí. Ve srovnání s minulým průzkumem mírně vzrostla průměrná suma, kterou Češi za víno v průměru utratí za měsíc. Zvýšila se o 25 korun na 404 koruny

Od roku 2016 se příliš nezměnily faktory, které výběr konkrétního vína ovlivňují. Hlavní roli stále hrají předchozí zkušenost s vínem, kvalita, doporučení a cena.

Zdroj ČTK, foto shutterstock


Mohlo by vás zajímat

Tak to je gól! Japonci mají málo rýže - vyjedli ji turisté?

09.09.2024 | Poptávka po rýži se v Japonsku poprvé za deset let zvýšila. Může za to rekordní počet turistů a vysoká domácí poptávka. Neobvyklý růst poptávky přišel ve stejnou dobu, kdy vlna veder poškodila úrodu. Japonsko tak bojuje s nedostatkem rýže, která je považována v zemi za základní potravinu, a distributoři zvýšili ceny. Uvedl to ve své dnešní zprávě server Nikkei Asia.

Milovníci vína, spojte se! Je tu Pálavské vinobraní

06.09.2024 | Letošní 77. ročník Pálavského vinobraní začal odpoledne na náměstí v Mikulově na Břeclavsku. Pořadatelé očekávají o víkendu až 50 000 návštěvníků, mikulovská akce je druhá největší v podzimní sezoně. Ještě vyšší návštěvnost mívá druhý velký vinařský festival, Znojemské historické vinobraní, který se letos po dvou letech souběhu koná až o dalším víkendu.

O lihoviny je menší zájem, jejich prodeje poklesly

10.09.2024 | Prodeje výrobců lihovin v ČR klesly za první pololetí letošního roku v porovnání se stejným obdobím loni o 51,3 procenta, vyplývá z údajů Unie výrobců a dovozců lihovin (UVDL). Unie proto v otevřeném dopise, který má ČTK k dispozici, žádá politiky, aby zrušili další navyšování spotřební daně na lihoviny plánované na roky 2025 a 2026. UVDL zároveň tvrdí, že zvýšení spotřební daně příjmy státní pokladny nezvýšilo.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

202408

Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.