13.11.2012 Redakce
Greenpeace spustilo výzvu „Není ryba jako ryba“ určenou obchodním řetězcům v ČR, které ve svém sortimentu nabízejí ryby a mořské plody. Spotřebitelé tak mají možnost požádat největší supermarkety v Česku, aby o prodávaných rybách a mořských plodech poskytovaly úplné informace, neprodávaly ohrožené druhy a přijaly udržitelnou nákupní politiku rybích produktů. Například v Německu je to běžný standard, v Česku však platí jiný metr.
„Jsem přesvědčen, že neexistuje důvod, proč by zákazníci v Česku měli dostávat méně informací o nabízeném zboží, než zákazníci v Německu nebo Velké Británii,“ říká Jan Freidinger, vedoucí oceánské kampaně Greenpeace ČR.
Dobrovolníci Greenpeace provedli v českých supermarketech podrobný průzkum nabídky. Zjistili, že najít informace o původu ryby – zejména o přesném místě ulovení (tzv. podoblast lovu FAO) a rybolovné metodě – je skoro nemožné. V jiných evropských zemích se přitom tyto informace zákazníkům běžně poskytují.
„Pro začátek bychom byli spokojeni, kdyby se u nás obchodní řetězce chovaly například jako Kaufland v Německu. Ve své domovské zemi totiž poskytuje svým zákazníkům informace, díky nimž mohou zjistit, zda ryby v jejich košíku nepocházejí ze zdecimovaných populací nebo nebyly uloveny metodou ničící mořský ekosystém. Zároveň má v Německu tento obchodník také progresivní udržitelnou politiku, podle které nakupuje ryby a mořské plody od dodavatelů. České pobočky obchodních řetězců však bohužel fungují podle jiných pravidel.“
„Jako zákazníci máme právo vědět, jaký původ má ryba, kterou právě kupujeme. Chceme, aby i čeští spotřebitelé měli k dispozici dostatek informací, které jim pomohou si odpovědně vybrat,“ doplňuje Lucie Jakešová, tisková mluvčí Greenpeace ČR. „Zároveň chceme obchodníkům pomoci vytvořit udržitelnou nákupní politiku, která zaručí, že ryby na jejich pultech pocházejí z udržitelného lovu nebo chovu ryb. Obchodníci mohou pomoci odvrátit kolaps oceánů a výzvou „Není ryba jako ryba“ chceme ukázat, že to není jen přání Greenpeace, nýbrž také jejich zákazníků,“ dodává.
Spotřebitelskou kampaň zaměřenou na ryby a mořské plody odstartovalo Greenpeace ČR vydáním průvodce spotřebitele se stejným názvem „Není ryba jako ryba“. V důsledku stávající praxe rybářského průmyslu jsou světové oceány na pokraji kolapsu. Nešetrné rybolovné metody nenávratně poškozují mořské ekosystémy, obrovské sítě tahají z moře vše živé a jako „nechtěné úlovky“ končí např. i delfíni, velryby, rejnoci nebo želvy. Některé druhy (např. oblíbený tuňák) se dokonce ocitly na pokraji vyhynutí.
Průvodce šetrným nakupováním je ke stažení zde:http://www.greenpeace.org/czech/Global/czech/P3/publikace/oceany/pruvodce_ryby_GP.pdf
21.03.2014 | Nejlepší návod, jak na jaře restartovat své tělo.
10.03.2014 | Proč je jídlo módní? A víte, co jíte?
09.05.2014 | Jak si vytvořit individuální jídelní plán a přesně si v něm nalinkovat co, kdy a v jakém množství budeme jíst?
Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.