Výzkum: Většina lidí neřeší, v jakém obalu si kupuje potraviny

Výzkum: Většina lidí neřeší, v jakém obalu si kupuje potraviny

19.11.2020 Jana Čiháková

Tři čtvrtiny Čechů nezajímá, jak a v čem jsou zabalené potraviny, které kupují. Prioritou při výběru jídla a pití je pro ně cena a složení výrobku. Lidé, kteří se o problematiku potravinových obalů zajímají, se v obchodech vyhýbají především plastu a hliníku. Potraviny bez obalu nakupuje přibližně šestina lidí, vyplývá z dnes zveřejněných výsledků průzkumu Centra pro výzkum veřejného mínění (CVVM).

O to, v jakém materiálu jsou zabaleny prodávané potraviny, se zajímá 24 procent lidí. Třem čtvrtinám respondentů, kteří alespoň někdy nakupují potraviny, je problematika potravinových obalů lhostejná. Zájem o to, v jakém obalu se potraviny prodávají, roste podle zjištění CVVM s rostoucím vzděláním a se zlepšující se životní úrovní vlastní domácnosti. Podstatně více se obaly zajímají ženy než muži.

Tři pětiny dotázaných v průzkumu uvedly, že se při koupi potravin nevyhýbají žádnému obalovému materiálu. Opačný postoj zaujalo 38 procent respondentů, přičemž 17 procent se při nákupech vyhýbá plastu, 11 procent hliníku, pět procent plechu a čtyři procenta sklu. Jedno procento dotázaných uvedlo, že se při nákupu potravin vyhýbá obalům z papíru.

Úplně bez obalů?

I v Česku existují obchody, které nabízejí potraviny bez obalů. Této možnosti využívá 16 procent lidí, z toho čtvrtina tak nakupuje často. Dalších 14 procent respondentů uvedlo, že potraviny bez obalu kupuje zřídka a 69 procent nikdy.

Hlavními motivy pro nakupování potravin bez obalu je snížení množství odpadu a ochrana životního prostředí. Desetina z těch, kdo nebalené potraviny kupují alespoň někdy, uvedla, že důvodem je kvalita takového zboží.

Nejvýznamnějším faktorem, který Češi při nákupu jídla a pití zohledňují, je cena. Jako nejdůležitější ji označilo 44 procent dotázaných. Čtvrtina respondentů sleduje při nákupu potravin především složení výrobku a zhruba pětina jeho původ. Velikost balení je rozhodující pro osm procent dotázaných. Způsobu chovu či pěstování potravin nebo jejich surovin a obalovému materiálu zákazníci při nakupování příliš velkou důležitost nepřikládají.

"Z výsledků je patrné, že pro českou veřejnost hrají při nakupování potravin hlavní roli ekonomické (cena) a kvalitativní (složení, původ) aspekty, zatímco etickým a ekologickým aspektům nepřikládají téměř žádnou důležitost," shrnuje výsledky výzkumu CVVM.

Průzkum provedlo CVVM ve druhé polovině srpna. Zapojilo se do něj 979 lidí ve věku od 15 let.


Mohlo by vás zajímat

Tak to je gól! Japonci mají málo rýže - vyjedli ji turisté?

09.09.2024 | Poptávka po rýži se v Japonsku poprvé za deset let zvýšila. Může za to rekordní počet turistů a vysoká domácí poptávka. Neobvyklý růst poptávky přišel ve stejnou dobu, kdy vlna veder poškodila úrodu. Japonsko tak bojuje s nedostatkem rýže, která je považována v zemi za základní potravinu, a distributoři zvýšili ceny. Uvedl to ve své dnešní zprávě server Nikkei Asia.

Ceny potravin nadále klesají! Cukr je nejlevnější za dva roky.

06.09.2024 | Světové ceny potravin se v srpnu mírně snížily. Pokles cen cukru, masa a obilovin totiž převážil nad zdražením mléčných výrobků a rostlinných olejů. Ve své zprávě to dnes uvedla Organizace OSN pro výživu a zemědělství (FAO). Cena cukru se podle zprávy dostala na nejnižší úroveň za téměř dva roky.

Sněmovna zřejmě schválí snazší podmínky nižší daně z piva pro malé pivovary

11.09.2024 | Sněmovna zřejmě schválí vládní novelu zákona o spotřebních daních, která především zmírňuje podmínky, za nichž mohou majetkově nebo personálně propojené minipivovary dosáhnout na nižší sazbu spotřební daně z piva. Sněmovna ji dnes propustila do závěrečného čtení. Pozměňovací návrh k ní v dnešním druhém čtení nikdo z poslanců nevznesl.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

202408

Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.