Z pozorování v obchodech: Dezinfekce

Z pozorování v obchodech: Dezinfekce "na ozdobu" a "mazlení" ve frontách

15.04.2021 Jana Čiháková

Vládní opatření proti šíření onemocnění Covid-19 změnila povahu i průběh nakupování potravin. Dodržování všech pravidel ale není zcela automatické, někteří spotřebitelé se i po roce restrikcí dopouštějí pochybení, kterými mohou ohrožovat ostatní, jiní zase nemají povědomí o možnostech, kterých lze využít a přispět tak ke snížení rizik.

Hygienická nařízení jsou tu s námi s nepatrnou přestávkou už přes rok. A rozhodně se nevztahují pouze na povinnost chránit si nos a ústa rouškou (od 1. 3. nošením respirátoru). Přestože jsou prodejny obvykle dobře vybaveny i dalšími ochrannými pomůckami, využívá je stěží polovina osob a nemalá část spotřebitelů nerespektuje ani obecná doporučení. Navštívili jsme provozovny tří velkých řetězců – v Praze, v okrese Praha východ a v okrese Praha západ. V žádné z nich jsme nemuseli strávit déle než třicet minut, abychom zaznamenali hned celou škálu chyb.

Nějakým způsobem zakrytý nos a ústa měli všichni zákazníci, kteří do prodejny vcházeli. Oproti minulému roku jsou v tomto ohledu čeští spotřebitelé mnohem ukázněnější. Zda šlo o předepsaný typ (podle vyjádření Ministerstva zdravotnictví u respirátorů a roušek přitom nezáleží na tom, zda je vyrobena z nano-materiálu či nikoliv, ale jakou normu výrobek naplňuje. Označení FFP2, KN95 je u respirátorů zárukou až 94% filtrační účinnosti), nebylo zřejmé. Vymáhat předepsané pomůcky nemůže dokonce ani ostraha, ta je může pouze zkontrolovat a na nedostatek zákazníka upozornit, případně na něj povolat policii, pokud by vyvolal konflikt. Podle vyjádření Tomáše Kubíka z Penny Market ale zákazníci nošení respirátorů, případně dvou roušek respektují. „Naši pracovníci z úseku bezpečnosti zákazníky na nevhodnou ochranu upozorní, případů ale není mnoho,“ řekl CZ TESTu.

Z vládního nařízení pro provozovatele obchodů vyplývá povinnost zajistit u vchodu stojany s dezinfekcí a také jednorázové rukavice. Všechny z námi navštívených prodejen byly těmito ochrannými pomůckami vybaveny. Že by ale bylo jejich používání na straně zákazníků samozřejmé, to už se tvrdit nedá. Podle našich zjištění si ruce vydezinfikují jen dva lidé z pěti, rukavice si ze zásobníku berou minimálně. Obojí jim je přitom poskytováno zcela zdarma.

Český zákazník, osahávač

Absence rukavic se naším pátráním táhla jako zlatá nit. Ukázalo se, že český zákazník si i bez nich musí dopředu osahat všechno, co si koupí, a dokonce i to, co si nekoupí. Zdaleka nejde jen o plody ovoce a zeleniny, kde se beztak předpokládá, že budou před konzumací či další úpravou zbaveny slupky, případně řádně omyty. Problémové je zejména nebalené pečivo. Všechny prodejny měly správně a v souladu s pravidly u pultů k dispozici podávací kleště, jednorázové rukavice i dostatek mikrotenových sáčků, které mohou rukavice případně nahradit. Nechyběla ani žádost prostřednictvím informační tabule, aby tyto nástroje k náběru pečiva využívali. Zjistili jsme, že zbytečně, na pečivo bohužel sahá bez ochranných pomůcek každý třetí zákazník.

Naštěstí již nyní víme, že přenos viru samotnými potravinami je nepravděpodobný, a to díky nízké stabilitě viru v prostředí. Podle Státního zdravotního ústavu k přenosu dochází primárně kontaktem s infikovanou osobou, která zejména při mluvení, kašlání a kýchání šíří infekční kapénky na své okolí, přičemž je přenos možný také předměty čerstvě kontaminovanými sekrety infikovaného člověka, avšak obecně platí, že lidské koronaviry nepřežívají na suchém povrchu. To potvrdily i testy pečiva, které si poptalo Ministerstvo zemědělství již v dubnu minulého roku. U žádného z odebraných vzorků nebyl virus detekován.

I přes tuto skutečnost by ale mělo být samozřejmostí neosahávat nebalené pečivo a další výrobky už jen pro prostý fakt, že zde hrozí riziko křížové kontaminace. Zákazník, který zamíří nejprve k masnému pultu, kde vybírá maso, ze kterého může skrze obal vytékat šťáva a následně zkontroluje čerstvost rohlíků, ostatní vystavuje minimálně riziku alimentární nákazy.

Čtěte také, za jakých podmínek můžete za nákupu zaplatit později 

Lidé se mají rádi, evidentně

Ačkoli jsou zavedeny kvóty pro maximální počet osob pohybujících se v prodejnách, ani ve frekventovaných časech před prodejnami nebyly fronty, což nás uspokojilo. I tak ale bylo zajímavé pozorovat skladbu zákazníků. Přestože se doporučuje, zvlášť v čase lockdownu, který je zde nastolen z důvodu, aby se co nejvíce zabránilo dalšímu šíření viru, aby lidé chodili do obchodu v co nejmenším počtu a setrvali zde po dobu nezbytně nutnou, někteří pojímají nakupování doslova výletně. V obchodech běžně potkáte celé rodiny s dětmi.  Ukázkově se nechovají ani senioři, které bychom za současné situace, v provozovnách neočekávali, minimálně ne ve špičce mezi 17. a 19. hodinou.

Naprosto ukázková pochybení byla patrná ve frontách. Všechny navštívené prodejny byly vybaveny signalizací na zemi, která měla zajišťovat dodržování rozestupů, žádost na dodržování dostatečných mezer byla hlášena i z amplionů. V praxi ji ale ignorovala bezmála polovina zákazníků.

Text Jana Tobrmanová Čiháková, foto shutterstock


Mohlo by vás zajímat

Brambora není jen jedna: Vyznáte se v odrůdách?

11.09.2024 | Letošní úroda bramborám přeje, a tak nadešel čas vytáhnout oblíbené recepty a třeba v kuchyni i trochu experimentovat. Než se ale pustíte do domácích hranolek nebo bramboráku, osvěžte si, co vlastně o bramborách víte a jak vybrat tu pravou odrůdu nebo varný typ.

Sněmovna zřejmě schválí snazší podmínky nižší daně z piva pro malé pivovary

11.09.2024 | Sněmovna zřejmě schválí vládní novelu zákona o spotřebních daních, která především zmírňuje podmínky, za nichž mohou majetkově nebo personálně propojené minipivovary dosáhnout na nižší sazbu spotřební daně z piva. Sněmovna ji dnes propustila do závěrečného čtení. Pozměňovací návrh k ní v dnešním druhém čtení nikdo z poslanců nevznesl.

Tak to je gól! Japonci mají málo rýže - vyjedli ji turisté?

09.09.2024 | Poptávka po rýži se v Japonsku poprvé za deset let zvýšila. Může za to rekordní počet turistů a vysoká domácí poptávka. Neobvyklý růst poptávky přišel ve stejnou dobu, kdy vlna veder poškodila úrodu. Japonsko tak bojuje s nedostatkem rýže, která je považována v zemi za základní potravinu, a distributoři zvýšili ceny. Uvedl to ve své dnešní zprávě server Nikkei Asia.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

202408

Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.