28.11.2019 Jana Čiháková
Reklama na alkohol by podle ministra zdravotnictví Adama Vojtěcha (za ANO) neměla zobrazovat živé bytosti. Zákon o regulaci reklamy resort připravuje, omezit ji chce i časově.
Řekl to na odborné konferenci Alkohol a tabák 2019. Česko patří k zemím s nejvyšší spotřebou alkoholu na obyvatele na světě. Rizikově pije podle odborníků alkohol více než 1,5 milionu Čechů, kolem 600.000 každý den. Společenské náklady převyšují 59 miliard korun ročně.
"Reklama by neměla vzbuzovat dojem, že alkohol je 'dobrý kamarád', což se stále ještě děje," uvedl ministr. Zvažuje také podání podnětů k orgánům, které reklamu regulují.
Podle současného zákona o regulaci reklamy, který obsahuje paragraf o alkoholu, nesmí reklama nabádat k nestřídmému pití nebo záporně či ironicky hodnotit abstinenci. Zakázáno je také spojovat alkohol se společenským nebo sexuálním úspěchem, zdůrazňovat obsah alkoholu jako kladnou vlastnost nápoje nebo tvrdit, že alkohol v nápoji má léčebné, povzbuzující nebo uklidňující účinky nebo že je prostředkem řešení osobních problémů.
Reklama na tabákové výrobky je regulovaná přísněji. Zakázána je s výjimkou specializovaných prodejen nebo v částech provozoven určených k prodeji tabákových výrobků nebo periodik pro profesionály v obchodu s tabákovými výrobky. Povolený je také sponzoring motoristických soutěží.
K omezení nadměrného pití alkoholu a popíjení mladistvých by podle odborníků na závislosti a zdravotní dopady alkoholismu nejúčinněji vedlo právě regulování reklamy a zvýšení daní na alkohol. Sněmovna začátkem listopadu schválila zvýšení daně na tvrdý alkohol, tabák a hazard. Na klasické víno je spotřební daň nulová, u piva se liší podle velikosti pivovaru, je ale nižší než u tvrdého alkoholu.
Jeden panák destilátu, půllitr piva nebo dvě deci vína ho obsahují asi 20 gramů. Podle Českého statistického úřadu poklesla spotřeba mezi roky 2008 a 2017 o skoro šest procent. Podle národní protidrogové koordinátorky Jarmily Vedralové je pokles zřetelný v celé EU, souvisí zřejmě se životním stylem.
Výrobci s omezováním reklamy na alkohol nesouhlasí. Poukazují také na to, že výsledky studií o spotřebě alkoholu jsou rozporuplné. Například Český svaz pivovarů a sladoven uvedl, že omezování reklamy považuje za neúčinné až kontraproduktivní opatření.
"Je prokázáno, že reklama podporuje konkrétní značky, ale na celkovou spotřebu nemá vliv," uvedla výkonná ředitelka svazu Martina Ferencová. Náklady na reklamu podle ní rostou, zatímco spotřeba se snižuje. Regulace podle ní poškodí reklamní průmysl, omezí konkurenci výrobců alkoholických nápojů a posílí levné nekvalitní produkty.
18.08.2024 | Inspektoři Státní veterinární správy (SVS) spolu s policií zajistili v pražské tržnici Sapa 170 kilogramů nevyhovujících potravin a objevili nelegální výrobnu mletého masa. Provozovateli chyběly doklady o původu potravin a obaly od masa byly porušené. SVS o tom dnes informovala v tiskové zprávě.
04.12.2023 | „Skandál s mlékem! Je to vůbec možné??? A úřady to nevidí…“ Podobné poplašné zprávy s tímto podtextem kolovaly a bohužel stále kolují po internetu. Podle nich trvanlivé mléko, které se nespotřebuje do data trvanlivosti, prodejce vrátí zpracovateli. Zpracovatel pak krabici otevře, mléko znovu převaří a opět zabalí a odešle do prodeje. Toto kolečko může otočit až pětkrát. Jenže co je na tom pravdy?
13.11.2023 | Děti, které jsou zvyklé pravidelně pít nápoje s obsahem kofeinu jako je například coca-cola nebo energetické drinky, mají horší paměť, jsou impulzivnější a v dospělosti můžou být náchylnější k závislostem. Zjistili to vědci, kteří u dvou tisícovek amerických dětí ve věku devět a deset let testy zkoumali jejich paměťové schopnosti a mozkovou aktivitu. Napsal o tom deník The Times.
Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.