25.04.2014 Mgr. Jana Uhlířová
Jaký vliv mají zjištění testů na výrobce i spotřebitele?
Výsledky testů mohou být někdy pro výrobce cennou zpětnou vazbou a občas přinesou své ovoce v podobě „polepšených“ výrobků. Polepšili se například výrobci majonéz, kteří již nyní dodržují legislativní požadavky i obsah vajec uvedený na etiketách. Ve výsledcích testu v roce 2013 byl prokázán vyšší hodnoty žloutků, než ve stejném testu realizovaném v roce 2012. Výrobci pravděpodobně ověřili nastavení receptur a výrobky o vejce obohatili. Polepšili se i výrobci margarínů, kdy se v testu prokázalo, že žádný z testovaných výrobků neměl vysokou hodnotu obsahu transmastných kyselin, na rozdíl od dob minulých, kdy se právě transkyseliny margarínům vyčítaly. „Doba, kdy se používaly staré technologie ztužování, jsou dávno pryč. Z testu jasně vyplývá, že tuky jsou ztužovány správnou a kvalitní technologií,“ řekl k testu Ing. Jan Pivoňka z VŠCHT. Podobně testy pomazánkových másel před lety poukazovaly na ojedinělé „falšování“ rostlinnými tuky, v testu před rokem jsme žádný „falšovaný“ vzorek nezachytili.
Ke zlepšení dochází i v oblasti značení. Při testování pivních limonád jsme například objevili rozpor s nařízením SZPI, kdy společnost Staropramen na svých etiketách uvádí „slazeno přírodně“ u vzorků obsahujících sladidla z rostliny stévie. Při označování potravin ovšem, není možno používat pojmy „se stévií“, „s extrakty ze stévie“, „s přírodními sladidly“ nebo „slazeno přírodně“, neboť stévie je považována za neschválenou potravinu nového typu narozdíl od stevioglykosidů.
Testování tak svůj význam určitě má, a to jak pro spotřebitele, tak pro výrobce. Vede totiž ke zlepšování kvality potravinářských produktů i k lepší informovanosti spotřebitelů o dané problematice, což je i cílem našeho časopisu. Nezapomeňte – již v červnu budete mít možnost zdarma získat přehledný elektronický soubor všech testů, které jsme v uplynulých 12 měsících realizovali!
Jak se orientovat v množství testů v médiích radí i Úřad pro potraviny: Je důležité, aby výstupy testů a analýz potravin pocházely ze seriozních zdrojů. Otázka odbornosti a objektivity výsledků testů je z pohledu informování spotřebitelů a případného ekonomického dopadu na hodnocené subjekty velmi zásadní a důležitá. Lze považovat za objektivní ty testy, u kterých jsou kromě daných výsledků k dispozici i ostatní velmi důležité údaje jako složení a odbornost hodnotící komise, způsob a metodika hodnocení, odborné zdůvodnění přijatých závěrů, druhy používaných analytických a jiných metod, včetně nejistoty měření, informace o akreditované laboratoři, apod.
20.11.2014 | Čaje mají mnoho tváří, ale pokud dodržíte pár základních rad a pravidel, vždy vás čeká zážitek, který si můžete vychutnat ve chvílích všedního dne i momentech svátečních.
18.12.2015 | Ačkoli si naprostá většina rodin alespoň jedenkrát za rok do lesa na houby vyrazí, musí řada domácností své zásoby doplnit také na tržištích nebo nákupem u cesty. Je však bezpečné tyto houby kupovat? A jaké platí pro prodej hub pravidla? Jak si s houbami poradit, aby nám nepřinesly více škody než užitku?
15.10.2014 | Někomu život bez lepku naordinovali lékaři, jiný si jej vybral dobrovolně sám. Jaké jsou výhody a nevýhody bezlepkové diety?
Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.